استارت‌آپ CUR8 6.5 میلیون دلار از GV برای پلتفرم بازارساز خود برای حذف کربن جمع‌آوری می‌کند.

IPCC اعلام کرده است که جهان باید تا سال 2050 10 میلیارد تن دی اکسید کربن را از جو خارج کند تا از یک فاجعه آب و هوایی جلوگیری کند. و، بله، امروزه روش‌های متعددی برای حذف کربن وجود دارد، مانند کاشت درختان بیشتر (جنگل‌کاری)، مکیدن CO2 از آسمان (گرفتن مستقیم هوا)، و پخش سنگ‌های جذب‌کننده CO2 در خاک کشاورزی (“هوازدگی تقویت‌شده”). اما به طور گسترده پذیرفته شده است که هیچ یک از این روش ها به تنهایی مشکل کربن را حل نمی کند، و اینکه صنعت حذف کربن یک صنعت نوپا است و اغلب مملو از کلاهبرداری و پیام های آشفته، به بیان ملایم است.

در واقع، اخیراً فاش شد که بیش از 90 درصد از جبران کربن جنگل های بارانی ارائه شده توسط بزرگترین گواهی کننده بی ارزش بوده و در واقع می تواند مشکل را بدتر کند. تحقیقات روی Verra، استاندارد کربن «پیشرو» جهان برای بازار 2 میلیارد دلاری داوطلبانه جبران خسارت، نشان داد که بیش از 90 درصد از اعتبارات جبرانی جنگل های بارانی آنها احتمالاً «اعتبارات فانتوم» است.

این نمونه‌هایی مانند این است که شرکت‌ها را از سرمایه‌گذاری در راه‌حل‌های حذف کربن به عنوان بخشی از تعهدات صفر خالص خود باز می‌دارد.

بنابراین، در حالت ایده‌آل، شرکت‌ها می‌توانند همه این راه‌حل‌ها را خریداری کنند تا از شرط‌بندی کربن خود محافظت کنند. مشکل این است که بسیار سخت است. شرکت ها باید در برنامه های متعددی برای ایجاد یک سبد کربن سرمایه گذاری کنند.

CUR8، یک استارت آپ فناوری آب و هوا مستقر در بریتانیا است که فکر می کند پاسخ را دارد. در حال ایجاد یک پلت فرم بازارساز برای حذف کربن است. ایده آنها ارائه نمونه کارها با کیفیت بالا از حذف کربن است که به طور موثر به مشتریان امکان می دهد روی طیف گسترده ای از این محصولات شرط بندی کنند.

اکنون 6.5 میلیون دلار (5.3 میلیون پوند) در بودجه اولیه به رهبری GV (Google Ventures) جمع آوری کرده است. همچنین CapitalT شرکت کرد.

این شرکت یک تیم کرک زیبا دارد. این شرکت در سال 2022 توسط کارآفرین سریالی فین‌تک مارتا کروپینسکا (از بنیانگذار Azimo و رهبر سابق گوگل برای استارت‌آپ‌های بریتانیا)، دانشمند آب و هوا، دکتر گابریل واکر (بنیان‌گذار شرکت غیرانتفاعی Rethinking Removals) و مارک استیونسون (مشاور سابق بریتانیا) تأسیس شد. وزارت دفاع).

کروپینسکا طی مصاحبه ای به من گفت: «ما خود را یک بازارساز می نامیم. دلیل اینکه چرا ما یک بازار نیستیم این است که هم بازار محدود عرضه و هم تقاضا است. موجودی بسیار کمی موجود است. و خریداران بسیار کمی وجود دارد. بنابراین ما معتقد نیستیم که فقط بازار بودن کافی است. ما معتقدیم که باید رویکرد بسیار مناسب‌تری داشته باشد. بنابراین اولین محصول ما مجموعه‌ای از حذف‌های کربن با نظارت بالا از سراسر طیف فناوری است.

چگونه کار می کند؟ CUR8 اعتبار حذف کربن را از تامین کنندگانی که بررسی کرده است خریداری می کند و این مجموعه های حذف کربن را با ترکیب استراتژی ها و روش های مختلف ایجاد می کند. به عنوان مثال، اینها شامل جذب مستقیم هوا (1pointfive)، هوازدگی صخره‌ای تقویت‌شده (UNDO) و کربن خاک بادوام (Loam Bio) است.

CUR8 همچنین قصد دارد از قیمت تعیین شده استاندارد صنعت 150 پوند به ازای هر حذف کربن تبعیت کند، این ایده این است که به تدریج قیمت در طول زمان و با افزایش مقیاس بازار کاهش یابد.

کروپینسکا می گوید که با دکتر واکر همکاری کرده است، زیرا او “زنی فوق العاده تاثیرگذار است که 30 سال گذشته را روی آب و هوا کار کرده است.”

کروپینسکا افزود، واکر علوم طبیعی را در کمبریج و پرینستون تدریس کرد، مجله نیو ساینتیست را اداره کرد، به ال گور در مورد حذف کربن مشاوره داد و یکی از کسانی بود که در COP 26 حذف را در دستور کار قرار داد. او به قدرت تجارت برای حرکت سریعتر پی برد [than governments] و اینکه جا برای سازمانی وجود دارد که نقش یک بازارساز را در حذف کربن ایفا کند.”

این پلتفرم می‌گوید که قبلاً حذف کربن را برای رویدادهای سلطنتی برجسته، از جمله مراسم جشن پلاتینیوم ملکه و مراسم تشییع جنازه ملکه الیزابت دوم ملکه الیزابت دوم و رویدادهای مقیاس بزرگ از جمله به وقت تابستانی بریتانیا و All Points East ارائه کرده است.

CUR8 تا حدودی با پچ تحت حمایت Andreessen Horowitz رقابت خواهد کرد.

لونا اشمید، شریک GV، گفت: “ما معتقدیم که حذف کربن نقش مهمی در کمک به حل چالش های ناشی از بحران آب و هوای فعلی دارد.”