استارت آپ فناوری لجستیک سنگال Chargel 2.5 میلیون دلار سرمایه اولیه را جمع آوری می کند

برادران سنگالی مصطفی و آلیون ندویه پس از فروش استارت‌آپ فناوری مهمان‌نوازی خود، Teranga، در سال 2018، در حالی که به فکر حرکت بعدی خود بودند، وارد تجارت حمل‌ونقل شدند. با این حال، به زودی برای آنها روشن شد که مدیریت ناوگان یک چالش بزرگ است، و چالشی است که تا حد زیادی بر سطح سودی که باید توسط مالکان کامیون به دست آید، تأثیر می گذارد.

برخی از تحقیقات بازار آنها را از میزان کامل ناکارآمدی در تجارت حمل و نقل آگاه کرد، که به ویژه درآمد مالک – اپراتور را محدود کرد. و به این ترتیب استارتاپ فناوری لجستیک آنها، Chargel، متولد شد.

ما متوجه شدیم که ناکارآمدی های زیادی وجود دارد و بخش لجستیک در سنگال بسیار پراکنده است، اما احساس کردیم که فناوری می تواند کمک کند. بنابراین، ما تصمیم گرفتیم قبل از ساختن چیزی، برای چند ماه پیشران باشیم تا بفهمیم این بخش چگونه کار می‌کند، چالش‌های واقعی آن و کجا فرصت وجود دارد.»

Chargel که سال گذشته از مخفی کاری خارج شد، فرستنده ها را با حمل و نقل مطابقت می دهد و فرآیندهایی را دیجیتالی می کند که قبلاً عمدتاً آفلاین بودند. این استارت آپ به سرعت در حال راه اندازی است و اکنون برخی از بزرگترین شرکت های حمل و نقل جهان، مرسک و گریمالدی را در میان اولین مشتریان خود به حساب می آورد.

در مرحله بعدی رشد خود، پلتفرم خود را به روی مشتریان بیشتری باز می کند، زیرا دسترسی محدودی به 10 شرکت داشت. اکتشاف آن در مسیرهای رشد جدید توسط یک دور اولیه 2.5 میلیون دلاری به رهبری Logos Ventures حمایت می شود. Ventures Platform، Foundation Botnar، DFS Labs و Seedstars نیز در این دور شرکت کردند که شامل بدهی 500000 دلاری نیز بود.

«امسال ما پلتفرم را برای حمل‌کنندگان بیشتری در سنگال باز می‌کنیم. مصطفی که مدت کوتاهی به‌عنوان مدیر ارشد محصول مسئول راه‌حل‌های تجاری در سنگال یونیکورن ویو کار می‌کرد، گفت: ما همچنین به دنبال گسترش به یک کشور دیگر آفریقایی فرانسوی هستیم.

استارت آپ فناوری لجستیک سنگال Chargel 2.5 میلیون دلار سرمایه اولیه جمع آوری می کند

Chargel قصد دارد به یک کشور دیگر در آفریقای فرانسوی فرانسه گسترش یابد. اعتبار تصویر: شارژل

حمل و نقل شارژل که در خارج از سنگال فعالیت می کنند، به کشورهای همسایه مالی، گینه و موریتانی تحویل می دهند. مصطفی می گوید که ایجاد عملیات کامل در یک کشور دیگر، پوشش منطقه ای آنها را افزایش می دهد و بسیاری از دردسرهای دیگر مربوط به حمل و نقل جاده ای را حل می کند.

تقاضا فقط در سنگال نیست. برخی از مشتریانی که با آنها کار می کنیم، مانند مرسک، به 9 کشور خارج از دفتر سنگال خدمات ارائه می دهند. البته آنها می خواهند که ما در آن کشورها باشیم.»

Chargel چگونه کار می کند

Chargel نه تنها یک پلتفرم را ارائه می دهد، بلکه کل فرآیند حمل و نقل را تسریع می بخشد، زیرا وقتی درخواست های آنلاین از مشتریانی مانند Maersk دریافت می کند، آنها را با مناسب ترین ارائه دهندگان (کامیون و راننده) از شبکه حمل و نقل خود مطابقت می دهد. فرستندگان می توانند کالاهای خود را در حین حرکت ردیابی کنند و پس از اتمام تحویل، اعلان دریافت کنند. این پلتفرم همچنین حمل و نقل های مستقل را در کنار هم قرار می دهد و فرصت های کسب درآمد جدیدی را به آنها می دهد.

«در واقع ما در وسط هستیم زیرا مشتریان با ما قرارداد می بندند و ما مسئول بار هستیم. هدف ما این است که مطمئن شویم محموله از نقطه A به B به موقع می‌رود.»

مصطفی گفت: «ما مطمئن می‌شویم که حمل‌کننده‌ها بر تجارت خود تمرکز می‌کنند و رانندگان کامیون بر رانندگی تمرکز می‌کنند، و ما مراقب هر اتفاقی در این بین هستیم.

مصطفی می گوید که Chargel در سال 2022 بیش از 1.2 میلیون دلار در GMV انجام داده است و اضافه می کند که آنها در سال جاری تا کنون از این رقم نزدیک شده اند.

Chargel چهارمین ضربه کارآفرینی برادران پس از بازگشت به کشور پس از اتمام تحصیلات خود در ایالات متحده است. انتظار می رود تقاضای حمل و نقل در آفریقا تا پایان دهه 28 درصد رشد کند، زیرا تجارت درون منطقه ای شکوفا می شود که توسط منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا (AfCFTA)، بزرگترین منطقه تجارت بدون محدودیت در جهان هدایت می شود. از آنجایی که تجارت در آفریقا در حال حاضر به حمل و نقل کالای جاده ای متکی است، این رشد تقاضا برای خدمات حمل و نقل را بیشتر خواهد کرد.