آمازون در حال توسعه یک LLM بهبود یافته برای تقویت الکسا است

اندی جاسی، مدیرعامل آمازون، دیروز در جریان تماس با درآمد سه ماهه اول شرکت آمازون گفت: آمازون در حال ساخت یک مدل زبان بزرگ (LLM) «تعمیم‌یافته و توانمندتر» برای تقویت الکسا است. یک LLM، مانند ChatGPT، یک الگوریتم یادگیری عمیق است که می تواند متن و سایر محتواها را بر اساس دانش از مقادیر عظیمی از داده های متنی تشخیص، خلاصه و تولید کند.

جاسی گفت که اگرچه آمازون دارای یک LLM است که الکسا را ​​تقویت می کند، غول فناوری در حال کار بر روی یکی از این ابزارها است که نسبت به فعلی توانمندتر باشد. مدیر اجرایی آمازون معتقد است که افزودن یک LLM بهبودیافته به آمازون کمک می کند تا به سمت هدف خود یعنی ساختن “بهترین دستیار شخصی جهان” کار کند، اما اذعان کرد که انجام این کار در بسیاری از حوزه ها دشوار خواهد بود.

جاسی ادامه داد که معتقد است آمازون نقطه شروع خوبی با الکسا دارد، زیرا دارای چند صد میلیون نقطه پایانی است که در سرگرمی، خرید و خانه هوشمند استفاده می شود. او همچنین خاطرنشان کرد که مشارکت‌های زیادی از طرف شرکای اکوسیستم شخص ثالث وجود دارد.

جاسی گفت: “ما یک مدل زبان بزرگ در زیر آن داشتیم، اما در حال ساختن مدلی هستیم که بسیار بزرگتر، کلی تر و توانمندتر است.” و من فکر می‌کنم که این به سرعت چشم‌انداز ما برای تبدیل شدن به بهترین دستیار شخصی جهان را تسریع خواهد کرد. من فکر می کنم یک مدل تجاری قابل توجه در زیر آن وجود دارد.»

در طول این تماس، جاسی تاکید کرد که آمازون سال‌هاست که روی هوش مصنوعی و LLM سرمایه‌گذاری کرده است و در حالی که توانایی سرمایه‌گذاری سنگین در ساخت LLM‌ها را دارد، شرکت‌های کوچک این کار را نمی‌کنند، به همین دلیل است که این شرکت Bedrock را در اوایل این ماه راه‌اندازی کرد. Bedrock راهی برای ساخت برنامه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی از طریق مدل‌های از پیش آموزش دیده استارت‌آپ‌ها از جمله آزمایشگاه‌های AI21، Anthropic و Stability AI ارائه می‌کند. Bedrock که در یک «پیش‌نمایش محدود» موجود است، دسترسی به Titan FM (مدل‌های پایه) را نیز ارائه می‌کند، خانواده‌ای از مدل‌هایی که در داخل توسط AWS آموزش دیده‌اند.

از زمان راه‌اندازی آن در سال گذشته، ChatGPT بر اینترنت تسلط یافته و محبوبیت فزاینده‌ای پیدا کرده است. با همه هیاهویی که پیرامون ChatGPT وجود دارد، جای تعجب نیست که شرکت‌های بزرگ فناوری به دنبال ایجاد پیشرفت‌های مبتنی بر LLM در پیشنهادات خود هستند تا با فضای سریع هوش مصنوعی همگام شوند. به عنوان مثال، دیروز The Information گزارش داد که اپل در حال توسعه بهبودهای مبتنی بر LLM برای سیری است. اینکه گوگل احتمالاً کاری مشابه برای Assistant انجام می دهد، ارزشی ندارد.

آمازون تنها شرکتی نبود که هوش مصنوعی را در طول تماس سه ماهه خود با سرمایه گذاران مطرح کرد، زیرا آلفابت، مایکروسافت و متا نیز بر سرمایه گذاری خود در مدل های زبان بزرگ تأکید کردند. ساندار پیچای، مدیر عامل آلفابت گفت که گوگل به استفاده از هوش مصنوعی برای پیشبرد جستجو ادامه می دهد، در حالی که ساتیا نادلا، مدیر عامل مایکروسافت گفت که این شرکت به سرمایه گذاری در هوش مصنوعی ادامه خواهد داد و اشاره کرد که مایکروسافت قبلاً پس از به روز رسانی موتور جستجو با افزایش استفاده از Bing مواجه بوده است. یک ادغام ChatGPT علاوه بر این، مارک زاکربرگ، مدیر عامل متا گفت که این شرکت روی هوش مصنوعی سرمایه گذاری خواهد کرد و به روز رسانی های جدید مرتبط با هوش مصنوعی را در سراسر برنامه های خود معرفی خواهد کرد.

آمازون درآمد سه ماهه اول را گزارش کرد که انتظارات را شکست داد و در ابتدا باعث افزایش سهام شد، اما بعداً پس از نگرانی مدیران در مورد ضعف مداوم در رشد ابر، مسیر خود را تغییر داد. درآمد این سه ماهه با 9.4 درصد افزایش به 127.4 میلیارد دلار رسید، در حالی که درآمد عملیاتی به 4.8 میلیارد دلار رسید.