آیا گرفتن پول از صندوق های سرمایه گذاری چین بسیار بد است؟ – TechCrunch

چین در حال تبدیل شدن است یک ابرقدرت در صنعت فناوری به گفته Straits Times ، چین تنها جایی در جهان است که کمتر از 6 سال طول می کشد تا یک استارتاپ تک شاخ شود – در ایالات متحده هفت سال ، در انگلستان هشت سال و در آلمان 11 سال طول می کشد. با وجود تنش های ژئوپلیتیکی و اصلاحات اخیر در CFIUS ، نادیده گرفتن چین سخت است.

وقتی تقریبا یک سال پیش به Runa Capital پیوستم ، وظیفه من این بود که به شرکت های نمونه کارمان کمک کنم تا وارد بازار چین شوند ، شرکای مناسب را پیدا کنند و از سرمایه گذاران چینی کمک مالی بگیرند. و تقریباً در هر تماس با استارتاپ های ما ، همکاران Runa یا سایر VC های جهانی ، من شنیدم: آیا ایده خوبی است که از VC چینی تهیه کنیم؟ آیا مشارکت مشترک با سرمایه گذاران چینی خوب است؟ من شگفت زده شدم که فهمیدم تحقیقات کمی در پاسخ به چنین سالی وجود دارد ، زیرا اطلاعات کافی در مورد سرمایه گذاری های چینی به زبان انگلیسی وجود ندارد.

به نظر می رسد دسترسی به بازار چین دلیل واضحی برای دعوت از صندوق های چینی به داخل کشتی است ، اما تنها حدود 20 درصد از استارتاپ های غربی با سرمایه چینی در چین فعالیت می کنند.

بنابراین ، به عنوان یک متخصص زبان ماندارینی ، تصمیم گرفتم با انجام مطالعه ای بر اساس پایگاه داده VC چینی ITjuzi (نسخه چینی Crunchbase) با کمک منابع قدرتمند علم داده که توسط Danil Okhlopkov توسعه یافته است ، این شکاف را پر کنم.

در زیر ، من سعی خواهم کرد با استفاده از آمار و رویکرد موردی به سوالات زیر پاسخ دهم:

  • سرمایه گذاری چینی ها در خارج چقدر است؟
  • روند فعلی چیست؟
  • آیا سرمایه گذاران چینی می توانند برای استارتاپ های غربی ارزش قائل شوند؟
  • فعال ترین سرمایه گذاران چینی در خارج از کشور چه کسانی هستند؟
  • در چه زمینه هایی صندوق های چینی می توانند بیشترین ارزش را داشته باشند؟
  • سرمایه گذاران چینی چه ارزشی می توانند داشته باشند؟
  • چه زمانی بهتر است از یک سرمایه گذار چینی دعوت کنیم؟

سرمایه گذاران چینی به استارتاپ های غربی علاقه دارند

پس از مطالعه داده های ITjuzi ، ما تخمین زدیم که صندوق های چینی در سال 2020 حدود 250 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده اند (سه برابر بیشتر از رقم Crunchbase). این رقم سرمایه گذاری VC چین را تنها 30 درصد کمتر از سرمایه گذاری های صندوق های آمریکایی ، اما سه برابر سرمایه های انگلستان ، 12.5 برابر بیشتر از صندوق های آلمانی نشان می دهد.

مقایسه میزان سرمایه گذاری کشورهای مختلف در سال 2020 ، میلیارد دلار.  منبع: Crunchbase ، ITjuzi

شکل 1 – مقایسه سرمایه گذاری کشورهای مختلف در سال 2020 ، میلیارد دلار. منبع: Crunchbase ، ITjuzi. اعتبار تصویر: دنیس کالینین

با این حال ، تنها 15 of از سرمایه گذاری ها در سال 2020 و 17 of از سرمایه گذاری ها در نیمه اول 2021 در شرکت های خارج از چین بود که به طور قابل توجهی کمتر از سال 2019 بود. این به نظر می رسد به این دلیل است که در طول COVID ، اقتصاد چین بسیار سریعتر از سایر کشورها بهبود یافت. بنابراین بسیاری از سرمایه گذاران چینی ترجیح دادند جریان سرمایه خود را به بازار داخلی هدایت کنند.

از سوی دیگر ، پتانسیل زیادی برای بازگشت سرمایه گذاری های خارجی به محض باز شدن مرزها و شروع بهبود اقتصاد جهانی وجود دارد.

پویایی سرمایه گذاری های چینی  میلیارد دلار  منبع: Crunchbase ، ITjuzi

شکل 2 – پویایی سرمایه گذاری های چینی. میلیارد دلار منبع: Crunchbase ، ITjuzi. اعتبار تصویر: دنیس کالینین

ما همچنین می توانیم ببینیم که سرمایه گذاران چینی به استارتاپ های اروپایی نگاه مثبتی دارند ، که به تنش های ژئوپلیتیک آمریکا و چین و همچنین به بلوغ رسیدن بازار VC اروپا مربوط می شود.