استارشیپ اسپیس ایکس همان طور که در طول پرتاب آزمایشی برنامه ریزی شده بود بلافاصله خود تخریب نشد

پرواز آزمایشی اخیر اسپیس ایکس با استارشیپ، اولین پروازی که در طی آن با تقویت کننده مداری Super Heavy خود پرواز کرد، کمی بیشتر از آن چیزی که حتی در پایان با یک انفجار بزرگ به نظر می رسید، آشفته بود. ایلان ماسک، بنیانگذار اسپیس ایکس و مالک توییتر، در طی یک توییتر اسپیس در روز شنبه، جزئیات بیشتری را در مورد پرتاب به اشتراک گذاشت، که او هنوز هم نسبت به اهداف اسپیس ایکس در این ماموریت «موفقیت‌آمیز» توصیف می‌کند.

در طول پرتاب، واضح بود که همه چیز دقیقاً برنامه ریزی نشده بود، زمانی که، در نقطه ای از پرواز که قرار بود تقویت کننده مرحله اول از مرحله بالایی Starship جدا شود، این دو قطعه از هم جدا نشدند – و در عوض کل به نظر می رسید که پرتابگر در حالی که به صورت مارپیچی در حال حرکت بود شروع به سقوط به سمت زمین کرد.

Starship مجهز به یک ویژگی خود تخریب خودکار است که برای کاهش خطر بازگشت خارج از کنترل به زمین برای فضاپیمای عظیم طراحی شده است. ماسک فاش کرد که این فرمان بلافاصله در این آخرین تلاش برای پرواز کار نکرد، در عوض 40 ثانیه گذشت تا اینکه واقعاً منجر به انفجاری شد که بخش عمده ای از موشک را از بین برد.

ماسک همچنین جزئیات بیشتری را درباره اشتباهات این پرواز فاش کرد، از جمله این واقعیت که سه موتور از مجموع 33 موتور موشک حتی در پرتاب رانش شرکت نکردند، زیرا قبل از اینکه استارشیپ از سکو خارج شود، خاموش شد. این منجر به “لاغری” در هنگام صعود فضاپیما شد که رفتار مورد نظر نیست.

در نهایت، درست کمتر از 30 ثانیه پس از پرتاب، یکی از موتورهای رپتور 2 باقی مانده دچار نقص شد که به موتورهای دیگر نزدیک خود نیز آسیب رساند. در حدود یک و نیم دقیقه، موتورها توانایی خود را در کنترل جهت وسیله نقلیه پرتاب از دست دادند، به همین دلیل آن چرخش رخ داد.

برخاست اولیه همچنین شامل رویدادهای برنامه ریزی نشده بود، مانند ابر عظیم گرد و غبار و زباله های ایجاد شده در اثر تخریب سکوی پرتاب بتنی که ناشی از رانش بالابر بود. این زباله‌ها را به اطراف پرتاب کرد – و تصاویر ماهواره‌ای جدید بخشی از تأثیر این رویداد را نشان می‌دهند.