“اردوگاه” جدید Betaworks با هدف تامین بودجه استارت آپ های هوش مصنوعی در مراحل اولیه تحول آفرین است

به نشانه این که بخش اولیه هوش مصنوعی هنوز زنده است و شروع به کار می کند، Betaworks، استودیوی استارتاپی و شرکت VC، برنامه جدیدی را راه اندازی می کند که به حدود ده شرکتی که روی هوش مصنوعی کار می کنند 500000 دلار بودجه اهدا می کند.

برنامه Betaworks که قرار است از اواسط ژوئن تا اواسط سپتامبر اجرا شود – نهمین برنامه در نوع خود – امکان دسترسی استارت آپ ها را به مزایایی از جمله برنامه درسی ایجاد کسب و کار و محاسبات سریع از شرکت هایی از جمله Hugging Face و Stability AI فراهم می کند. این علاوه بر زمان مربیگری، رویدادها و فعالیت‌ها به‌علاوه «فرصت‌های همکاری» با دیگر سرمایه‌گذاری‌های گروهی Betaworks است.

این برنامه کاملاً یک شتاب دهنده نیست. Betaworks آن را مانند یک “اردوگاه” توصیف می کند. به جای نوشتن یک بررسی کوچک در شرکت‌ها در طیفی از دسته‌ها، شرکت به «تکامل» فناوری نگاه می‌کند و روی گروهی شرط‌بندی می‌کند که در حال ایجاد یا تعریف یک دسته جدید است.

جان بورثویک، مدیرعامل Betaworks در مصاحبه ای با TechCrunch گفت: “این بزرگترین تغییر در فناوری در طول زندگی من است.” ما در دهه گذشته در حال ساخت، تسریع و سرمایه‌گذاری در یادگیری ماشینی و اطراف آن بوده‌ایم، و در 12 ماه گذشته، همه چیز تغییر کرده است – راه‌اندازی مدل‌های بصری مولد مانند [OpenAI’s] DALL-E 2 در سال گذشته، دسترسی باز و مقرون به صرفه به این مدل ها با در دسترس بودن پایداری و GPT بود. هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که بر هر بخش و هر بخش از نحوه زندگی، کار، بازی و حتی مردن ما تأثیر بگذارد.

با “اردوگاه” جدید، که توسط موزیلا ونچرز و گریکرافت نیز انجام می شود، Betaworks به طور خاص به دنبال استخدام شرکت هایی است که ابزارهای هوش مصنوعی را ایجاد می کنند که “روش رفتار، خلق، بازی، کار و تفکر انسان ها را تقویت می کند.” برای مثال، Borthwick می‌گوید، این می‌تواند مربوط به استارت‌آپ‌هایی باشد که به رابط‌های کاربری فکر می‌کنند که بر زمینه تعاملات در طول زمان تمرکز می‌کنند، یا سرمایه‌گذاری در کاوش زیرساخت‌های مورد نیاز برای امکان همکاری انسانی در کنار ابزارهای هوش مصنوعی.

Borthwick گفت: “پشته هوش مصنوعی هنوز به طور کامل تعریف نشده است.” درست مانند روزهای اولیه اینترنت، شرکت‌های خارق‌العاده‌ای ساخته می‌شوند که زیرساخت‌ها و ابزارهای اساسی را ارائه می‌دهند، و همچنین میان‌افزارها و برنامه‌هایی وجود خواهند داشت که در زندگی ما جاسازی می‌شوند و تقریباً هر کاری را که ما انجام می‌دهیم تقویت می‌کنند.»

وقتی از بورثویک در مورد چالش‌های قانونی پیش روی برخی از فناوری‌های هوش مصنوعی، به‌ویژه هوش مصنوعی مولد، و اینکه چگونه می‌تواند بر استارت‌آپ‌هایی که Betaworks قصد تأمین مالی آنها را دارد، تأثیر بگذارد، سؤال شد، از پاسخ دادن ابایی نداشت. او انتظار دارد کپی رایت، پر فکر مسائل مربوط به مالکیت دارایی و مدل انتساب طی چند سال آینده رخ خواهد داد در نهایت تأثیر نامطلوبی بر استارتاپ‌ها در فضا – یا مدل‌های کسب‌وکار آنها نداشته باشد.

بورثویک افزود: «برخی قوانین و چارچوب‌هایی که امروز داریم اعمال خواهند شد و برخی دیگر باید ایجاد شوند. “این مانند آغاز اینترنت است که برای مثال، قانون “حق فراموش شدن” هنوز در نظر گرفته نشده بود زیرا فناوری آن را ایجاب نکرده بود.”

این ممکن است خوش بینانه باشد. اما Betaworks پیش از این اجازه نداده بود که مخالفت‌های قانونی احتمالی در مورد هوش مصنوعی مانع شود.

این شرکت در حال تامین بودجه Stability AI است که در حال حاضر درگیر یک نبرد حقوقی بر سر این است که آیا این شرکت با توسعه ابزارهای تبدیل متن به تصویر خود با استفاده از تصاویر دارای حق چاپ وب، حقوق میلیون ها هنرمند را نقض کرده است یا خیر. تامین کننده تصاویر استوک Getty Images نیز هوش مصنوعی Stability را به دلیل استفاده بدون اجازه از تصاویر سایت خود به دادگاه برده است.

کافی است بگوییم، Betaworks میل به ریسک دارد – و پیش بینی می کند که ظاهراً پاداش ارزش مبارزه را دارد.

“هوش مصنوعی فضای احتمالی را در مورد هر مشکلی باز می کند.” بورثویک گفت. “این یکی از درس های بزرگ بود [DeepMind’s] Alpha Go برای ما – فناوری راه‌حل‌هایی را پیدا کرد که هیچ‌کس قبلاً به آن فکر نکرده بود، و این راه‌حل‌هایی روی یک صفحه بازی ساده بود.