از آنجایی که بریتانیا اولین آزمون سراسری هشدارهای اضطراری خود را در این یکشنبه آماده می کند، در اینجا همه چیزهایی است که باید بدانید

پس از رونمایی رسمی از سیستم هشدارهای اضطراری خود در ماه گذشته، دولت بریتانیا در حال آماده شدن برای راه‌اندازی اولین سیستم هشدارهای اضطراری در روز یکشنبه (23 آوریل) است. این سیستم برای اطلاع عموم از خطرات قریب الوقوع جانی در یک منطقه خاص طراحی شده است.

در ساعت 3 بعدازظهر، همه تلفن‌های هوشمند مجهز به 4G و 5G در بریتانیا پیامی را مستقیماً به دستگاه خود دریافت می‌کنند که با صدای آژیر مانند و لرزش تا 10 ثانیه همراه است. پیام خواهد گفت:

این آزمایشی از Emergency Alerts است، یک سرویس جدید دولتی بریتانیا که در صورت وجود یک وضعیت اضطراری تهدید کننده زندگی در این نزدیکی به شما هشدار می دهد. در شرایط اضطراری واقعی، دستورالعمل‌های هشدار را دنبال کنید تا خود و دیگران را ایمن نگه دارید. برای اطلاعات بیشتر به gov.uk/alerts مراجعه کنید. این یک امتحان است. شما نیازی به انجام هیچ اقدامی ندارید.

سیستم های هشدار مشابهی برای مدتی در کشورهای دیگر از جمله هلند با NL-Alert استفاده شده است. ایالات متحده که بیش از یک دهه است که هشدارهای اضطراری بی سیم (WEA) را مستقر کرده است. و کانادا که سیستم آماده هشدار خود را در سال 2015 راه اندازی کرد. در ماه های اخیر در کشورهای دیگر از جمله آلمان، اسپانیا، دانمارک و نروژ، سیستم هشدار سراسری افزایش یافته است.

نیاز به دانستن

سیستم هشدار جدید حول به اصطلاح فناوری پخش سلولی ساخته شده است، به این معنی که حتی اگر تلفن در حالت بی صدا باشد و همچنین اگر به داده تلفن همراه یا وای فای متصل نباشد، پیام ها را منتقل می کند. با این حال، روی دستگاه‌هایی که خاموش یا در حالت هواپیما هستند کار نمی‌کند. دستگاه هایی که به شبکه های 2G یا 3G متصل هستند. یا دستگاه هایی که هیچ گونه عملکرد داخلی سلولی ندارند (به عنوان مثال دستگاه هایی که فقط Wi-Fi هستند). همچنین، مدل‌های آی‌پد تلفن همراه از هشدارهای اضطراری پشتیبانی نمی‌کنند.

اما اگر یک گوشی هوشمند یا تبلت اندرویدی دارید که دارای اندروید 11 یا بالاتر است و حداقل دارای 4G باشد، یا آیفونی دارید که دارای iOS 14.5 یا بالاتر است، به طور خودکار تست هشدار اضطراری را در ساعت 15 روز یکشنبه دریافت خواهید کرد.

با توجه به اینکه این فقط یک آزمایش است، گیرندگان در واقع نیازی به انجام هیچ اقدامی ندارند و صدا و لرزش پس از 10 ثانیه به طور خودکار متوقف می شود. برای خلاص شدن از شر پیام، فقط کافی است مانند هر اعلان صفحه اصلی، آن را کنار بکشید یا دکمه «OK» را فشار دهید.

هشدار اضطراری بریتانیا در عمل

فقط خدمات اضطراری یا ادارات دولتی می توانند این هشدارها را به دستگاه های مردم ارسال کنند و در آینده کاربران ممکن است هشدارهایی در مورد رویدادهای مهم یا خطرناک مانند سیل، آتش سوزی یا حملات تروریستی دریافت کنند.

با این حال، تعدادی هشدار نادرست مربوط به هشدارهای اضطراری در سراسر جهان وجود دارد، از جمله در سال 2018 که ساکنان هاوایی از حمله موشکی قریب‌الوقوع مطلع شدند، که مشخص شد یک مورد ساده از خطای انسانی است. و همین چند روز پیش، ساکنان فلوریدا در ساعت 4:45 صبح به وقت محلی با یک هشدار آزمایشی که قرار بود به جای تلفن های هوشمند به تلویزیون ها ارسال شود، از خواب بیدار شدند.

هشدار قرمز

راه اندازی بریتانیا مدت زیادی است که در راه است. در سال 2010، دولت سابق ائتلاف محافظه‌کار-لیبرال، بررسی دفاعی و امنیتی استراتژیک را منتشر کرد، مقاله‌ای که به بسیاری از جنبه‌های استراتژی دفاعی بریتانیا از جمله مکانیسم واکنش آن به شرایط اضطراری ملی می‌پردازد. برای این، دولت گفت که “گزینه هایی را برای بهبود سیستم های هشدار عمومی ملی برای استفاده در شرایط اضطراری بزرگ ارزیابی خواهد کرد.”

تمرکز، در نهایت، توسعه قابلیتی برای صدور هشدار به دستگاه های تلفن همراه در مناطق مشخصی بود که در آن شرایط اضطراری در حال آشکار شدن است. در سال 2013، دولت مجموعه‌ای از آزمایش‌ها را با مشارکت سه اپراتور شبکه تلفن همراه (MNO) و پاسخ‌دهنده‌های اضطراری کشور راه‌اندازی کرد و از روش‌های مختلف استفاده کرد تا ببیند چه چیزی مؤثرتر است. در ابتدا به این نتیجه رسید که پیامک مبتنی بر مکان احتمالاً بهترین راه حل با توجه به زیرساخت MNO موجود است، به علاوه نیازی به پیکربندی در سطح دستگاه ندارد، زیرا تمام شماره های تلفن همراه ثبت شده در یک شبکه تلفن همراه قادر به دریافت هشدار هستند.

در سال‌های بعد اتفاق خاصی با سیستم هشدار اضطراری بریتانیا رخ نداد، اگرچه دولت از یک سیستم مبتنی بر پیامک برای ارسال پیام‌هایی در مورد قوانین قرنطینه دوران همه‌گیری در سال 2020 و همچنین هشدارهایی برای دسترسی به واکسن در سال بعد استفاده کرد.

اما مکانیسم‌های پیامک مبتنی بر مکان نقاط ضعفی دارند. برای مثال، افزایش بار ترافیک (مثلاً در مواقع اضطراری) می‌تواند بر سرعت ارسال پیام‌ها تأثیر بگذارد، در حالی که مسائل مربوط به حریم خصوصی در مورد اتکای پیامک به شماره تلفن همراه افراد می‌تواند یک نگرانی باشد. از سوی دیگر، فناوری پخش سلولی، به فرستنده‌ها اجازه می‌دهد پیام‌ها را به همه تلفن‌ها در یک منطقه مشخص (یعنی نزدیکی به یک برج تلفن همراه) بدون نیاز به دسترسی به هیچ شماره تلفن همراه ارسال کنند.

علاوه بر این، پخش‌های سلولی نگرانی‌های مربوط به بار ترافیک را دور می‌زند، زیرا پخش‌های سلولی در کانالی متفاوت از صدا و پیامک عمل می‌کنند.

و اساساً به همین دلیل است که بریتانیا یک سیستم مبتنی بر پخش سلولی را انتخاب کرده است. برخی از کاربران در سراسر بریتانیا هشدارهای آزمایشی مبتنی بر پخش سلولی را در سال 2021 دریافت کردند، که بخشی از آزمایش اولیه برای آماده‌سازی برای عرضه گسترده‌تر و آزمایش سراسری این آخر هفته است.

انصراف دادن

دولت تخمین می زند که سیستم هشدارهای اضطراری آن حدود 90 درصد از تلفن های همراه در یک منطقه خاص را پوشش می دهد. و در حالی که ناگفته نماند که مردم را ترجیح می دهد نکرد برای به حداکثر رساندن دسترسی آن انصراف دهید، ممکن است دلایل زیادی وجود داشته باشد که چرا ممکن است کسی بخواهد این کار را انجام دهد. در اینجا نحوه انجام این کار آمده است.

در آیفون ها، به اطلاعیه در تنظیمات منو، و سپس به سمت پایین بروید، جایی که لغزنده‌های مربوط به آن را می‌بینید هشدارهای شدید و هشدارهای شدید که می توانید به آن تغییر دهید خاموش موقعیت در Android، در تنظیمات می‌توانید به آن بروید ایمنی و اورژانس، به هشدارهای اضطراری بی سیمو سپس آن را تغییر دهید اجازه هشدارها لغزنده.

هشدارهای اضطراری اندروید

هشدارهای اضطراری اندروید اعتبار تصویر: اسکرین شات/TechCrunch

در واقع برخی نگرانی‌ها از سوی سازمان‌هایی وجود دارد که نماینده گروه‌های آسیب‌پذیر هستند، مانند زنان و کودکانی که ممکن است مورد آزار خانگی قرار بگیرند و ممکن است تلفن‌های ثانویه داشته باشند که آنها را از مجرمان خود پنهان می‌کنند.

لوسی هدلی، رئیس بخش سیاست کمک به زنان در بیانیه‌ای که به صورت آنلاین منتشر شد، گفت: «ما در مورد تأثیر سیستم هشدارهای اضطراری بر بازماندگان خشونت خانگی نگران هستیم. برای بسیاری از بازماندگان، تلفن دومی که مجرم از آن اطلاعی ندارد، شکل مهمی از ارتباط با دوستان یا خانواده است – زیرا برخی از سوء استفاده‌کنندگان تلفن شریک زندگی خود را مصادره یا نظارت و کنترل می‌کنند. همچنین ممکن است تنها راه نجات آنها در مواقع اضطراری باشد. هشدارهای اضطراری یک خطر است، نه تنها به این دلیل که سوء استفاده‌کننده می‌تواند گوشی دوم بازماندگان را کشف کند، بلکه به این دلیل که می‌تواند از آن به عنوان دلیلی برای تشدید سوء استفاده استفاده کند.

دولت همچنین می‌گوید که با بخش حمل‌ونقل بریتانیا نیز همکاری کرده است تا اطمینان حاصل شود که رانندگان از هشدار آگاه هستند و به‌طور ناخواسته هنگام زنگ خطر دستگاه خود را چک نمی‌کنند. نیازی به گفتن نیست که قوانین عادی جاده در مورد هشدارهای اضطراری اعمال می شود – بدون نگاه کردن یا تعامل با تلفن در هنگام کنترل وسیله نقلیه در حال حرکت.