الیزابت هلمز اکنون پشت میله های زندان است: چگونه به اینجا رسیدیم

ده سال پیش، استارتاپ بیوتکنولوژی الیزابت هلمز Theranos ارزشی معادل 10 میلیارد دلار داشت. پنج سال پیش، او به اتهام کلاهبرداری با سیم متهم شد. بالاخره امروز هولمز برای شروع اجرای حکم 11 سال و 3 ماهه خود به زندان مراجعه کرد.

معمولاً پس از کیفرخواست زمان زیادی طول نمی کشد تا یک متهم مجرم شناخته شود و به زندان فرستاده شود. اما سقوط زنی که قبلاً به عنوان استیو جابز بعدی مورد استقبال قرار می‌گرفت، به طرز دردناکی همراه بود و تیم حقوقی هلمز هر کارتی را در عرشه بازی می‌کرد تا این روز اجتناب‌ناپذیر را به تعویق بیاندازد.

داستان Theranos در حال حاضر بسیار آشنا است: یک جوان ترک تحصیل از استنفورد تصمیم گرفت تا مراقبت های بهداشتی را با فناوری پیشرفته آزمایش خون متحول کند، سرمایه گذاران برجسته و پوشش مطبوعاتی حنایی را به دست آورد، اما همه اینها در سال 2015، زمانی که وال استریت سقوط کرد، سقوط کرد. خبرنگار ژورنال فاش کرد که فناوری Theranos در واقع کار نمی کند. بدتر از همه، بیماران ناآگاه در حال انجام آزمایش خون در دستگاه‌های Theranos بودند که سلامت آنها را با نتایج مثبت کاذب برای شرایطی مانند سرطان، HIV و حتی سقط جنین به خطر می‌اندازد.

از آن زمان، رونمایی از استارت‌آپ بدنام آزمایش خون، فرآیندی طولانی و کثیف بوده است. امیدواریم این آخرین پوشش مرتبط با Theranos باشد که برای مدتی ظاهر می‌شود و هم هولمز و هم یکی از توطئه‌گران Sunny Balwani پشت میله‌های زندان هستند. بنابراین، اگر به دنبال آن هستید که از زمانی که Theranos در معرض اقدامات پزشکی خطرناک خود قرار گرفت چه اتفاقی افتاده است، ادامه دهید و بخوانید.

دعاوی حقوقی، اخراج کارکنان فراوان (2016-2017)

هنگامی که سرمایه گذاران متوجه شدند که Theranos تماماً دود و آینه است، همه چیز به سرعت درگیر شد. دولت ایالات متحده تحقیقات خود را در مورد Theranos در سال 2016 آغاز کرد و در طی دو سال بعد، Theranos همچنان به سرفصل های اخبار ادامه داد، اما آنها دیگر چندان تعریفی نبودند.

انحلال Theranos (2018)

با نگاهی به آن دو سال از سرفصل‌ها، شگفت‌انگیز است که ترانوس حتی به سال 2018 هم رسید. سرانجام، شرکت منحل شد و هولمز و بالوانی رسماً توسط دولت ایالات متحده متهم به کلاهبرداری شدند.

سقوط ترانوس نه تنها به یک داستان مهم در فناوری، بلکه به جذابیت هالیوود تبدیل شد. چند ماه پس از پایان شرکت، مستندی درباره ترانوس در ساندنس نمایش داده شد، ABC یک مستند و پادکست را روشن کرد و Hulu سفارش ساخت مینی سریالی را داد که تبدیل به “The Dropout” شود. اپل در حال کار بر روی یک فیلم Theranos با بازی جنیفر لارنس بود، اما پس از دیدن فیلم The Dropout، لارنس احساس کرد چیز زیادی برای اضافه کردن وجود ندارد و پروژه را ترک کرد.

صفحه ای از رها شده جایی که هلمز و بالوانی در مقابل آینه ایستاده اند، هلمز در حال نوشیدن آب سبز با یقه یقه اسکی مشکی

سانی بالوانی (نوین اندروز) و الیزابت هلمز (آماندا سیفرید). (عکس از: Beth Dubber/Hulu)

محاکمه الیزابت هلمز و سانی بالوانی (2021-2023)

قرار بود هولمز و بالوانی در ژوئن 2020 به دلیل کلاهبرداری محاکمه شوند، اما به دلیل همه گیر شدن ویروس کرونا این محاکمه به تعویق افتاد. سپس، هولمز اولین فرزند خود را باردار شد و دادگاه را بیشتر به تاخیر انداخت. اگرچه قرار بود این دو مدیر اجرایی با هم محاکمه شوند، تیم حقوقی هولمز با موفقیت برای محاکمه های جداگانه حرکت کردند و مدعی شدند که بالوانی از هولمز سوء استفاده کرده است در حالی که آنها چندین سال مخفیانه با هم قرار داشتند. هولمز بعداً شهادت داد که چگونه این سوء استفاده بر اقدامات او به عنوان مدیر عامل Theranos تأثیر گذاشته است، اما در نهایت، هیئت منصفه در مورد رابطه بین هولمز و مدیر ارشد اجرایی او دعوی نمی کرد. هولمز پس از مدت‌ها تامل در 4 مورد از 11 فقره کلاهبرداری و توطئه برای کلاهبرداری از سرمایه‌گذاران مجرم شناخته شد، اما او در هیچ‌کدام از اتهامات مربوط به کلاهبرداری از بیماران بی‌گناه شناخته شد. در دادگاه بالوانی که ماه‌ها بعد برگزار شد، او در تمام موارد مجرم شناخته شد.

عواقب

هنوز چه چیزی می توانیم از یکی از بدنام ترین انفجارهای استارتاپی تمام دوران بیاموزیم؟ خب تقلب نکن اما همچنین، ما ایده های دیگری نیز داریم. در اینجا برداشت‌های ما از آنچه Theranos در مورد صنعت فناوری به طور کلی می‌گوید، و نحوه ورود آن به تاریخ دره سیلیکون آورده شده است.