اپل اولین فروشگاه خرده فروشی خود را در هند افتتاح کرد اما چالش های مشتریان همچنان ادامه دارد

اپل این هفته با افتتاح اولین فروشگاه خرده فروشی خود در هند، یک نقطه عطف قابل توجه تقریباً 25 سال پس از ورود به بازار جنوب آسیا، خبرساز شد. مدیر عامل تیم کوک در حال بازدید از کشور است و جلساتی را با رهبران برجسته تجاری از جمله موکش آمبانی Reliance و Natarajan Chandrasekaran از Tata Group و همچنین نخست وزیر نارندرا مودی برنامه ریزی می کند.

اپل یک نگاه اولیه به فروشگاه BKC خود در بمبئی به گروهی متشکل از ده ها وبلاگ نویسی که برای این مناسبت به آنجا آمده بودند، ارائه کرد. این فروشگاه به طور رسمی امروز درهای خود را به روی مشتریان باز می کند و دومین مکان خرده فروشی قرار است روز پنجشنبه در دهلی نو افتتاح شود.

تأسیس اولین فروشگاه‌های خرده‌فروشی اپل و افزایش تلاش‌های این شرکت برای مونتاژ آیفون و سایر محصولات در هند، اهمیت بازار جنوب آسیا را برای غول فناوری کوپرتینویی نشان می‌دهد. به گفته تحلیلگران جی پی مورگان، انتظار می رود اپل ظرفیت تولید خود را در هند افزایش دهد و تا سال 2025 25 درصد از کل آیفون ها را تولید کند.

افزایش تولید این شرکت در حال حاضر شروع به پرداخت کرده است. به گفته تحلیلگران صنعت، اپل در سال مالی منتهی به ماه مارس بیش از 5 میلیارد دلار گوشی هوشمند از هند صادر کرده است که تقریباً نیمی از کل صادرات از این کشور است.

کوک روز دوشنبه در بیانیه ای گفت: در اپل، ماموریت ما غنی سازی زندگی و توانمندسازی مردم در سراسر جهان است. هند دارای چنین فرهنگ زیبا و انرژی باورنکردنی است و ما مشتاقیم که تاریخ دیرینه خود را بسازیم – از مشتریان خود حمایت می کنیم، در جوامع محلی سرمایه گذاری می کنیم و با هم کار می کنیم تا آینده ای بهتر با نوآوری هایی که در خدمت بشریت است بسازیم.

با این حال، مزایای این ابتکارات هنوز به طور کامل توسط یکی از ذینفعان مهم درک نشده است: مشتریان اپل.

علیرغم اینکه مونتاژ محلی آیفون و شرکای قراردادی شرکت از پاداش‌های مشوق‌های سخاوتمندانه دهلی نو بهره می‌برند، محصولات اپل، از جمله آیفون، در هند بسیار گران هستند.

به عنوان مثال مدل پایه آیفون 14 پرو را در نظر بگیرید. قیمت آن در ایالات متحده 999 دلار است اما در هند با قیمت بیش از 1550 دلار به فروش می رسد. قاب‌های رسمی آیفون قیمتی مشابه برخی از گوشی‌های هوشمند اندرویدی پرفروش این کشور دارند.

چندین سرویس محبوب اپل، مانند News+، Fitness+، و Apple Pay برای مصرف کنندگان هندی در دسترس نیستند. اپل کارت و ویژگی حساب پس انداز همراه آن در ایالات متحده نیز در بازار هند وجود ندارد. Apple Maps و Siri ویژگی های کمتری را به مشتریان هندی ارائه می دهند. (Google Pay و PhonePe Walmart در بازار پرداخت تلفن همراه در هند پیشرو هستند.)

واقعیت این است که میلیون‌ها مشتری هندی علیرغم اینکه احساس می‌کنند مشتریان درجه دوم هستند، همچنان به خرید محصولات اپل ادامه می‌دهند. در حالی که سفر تیم کوک به هند هر پنج سال یک رویداد قابل توجه است، اما هنوز تغییرات اساسی برای علاقه مندان به اپل ایجاد نکرده است.