اپل و گوگل برای ایمن‌تر کردن دستگاه‌های ردیابی بلوتوث، مانند AirTag، روی مشخصات صنعتی با هم همکاری می‌کنند

پس از موارد متعددی از ردیاب‌های بلوتوث مانند AirTag اپل که برای تعقیب یا سایر برنامه‌های مجرمانه استفاده می‌شوند، اپل و گوگل امروز اعلامیه‌ای مشترک منتشر کردند و گفتند که با هم همکاری خواهند کرد تا یک ابتکار در صنعت را برای پیش‌نویسی مشخصاتی که به کاربران در مورد این مشکل هشدار دهد، رهبری کنند. ردیابی ناخواسته از دستگاه های بلوتوث این شرکت‌ها گفتند که به دنبال دریافت نظرات سایر شرکت‌کنندگان در صنعت و گروه‌های مدافع در این زمینه هستند و خاطرنشان کردند که سایر سازندگان ردیاب مانند سامسونگ، Tile، Chipolo، eufy Security و Pebblebee نیز به این پیش‌نویس ابراز علاقه کرده‌اند.

این شرکت ها مشخصات پیشنهادی خود را به عنوان پیش نویس اینترنت از طریق یک سازمان توسعه استانداردها، کارگروه مهندسی اینترنت (IETF) ارائه کردند. در حال حاضر از سایر علاقه مندان دعوت می شود تا در سه ماه آینده بررسی و نظر دهند. پس از این زمان، اپل و گوگل بازخورد ارائه خواهند کرد و تا پایان سال یک پیاده سازی تولیدی از مشخصات را منتشر خواهند کرد که در نسخه های آینده iOS و Android پشتیبانی خواهد شد.

در حالی که AirTag اپل اولین ردیاب بلوتوث در بازار نبود که نگرانی‌های امنیتی در مورد سوء استفاده را ارائه می‌کرد – Tile و موارد دیگر برای سال‌ها وجود داشتند – توانایی اپل برای ادغام AirTag با بیش از 2 میلیارد دستگاه اپل در سراسر جهان، از جمله بیش از 1 میلیارد آیفون، به عنوان بخشی از آن. شبکه Find My آن را به یکی از بزرگترین بازیکنان تبدیل کرد. همچنین فناوری استفاده از ردیاب‌های بلوتوث برای یافتن اقلام گم‌شده را که در آن زمان هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گرفت، رواج داد و دستگاه‌های این کار را به نامی معروف تبدیل کرد.

به زودی، داستان هایی مبنی بر استفاده از AirTag ها برای تعقیب و نگرانی های دیگر، مانند سرقت خودرو، شروع شد. اپل در فوریه 2022 اعلام کرد که برای رفع برخی از مشکلاتی که با ویژگی‌های جدید ایجاد کرده است، از جمله هشدارهای جدید حریم خصوصی، هشدارها و اسناد گسترده‌ای کار خواهد کرد. به امید جلوگیری از سوء استفاده، همچنین گفت که به طور فعال با مجریان قانون در مورد تمام درخواست‌های مربوط به AirTag که دریافت می‌کند کار می‌کند و تأیید کرد که می‌تواند جزئیات حساب را در پاسخ به احضاریه یا سایر درخواست‌های اجرایی معتبر دیگر ارائه دهد.

امروزه، این شرکت همراه با گوگل، می‌خواهد این اقدامات ایمنی را به جای یک مجموعه ویژگی، بیشتر به یک استاندارد تبدیل کند. این شامل ایجاد حفاظت‌های AirTag می‌شود که اپل قبلاً منتشر کرده بود، اما همچنین، بسیار مهم، اطمینان از اینکه کاربران می‌توانند با ارائه ابزار در هر دو سیستم عامل iOS و Android با ردیابی ناخواسته مبارزه کنند. به عنوان مثال، امروزه اپل یک برنامه Tracker Detect را برای کاربران اندروید ارائه می دهد، اما به خوبی برنامه Find My خود اپل کار نمی کند، زیرا از کاربران می خواهد به جای دریافت هشدارها و هشدارهای فعال، برچسب ها را به طور فعال اسکن کنند. در عین حال، مشخصات جدید می‌خواهد هشدارهای ردیابی ناخواسته را در هر پلتفرمی فعال کند.

گروه‌های مختلف مدافع، از جمله شبکه ملی پایان دادن به خشونت خانگی و مرکز دموکراسی و فناوری، این تلاش را در اطلاعیه امروز ستایش کردند. اولی از یک استاندارد جهانی برای محافظت از بازماندگان در برابر سوء استفاده از ردیاب‌ها حمایت می‌کرد و در بیانیه‌ای خاطرنشان کرد که «با این پیشرفت تشویق شد». دومی از این اقدام به عنوان “گام خوش آمد” برای جلوگیری از سوء استفاده از این دستگاه ها یاد کرد.

گوگل و اپل قبلاً روی محصولاتی با هم کار کرده‌اند که به مشتریان مربوطه آنها سود می‌رساند، از جمله با توسعه ابزار ردیابی Covid-19 برای کاربران iOS و Android در سال 2020.

ران هوانگ، معاون حسگر و اتصال اپل در بیانیه‌ای گفت: «اپل AirTag را راه‌اندازی کرد تا به کاربران آرامش خاطر بدهد و بدانند مهم‌ترین آیتم‌های خود را کجا پیدا کنند. ما AirTag و شبکه Find My را با مجموعه‌ای از ویژگی‌های فعال برای جلوگیری از ردیابی ناخواسته ساختیم – اولین مورد در صنعت – و ما همچنان به بهبودهایی برای اطمینان از استفاده از فناوری همانطور که در نظر گرفته شده است، ادامه می‌دهیم. این مشخصات صنعتی جدید بر اساس محافظت‌های AirTag ساخته شده است و از طریق همکاری با Google منجر به یک گام مهم رو به جلو برای کمک به مبارزه با ردیابی ناخواسته در iOS و Android می‌شود.

دیو برک، معاون مهندسی گوگل برای اندروید افزود: «ردیاب‌های بلوتوث مزایای زیادی برای کاربر ایجاد کرده‌اند، اما پتانسیل ردیابی ناخواسته را نیز به ارمغان می‌آورند که برای حل آن نیاز به اقدام در سطح صنعت دارد». “اندروید تعهدی تزلزل ناپذیر برای محافظت از کاربران دارد و به توسعه پادمان های قوی و همکاری با صنعت برای کمک به مبارزه با سوء استفاده از دستگاه های ردیابی بلوتوث ادامه خواهد داد.”