اروپا 19 پلتفرم را نام می برد که باید خطرات الگوریتمی را تحت DSA گزارش کنند

اتحادیه اروپا نام بیش از دوجین پلتفرم را تأیید کرده است که تحت قوانین تجارت الکترونیکی که اخیراً راه اندازی مجدد و گسترش یافته است، با نام مستعار قانون خدمات دیجیتال (DSA) با سخت ترین سطح مقررات مواجه خواهند شد.

این لیست ترکیبی از خدمات دیجیتال آشنا، از برنامه های رسانه های اجتماعی گرفته تا موتورهای جستجو و فروشگاه های اپلیکیشن است – بدون هیچ شگفتی واقعی. سهم شیر از پلتفرم‌های تنظیم‌شده توسط شرکت‌های انتفاعی مستقر در ایالات متحده، با چند بازیگر بین‌المللی (عمدتاً اروپایی) در ترکیب، و یک غیرانتفاعی (دانشنامه آنلاین ویکی‌پدیا) توسعه می‌یابد.

لیست کامل 19 پلت فرمی که در این موج اول تعیین شده است به شرح زیر است:

  • علی بابا علی اکسپرس
  • بازار آمازون
  • اپل اپ استور
  • بینگ
  • Booking.com
  • فیس بوک
  • گوگل پلی
  • نقشه های گوگل
  • جستجوی گوگل
  • خرید گوگل
  • اینستاگرام
  • لینکدین
  • پینترست
  • اسنپ ​​چت
  • TikTok
  • توییتر
  • ویکیپدیا
  • یوتیوب
  • زالاندو

پلتفرم‌های فهرست‌شده که تأیید شده‌اند، معیارهای پلت‌فرم‌های آنلاین بسیار بزرگ (VLOP) یا موتورهای جستجوی آنلاین بسیار بزرگ (VLOSEs) را در اصطلاحات این مقررات رعایت می‌کنند. (در واقع، فقط دو VLOSE در این مرحله تعیین شده اند (Bing و Google Search)؛ 17 مورد دیگر همه VLOP هستند.)

تعیین VLOP یا VLOSE نیازمندی‌های اضافی برای ارزیابی و کاهش خطرات سیستمی مرتبط با استفاده از الگوریتم‌ها و هوش مصنوعی است، به این معنی که پلتفرم‌ها باید نسبت به تجزیه و تحلیل و گزارش مسائل احتمالی مرتبط با عملکرد فناوری‌هایی مانند ابزارهای رتبه‌بندی محتوا و سیستم‌های توصیه‌کننده فعال باشند.

ایده اتحادیه اروپا استفاده از الزامات شفافیت الگوریتمی اجباری برای ایجاد پاسخگویی است – به این معنی که پلتفرم‌های تنظیم‌شده نمی‌توانند چشم خود را بر روی آسیب‌های تقویت‌شده هوش مصنوعی ببندند، زیرا قانون همچنین مستلزم اتخاذ «اقدامات کاهش معقول، متناسب و مؤثر» است. برای ریسک‌های شناسایی‌شده، با گزارش‌دهی و برنامه‌های کاهش آن‌ها که مشمول ممیزی و نظارت مستقل توسط کمیسیون اروپا می‌شوند (با حمایت مرکز اروپایی شفافیت الگوریتمی تازه افتتاح شده). در حالی که جریمه های عدم رعایت می تواند تا 6 درصد از گردش مالی سالانه جهانی را افزایش دهد.

خطراتی که آنها باید در نظر بگیرند شامل آسیب های مبتنی بر هوش مصنوعی یا الگوریتمی برای حقوق اساسی مانند آزادی بیان است. گفتمان مدنی و فرآیندهای انتخاباتی؛ امنیت عمومی و سلامت عمومی؛ خشونت بر اساس جنسیت؛ ایمنی کودک؛ و سلامت روان

این مقررات همچنین محدودیت‌هایی را برای تبلیغات خرد-هدف‌مند اعمال می‌کند – با منع پردازش داده‌های حساس برای هدف‌یابی تبلیغات یا استفاده از اطلاعات کودکان.

همچنین باید به کاربران VLOPS/VLOSE اطلاعات واضحی در مورد اینکه چرا محتوای خاصی به آنها توصیه می شود ارائه شود. و حق انصراف از سیستم های توصیه مبتنی بر پروفایل – اعمال فشار بر مدل های کسب و کار با بودجه تبلیغاتی، مانند Meta’s، که به ردیابی و نمایه سازی کاربران وب بستگی دارد، دارند.

در جاهای دیگر، این مقررات از پلتفرم‌ها می‌خواهد که قوانین و مقررات مشخصی داشته باشند – و آنها را با جدیت و غیر خودسرانه اجرا کنند.

معیار اصلی برای تنظیم شدن به عنوان VLOP/VLOSE تحت DSA، داشتن بیش از 45 میلیون کاربر فعال ماهانه در اتحادیه اروپا است. پلتفرم‌ها باید در ماه فوریه تعداد خود را به اتحادیه اروپا گزارش دهند تا کمیسیون بتواند روند تعیین را آغاز کند.

گفتن این که برخی از پلتفرم‌های نام‌برده ممکن است برای این رژیم ویژه انطباق با DSA نسبتاً آماده نباشند، دست کم گرفته شده است: کمیسیون قبلاً در نوامبر گذشته به توییتر در مورد “کار عظیمی” که برای پیروی از قوانین بلوک با آن روبرو است هشدار داده بود.

از آن زمان، مالک نامنظم توییتر، ایلان ماسک، تنها به هدایت هرج و مرج وحشتناک ادامه داده است – برای مثال، از بین بردن سیستم تأیید اعتبار پلتفرم که Blue Checks را به حساب‌های برجسته اعطا کرده بود و جایگزینی سیگنال اعتبار طولانی مدت با بهشت ​​کلاهبرداران. از آنجایی که هر کسی که مایل به پرداخت ماهانه 8 دلار به توییتر است، اکنون می‌تواند یک چک آبی مصنوعی بخرد که ظاهر سیستم قدیمی را تقلید می‌کند، اما شامل هیچ چک تأیید معنی‌داری نمی‌شود.

ماسک همچنین تمایل خود را به تصمیم گیری های خودسرانه و حتی کینه توزانه نشان داده است – ممنوعیت کاربران و حتی حذف برخی از تأییدیه های قدیمی زودتر از دیگران (ظاهراً فقط برای لول ها) در حالی که برای تعداد انگشت شماری از افراد مشهور نیز برای حفظ چک های آبی خود پول پرداخت کرده است. تصور (کاذب) مبنی بر اینکه آنها به ماسک برای نشان پول پرداخته اند – به نظر می رسد هیچ یک از آنها با الزامات DSA برای معامله ساده و منصفانه مطابقت ندارند.

یکی دیگر از الزامات این که پلتفرم‌ها مکانیزمی برای پرچم‌گذاری محتوای غیرقانونی و اقدام سریع بر روی اعلان‌ها داشته باشند، برای توییتر تحت نظارت ماسک دشوار به نظر می‌رسد – با توجه به اینکه قبلاً توسط دولت آلمان به دلیل ناتوانی در حذف سخنان مشوق عداوت و تنفر غیرقانونی تحت رژیم غیرقانونی سخنان مشوق عداوت و تنفر در این کشور با اجرای قانون مواجه شده است. .

DSA پان اتحادیه اروپا همچنین از VLOP ها می خواهد که در وهله اول، با فراهم کردن دسترسی به داده های در دسترس عموم – و بعداً (از طریق قانون تفویض شده) مکانیزم ویژه ای برای محققان تأیید شده ایجاد کنند تا بتوانند تحقیقاتی را در مورد خطرات سیستمیک در منطقه انجام دهند. اتحادیه اروپا و باز هم، ماسک در جهت مخالف حرکت کرده است – با بالا بردن هزینه استفاده از APIهای توییتر، دسترسی محققان شخص ثالث به داده‌های پلتفرم را به شدت کاهش داده است.

تقریباً انگار این مقررات با در نظر گرفتن ماسک تنظیم شده است. اما مطمئناً تهیه پیش‌نویس آن از مدت‌ها قبل از تصدی پست میلیاردر در توییتر پیش‌تر است.

در حالی که DSA مطمئناً منتقدان خود را دارد، چشم‌انداز واکنش شدیدتر علیه رویکرد اتحادیه اروپا برای به‌روزرسانی کتاب قوانین دیجیتالی‌اش نسبت به زمانی که ماسک توپ پرشتاب خود را در نیم سال گذشته به توییتر نمی‌برد، کمتر محتمل به نظر می‌رسد.

ناگهان، چشم انداز مدیریت مسئولانه و غیر خودسرانه الزامی است که بر پلتفرم های اصلی تحمیل می شود، به نوعی ضروری/مقدم به نظر می رسد.

هنوز یک دوره مهلت وجود دارد تا اینکه این پلتفرم‌های بزرگتر با DSA مطابقت داشته باشند، اما اکنون فقط چند ماه طول می‌کشد: شرکت‌هایی که VLOP/VLOSE تعیین شده‌اند، چهار ماه فرصت دارند تا از تعهدات تحت DSA پیروی کنند – که شامل انتشار آنها می‌شود. اولین ارزیابی ریسک – بنابراین 19 سرویس فهرست شده (و ده ها شرکت به علاوه یک شرکت غیرانتفاعی) اگر بخواهند بدون عجله به ضرب الاجل 25 آگوست پایبند باشند، تابستان شلوغی را پیش رو خواهند داشت.

توییتر مطمئناً اگر بخواهد از دنیایی از مشکلات نظارتی همراه با خطر وجودی جلوگیری کند، کار خود را قطع می کند، اگر ماسک تصمیم بگیرد قوانین را زیر پا بگذارد و تعطیلی منطقه ای بر آن تحمیل شود. اگرچه، هیچ نهاد سیاسی نمی‌خواهد کسی باشد که دستور تعطیلی توییتر را صادر می‌کند، بنابراین احتمالاً پیش از چنین اقدامی پایانی، یک رقابت طولانی‌مدت در اجرای قوانین مالی وجود خواهد داشت.

VLOPها/VLOSEها همچنین باید با مفاد کلی DSA مطابقت داشته باشند، که از اوایل سال آینده به طور گسترده‌تری برای سرویس‌های دیجیتال و پلت‌فرم‌های کوچک‌تر اعمال می‌شود، و تعهداتی را در مورد نحوه پاسخگویی آنها به گزارش‌های محتوای غیرقانونی و همچنین در زمینه‌هایی مانند اطلاعیه ایجاد می‌کند. و مکانیسم های اقدام و رسیدگی به شکایات، علاوه بر تعهدات شفافیت و بسیاری موارد دیگر.

کمیسیون پیشنهاد کرده است (از طریق پولیتیکو) که ممکن است در چند هفته آینده دسته دومی از نام‌گذاری‌های VLOP/VLOSE وجود داشته باشد زیرا گفته است در حال بررسی برخی از پلتفرم‌های دیگر است که به آن گفته است معیارها را برای تأیید برآورده نمی‌کنند. آیا این مورد است.

ما بعداً امروز در یک جلسه توجیهی فنی کمیسیون در مورد تعیین‌های VLOP/VLOSE تنظیم خواهیم کرد – بنابراین ممکن است این گزارش را با جزئیات بیشتر به‌روزرسانی کنید…