از آنجایی که ایالات متحده در برابر کریپتوها سرکوب می کند، هنگ کنگ استقبال گرمی می کند

روی یک موم یک روز در اواسط آوریل، هزاران نفر برای ورود به مرکز همایش های هنگ کنگ که جشنواره افتتاحیه وب 3 شهر در آن در حال برگزاری بود، در صف ایستادند. بیشتر آنها از سرزمین اصلی چین پرواز کرده بودند، اما بسیاری دیگر از سنگاپور، ژاپن، اندونزی، تایلند و حتی ایالات متحده سفر کرده بودند تا ببینند این شهر چه چیزی را به سرمایه گذاری های رمزنگاری ارائه می دهد در زمانی که مقررات بر دارایی های دیجیتال در ایالات متحده تشدید می شود.

در ماه فوریه، هنگ‌کنگ مجموعه‌ای از قوانین استقبال را برای تنظیم فعالیت‌های مرتبط با رمزارز پیشنهاد کرد. بر اساس رژیم قانونی جدید، سرمایه‌گذاران خرده‌فروش مجاز خواهند بود تا دارایی‌های دیجیتالی خاصی را در صرافی‌های دارای مجوز معامله کنند و جایگزین چارچوب سال ۲۰۱۸ می‌شود که تجارت را فقط به سرمایه‌گذاران معتبر محدود می‌کرد.

این شهر همچنین راه را برای قانونی کردن استیبل کوین ها هموار می کند. یک استارتاپ، که توسط صرافی محبوب KuCoin و صادرکننده USDC Circle پشتیبانی می‌شود، اخیراً یک استیبل کوین با یوان چین (CNH) راه‌اندازی کرده است که اولین در نوع خود در چین بزرگ است.

برای ایجاد یک محیط مساعد برای کسب‌وکارهای وب 3، این شهر ارتباط بین بانک‌ها و استارت‌آپ‌های رمزنگاری را تسهیل می‌کند، که بسیاری از آنها در پی فروپاشی بانک سیلورگیت برای یافتن جایگزین‌هایی در تلاش هستند.

این اقدامات در تضاد با سرکوب شدید پکن در صنعت کریپتو است. آنها همچنین میزان برخورداری مستعمره سابق بریتانیا از استثنائات سیاستی در برخی زمینه ها، مانند امور مالی را برجسته می کنند.

در سال 2021، چین همه انواع تراکنش های رمزنگاری را غیرقانونی اعلام کرد و کارآفرینان وب 3 این کشور را به حوزه های قضایی دوستدار وب 3 مانند سنگاپور فراری داد. با توجه به استقبال هنگ‌کنگ از دارایی‌های دیجیتال، بسیاری از بنیان‌گذاران چینی در تبعید خود در حال بررسی گزینه راه‌اندازی در این شهر هستند. شرکت‌های غربی نیز هنگ‌کنگ را به‌عنوان یک پایگاه بالقوه برای توسعه آسیایی خود ارزیابی می‌کنند.

در جشنواره هفتگی وب 3 هنگ کنگ، TechCrunch با ده ها شرکت کننده از حوزه وب 3، از جمله سرمایه گذاران، استارت آپ های نوپا، و بازیکنان مستقر و همچنین غول های فناوری وب 2 “سنتی” صحبت کرد تا جذابیت هنگ کنگ را به عنوان هاب رمزنگاری بعدی ارزیابی کند.

برخی بر این باورند که رژیم نظارتی جدید موج جدیدی از نوآوری ارزهای دیجیتال را ایجاد خواهد کرد. آنها احساس اطمینان می کنند که اکنون می توانند به عنوان یک تجارت قانونی در خاک چین فعالیت کنند و به سرعت از حمایت سیاست های دولت، مانند فضای اداری یارانه ای برای سرمایه گذاری های ارزهای دیجیتال استفاده می کنند.

برخی دیگر در پذیرش شاخه زیتون تردید بیشتری دارند. هنگ کنگ به عنوان مرکز مالی آسیا، از لحاظ تاریخی اکوسیستم فناوری پرجنب و جوشی ندارد و برای اکثر استارتاپ‌های نامرغوب بسیار گران است، بنابراین انواع کسب‌وکارهای رمزنگاری که جذب می‌کند، احتمالاً آن‌هایی هستند که به امور مالی سنتی خدمت می‌کنند و با آن ارتباط برقرار می‌کنند.

شرق بالا می رود

شیشینگ مائو، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل شرکت Cobo، یک راه حل نگهداری دارایی دیجیتال مستقر در سنگاپور که توسط DST Global پشتیبانی می شود، گفت: زمان مناسب برای حرکت دوستانه هنگ کنگ در زمینه ارزهای دیجیتال است.

تشدید مقررات در ایالات متحده پس از انفجار FTX پیامدهای کمی دارد. در گذشته، چندین بانک آمریکایی نقش کلیدی را در پیوند دادن دنیای سنتی و رمزارز ایفا می‌کردند، اما این پیوند اکنون شکسته شده است، که فرصتی عالی برای هنگ‌کنگ فراهم می‌کند تا پیشرفت کند.» در جامعه کریپتو.

لیلی کینگ، مدیر عملیات کوبو، اظهار داشت: هنگ کنگ همیشه در تقاطع شرق و غرب بوده و نقش مهمی را به عنوان پل ورود به چین ایفا کرده است.

این مزیت قبلاً ثابت شده بود. هنگ کنگ نقش مهمی در توسعه اولیه صنعت کریپتو ایفا کرد و صرافی هایی را که زمانی تاثیرگذار بودند مانند FTX و Bitmex برای راه اندازی فروشگاه ها در آنجا ایفا کرد. پس از سرکوب ارزهای دیجیتال در چین، FTX به دلیل موضع نظارتی دوستانه و شفاف‌تر خود نسبت به طبقه دارایی جدید به باهاما نقل مکان کرد.

هنگ کنگ دوباره توجه غرب را به خود جلب کرده است. استفن چونگ، رئیس شبکه اجتماعی غیرمتمرکز Bi.social، تمام مسیر را از سواحل شرقی ایالات متحده به هنگ کنگ پرواز کرد تا نبض را روی زمین احساس کند.

او گفت: “به عنوان یک چینی متولد آمریکا که والدینش در هنگ کنگ بزرگ شده اند، به سیاست درهای باز برای ارزهای دیجیتال در هنگ کنگ بسیار خوش بین هستم.” با این وجود، چونگ معتقد بود که اگر شرکت‌های رمزنگاری آمریکایی کشور را ترک کنند، «در نیمکره غربی خواهند ماند».

هنگ کنگ این امکان را دارد [of attracting Western firms] تنها به این دلیل که ایالات متحده در حال حاضر آشکارا با شرکت های وب 3 دشمنی می کند.

در واقع، هنگ کنگ به طور فزاینده‌ای در رادار کسب‌وکارهای رمزنگاری در سنگاپور قرار گرفته است، که بسیاری از آنها پس از سرکوب ارزهای دیجیتال این کشور از چین آمده بودند. حالا جزر و مد در حال تغییر است.

پس از انفجار FTX، دولت سنگاپور نسبت به ارزهای دیجیتال محتاط تر شده است. از سوی دیگر، هنگ کنگ در تلاش است تا استعدادها و شرکت‌ها را برای ایجاد زیرساخت‌های اساسی صنعت کریپتو جذب کند.» اما اخیرا یک دفتر در هنگ کنگ راه اندازی کرده است.

تقویت کننده اعتماد به نفس

در بیشتر موارد، مردم از دولت هنگ کنگ به دلیل ارائه شفافیت بیشتر مقرراتی در مورد صنعت کریپتو تمجید می کنند. اما آنها آغوش باز هنگ کنگ را متفاوت تفسیر می کنند. برخی این حرکت را یک تغییر ناگهانی در نگرش دولت می دانند، در حالی که برخی دیگر آن را بازتابی از ثبات سیاست های شهر می دانند.

HashKey Capital، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر web3 در جهان که اخیراً یک Fund III 500 میلیون دلاری را بسته است، متعلق به اردوگاه دوم است.

این صندوق که اولین سرمایه گذار نهادی اتریوم است، در سال 2017 در هنگ کنگ راه اندازی شد و از آن زمان تاکنون دفتر خود را در آنجا حفظ کرده است. «آنچه دیده‌ایم [in Hong Kong] چائو دنگ، مدیرعامل این شرکت گفت: طی سال‌ها، یک جهت گیری نسبتاً ثابت دولت و سیاست پایدار است. آخرین اقدام بیشتر به‌روزرسانی رژیم صدور مجوز است.»

Conflux، یک بلاک چین لایه 1 که ادعا می کند تنها شرکت رمزنگاری مجاز به فعالیت در چین از زمان سرکوب صنعت است، پس از ملاقات با نمایندگان مختلف دولت هنگ کنگ در طول جشنواره web3 نیز راحت شد.

Zhang Yuanjie، یکی از بنیانگذاران Conflux می گوید: «هنگ کنگ از توسعه وب 3 پشتیبانی زیادی نشان می دهد. از قانونگذاران و InvestHK [the city’s department of foreign direct investment] به وزیر مالی و مقام پولی آن، همه در مورد حمایت از صنعت کریپتو جدی هستند.”

به گفته Huang از Safeheron، اگرچه مقررات جدید وب 3 هنگ کنگ نسبت به خدمات رمزنگاری متمرکز بر تراکنش مطلوب تر به نظر می رسد، فضا برای سازندگان زیرساخت وجود دارد.

«هرکسی که وارد صنعت کریپتو می‌شود به زیرساخت‌های امنیت سایبری نیاز دارد، خواه یک شرکت سنتی یا بومی وب۳ باشد. اکنون که موسسات مالی هنگ کنگ ممکن است شروع به ادغام محصولات مرتبط با رمزنگاری کنند، ما می توانیم نقش کمک به ورود آنها را ایفا کنیم.

Big Tech چین نیز بر موج رمزنگاری هنگ کنگ سوار است. علی بابا و تنسنت هر دو با نمایندگان واحدهای رایانش ابری خود در جشنواره web3 حضور داشتند. مانند AWS، آن‌ها می‌خواهند یک راه‌اندازی اولیه داشته باشند و ارائه‌دهنده ابری غیرمتمرکز جهان باشند. حتی اگر صنعت نوپا به این زودی درآمد قابل توجهی ایجاد نکند، غول‌های فناوری به وضوح نمی‌خواهند صنعتی را که مدام سرمایه و استعداد را از صنایع سنتی جذب می‌کند، از دست بدهند.

صبر کن و ببین

به نظر می رسد جشنواره وب 3، با اتاق کنفرانس و مهمانی های مجلل با قایق، جشن شادی از رژیم جدید رمزنگاری شهر باشد. اما همه حاضران سر گرم نیستند. یکی از سرمایه‌گذاران یک شرکت سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز برجسته چینی که نخواست نامش فاش شود، گفت که به دنبال منشاء معاملات در این رویداد نیست زیرا «این جایی نیست که توسعه‌دهندگان فنی واقعی در آن شرکت می‌کنند».

سه بنیانگذار چینی وب 3 که به سنگاپور نقل مکان کرده اند و از ذکر نامشان خودداری کرده اند، می گویند که آنها در هنگ کنگ صرفاً برای رسیدن به شرکا و سرمایه گذاران هستند و قبل از گرفتن هر گونه نتیجه گیری در مورد سطح دوستی ارزهای دیجیتال، «صبر می کنند و ببینند».

راشل لین، مدیر عامل و یکی از بنیانگذاران SynFutures، اظهار داشت: کسانی که بیشترین علاقه را نسبت به مقررات جدید کریپتو هنگ کنگ دارند، مدیران صندوق، معامله گران سهام و دیگران در امور مالی سنتی هستند.

این به این معنا نیست که آنها آنقدر به ارزهای دیجیتال علاقه دارند، بلکه بیشتر به دنبال دارایی های قابل سرمایه گذاری بعدی هستند. در حال حاضر، بازارهای مالی در حال کند شدن هستند و آنها نمی توانند دارایی جایگزین دیگری پیدا کنند. قبل از اجرای پروتکل DeFi، او در بخش بازارهای جهانی در دویچه بانک کار می‌کرد، راه‌حل‌های پرداخت خارج از کشور را در Ant Group مدیریت می‌کرد و یکی از شرکای موسس وام دهنده بزرگ رمزنگاری Matrixport بود.

کریپتو بسیار نزدیک به کاری است که آنها در امور مالی انجام می‌دهند، برخلاف هوش مصنوعی یا بیوتکنولوژی، که برای آنها چیزی دور از دسترس است. من فکر می کنم سیگنال مثبت دولت نیز اعتماد آنها را افزایش می دهد.

جای تعجب نیست که هنگ کنگ برای صنعت نوپایی که به قدرت آن عمل می کند تضمین می کند. در سال‌های اخیر، این شهر شاهد هجوم شرکت‌های چند ملیتی و استعدادهای محلی بوده است، زیرا درگیر یک رشته رویدادهای سیاسی است.

کینگ گفت: «هنگ کنگ در صنایع سنتی مانند امور مالی و املاک و مستغلات به گلوگاه بزرگی برخورد کرده است، بنابراین به شدت به استعدادهای جوان و خون جدید برای احیای اقتصاد خود نیاز دارد. با توجه به پایه‌ای که برای بخش مالی ایجاد کرد، تمرکز بر دارایی‌های دیجیتال بهترین و تنها گزینه آینده آن است.