استارت‌آپ بانکداری باز Finverse می‌خواهد Plaid – TechCrunch در منطقه آسیا و اقیانوسیه بسازد.

هدف جاه طلبانه Finverse مستقر در هنگ کنگ، فعال کردن بانکداری باز در سراسر منطقه آسیا و اقیانوسیه است. این استارت آپ اخیراً با سرمایه اولیه 1.8 میلیون دلاری از حالت مخفی خارج شده و اکنون در چهار بازار (هنگ کنگ، فیلیپین، سنگاپور و ویتنام) با 30 بانک فعال است. بنیانگذار و مدیر اجرایی، Stephane Lesaffre به TechCrunch گفت که Finverse قصد دارد در هر سه ماهه یک بازار جدید راه اندازی کند، با هدف پوشش حدود 75٪ از بانک های مصرف کننده و SMEs در هر مکان.

شرکت کنندگان در دور اولیه Finverse شامل Febe Ventures، Golden Gate Ventures، SixThirty، Venturra و سرمایه گذاران فرشته بودند.

Finverse یکی از مجموعه‌ای از فین تک‌ها است که APIهایی را توسعه می‌دهند که امکان اشتراک‌گذاری آسان‌تر داده‌های مالی را فراهم می‌کند. برجسته‌ترین نمونه‌ها عبارتند از Plaid در ایالات متحده و Tink و Truelayer در اروپا (تامین مالی اولیه Finverse شامل سرمایه‌گذاری فرشته از کارمندان Truelayer بود).

قبل از راه اندازی Finverse در سال 2020، Lesaffre مدیر محصول ارشد یکپارچه سازی داده های مالی در NerdWallet بود و با API های جمع آوری حساب مانند Plaid و پخش کننده قدیمی Yodlee کار می کرد.

Lesaffre گفت که Plaid برنده بازار ایالات متحده شد زیرا قابل اعتماد و سازگار با توسعه دهنده بود. به اندازه Yodlee پوشش داده‌ای را ارائه نمی‌دهد، اما «کاری که انجام داد مجموعه‌ای از داده‌ها با تمرکز بسیار دقیق و بسیار خوب است و ساخت آن بسیار آسان است. یادگیری نهایی من از NerdWallet این است که داده های بد واقعاً بدتر از بی داده بودن است.

Finverse می خواهد با ایجاد APIهای قابل اعتماد و ادغام داده ها، همین کار را برای منطقه آسیا و اقیانوسیه انجام دهد. Lesaffre گفت: «در اصل، ما اساساً یک لوله داده مبتنی بر رضایت هستیم که در آن یک مصرف‌کننده به Finverse اجازه می‌دهد تا به حساب خود متصل شود و آن را با فین‌تک یا مؤسسه مالی دیگری به اشتراک بگذارد.

این می تواند شامل اطلاعاتی در مورد حساب ها، مانده ها، تاریخچه تراکنش ها و صورت های بانکی باشد. دسترسی به این داده‌ها به موسسات مالی احساسی از دارایی‌ها و بدهی‌های مصرف‌کننده می‌دهد و می‌توان از آن برای انجام کارهایی مانند برآورد درآمد، بررسی اعتبار و سنجش توانایی بازپرداخت استفاده کرد.

Lesaffre گفت که پذیرندگان اولیه Finverse عمدتاً استارت‌آپ‌های فین‌تک هستند، از جمله ترکیبی از ارائه‌دهندگان وام‌دهی SME و اکنون خرید کنید، خدمات بعدی را پرداخت کنید.

API های Finverse را می توان برای طیف گسترده ای از موارد استفاده کرد، اما بیشتر مشتریان بالقوه فعلی آن بر روی وام های مصرف کننده یا SME متمرکز هستند. بسیاری از آنها می‌خواهند از یک فرآیند به شدت دستی که متقاضیان را ملزم به بارگذاری اسناد می‌کند، به یک تصمیم دیجیتالی اعتباری که می‌تواند کمتر از یک دقیقه طول بکشد، گذر کنند.

Finverse در حال حاضر بر روی مصرف کنندگان بانکی یا افرادی که دارای حساب های بانکی سنتی و سابقه اعتباری هستند متمرکز است، اما به مرور زمان قصد دارد کیف پول های دیجیتال، نئوبانک ها و سایر موسسات کمتر سنتی را نیز اضافه کند. موارد استفاده در آینده شامل ردیابی مالی می شود زیرا افراد بیشتری در آسیا شروع به استفاده از کیف پول الکترونیکی، برنامه های سرمایه گذاری و حساب های بانکی آنلاین می کنند.

گفت: «اگر شما یک بانک دیجیتال کوچک‌تر هستید، می‌دانید که بسیاری از مشتریان شما حساب اصلی دیگری در یک بانک بزرگ‌تر خواهند داشت، بنابراین بسیاری از بانک‌های کوچک‌تر کاملاً مشتاق هستند که بتوانند دیدگاهی کامل از مشتریان خود داشته باشند.» لسافر. “یک راه برای انجام این کار این است که به مصرف کنندگان اجازه دهید همه حساب های خود را در یک مکان ردیابی کنند.”

مورد دیگر استفاده از APIهای Finverse، تأیید پرداخت‌های فرامرزی، انطباق و KYC است.

از دیگر استارت آپ های بانکداری باز متمرکز بر آسیای جنوب شرقی می توان به Brankas و Finantier اشاره کرد. Lesaffre گفت که رویکرد Finverse متفاوت است زیرا به جای تمرکز بر بازارهای خاص، کل منطقه آسیا و اقیانوسیه را هدف قرار می دهد. بودجه جدید آن برای رشد تیم های مهندسی و توسعه تجاری آن استفاده خواهد شد.