اپل 1.1 تریلیون دلار در تجارت اپ استور در سال 2022 با 104 میلیارد دلار فروش دیجیتالی پیش بینی می کند.

پیش از کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل در هفته آینده، این شرکت با انتشار گزارش جدیدی که جزئیات درآمد اپلیکیشن ها در طول سال گذشته را ارائه می کند، به روز رسانی اکوسیستم اپلیکیشن های خود را ارائه می دهد. در تحلیلی که امروز منتشر شد، اپل می‌گوید اکوسیستم اپ استور آن ۱.۱ تریلیون دلار در صورت‌حساب‌ها و فروش‌های توسعه‌دهندگان در سال ۲۰۲۲ تولید کرده است که ۹۰ درصد آن بدون کمیسیون بوده است – معیاری که دوست دارد آن را تبلیغ کند تا شکایات فزاینده درباره هزینه‌های بالای انجام کار را کم‌اهمیت جلوه دهد. کسب‌وکار در بازاری که معمولاً 15% تا 30% کمیسیون برای خریدهای درون‌برنامه و دانلودهای پولی دریافت می‌کند، به استثنای برخی موارد.

این 1.1 تریلیون دلار به 910 میلیارد دلار کل صورتحساب و فروش حاصل از فروش کالاها و خدمات فیزیکی، 109 میلیارد دلار از تبلیغات درون برنامه ای و 104 میلیارد دلار برای کالاها و خدمات دیجیتال تقسیم می شود.

این ارقام افزایش قابل توجهی نسبت به داده های سال 2019 نشان می دهد، زمانی که اپل اعلام کرد اپ استور 519 میلیارد دلار تجارت را تسهیل کرده است که در آن زمان «فقط» 61 میلیارد دلار از کالاها و خدمات دیجیتال تأمین می شود.

اعتبار تصویر: سیب

اپل همچنین اعلام کرد که توسعه دهندگان اپلیکیشن های iOS از سال 2008 تا 2022 بیش از 320 میلیارد دلار در اپ استور درآمد داشته اند که از 260 میلیارد دلار گزارش شده در سال 2021 جهش دارد.

مطالعه جدید امروز از گروه آنالیز انجام شده است، همان گروه تحلیلی که اپل برای اولین بار از سال 2020 شروع به کار با آن کرد تا داده های اپ استور خود را کاهش دهد – و به تجارت قابل توجهی که در بازار برنامه های اپل در حال انجام است، همانطور که تنظیم کننده ها شروع به کار روی برنامه های جدید کردند. قوانینی برای از بین بردن تسلط غول فناوری بر روی اکوسیستم برنامه iOS.

در حالی که مجموع کل بر اساس دسته بندی، اصلی ترین قرعه کشی در گزارش امروز است، اپل ارقام دیگری را نیز در رابطه با رشد اپ استور به اشتراک گذاشته است. این شامل افزایش جزئی در رشد صورتحساب‌ها و فروش توسعه‌دهندگان بین سال‌های 2021 تا 2022، به میزان 29 درصد بود، زمانی که دو سال قبل شاهد رشد 27 درصدی بودیم. اپل خاطرنشان کرد که رشد درآمد توسعه دهندگان کوچک، به ویژه، بین سال های 2020 تا 2022، 71 درصد رشد داشته است و از توسعه دهندگان برنامه های بزرگ پیشی گرفته است. (با این حال، این رقم بسیار بیشتر یک معیار بیهوده است، زیرا توسعه دهندگان کوچکتر اغلب درآمدهای کمتری را به دست می آورند، که در مقایسه با درآمد توسعه دهندگان بزرگتر، دو برابر یا سه برابر شدن بسیار آسان تر است.)

این شرکت همچنین صورت‌حساب‌ها و فروش‌ها را بر اساس جغرافیا تقسیم کرد و اشاره کرد که صورت‌حساب و فروش توسعه‌دهندگان آمریکایی از سال 2019 بیش از 80 درصد افزایش یافته است، در حالی که این رقم در اروپا 116 درصد است. قابل ذکر است که اروپا مرکز مقررات جدیدی بوده است که الزامات جدید سختگیرانه ای را در مورد نحوه عملکرد اپ استور اعمال می کند. با قانون بازار دیجیتال اتحادیه اروپا (DMA) که در سال 2024 اجرایی می شود، شرکت های بزرگ فناوری باید به فروشگاه های اپلیکیشن جایگزین روی پلتفرم های خود اجازه دهند. گزارش اخیر بلومبرگ نشان می دهد که اپل در واقع در حال ایجاد زمینه برای فعال کردن این قابلیت است.

اعتبار تصویر:

علاوه بر این، گزارش جدید تجزیه و تحلیلی از صورت‌حساب‌های اپلیکیشن‌ها و رشد فروش در دسته‌های مختلف، از جمله مواردی مانند غذا و خواربار، مسافرت، سواری و غیره ارائه می‌دهد. تحلیلگران دریافتند که بهبودی پس از کووید به بازگشت برنامه های سفر و سواری کمک کرد، زیرا این دسته ها به ترتیب 82 درصد و 45 درصد افزایش فروش در سال 2022 داشته اند. فروش تحویل غذا و پیکاپ نیز از سال 2019 و خواربارفروشی بیش از دو برابر شده است. فروش بیش از سه برابر شد

اعتبار تصویر: سیب

برنامه‌های سازمانی نیز یکی از دسته‌بندی‌های «سریع‌ترین رشد» بودند، به‌عنوان مثال، برنامه‌های تجاری ۵ برنامه از ۲۵ برنامه برتر دانلود شده در ایالات متحده را تشکیل می‌دهند. به علاوه، برنامه‌های سرگرمی به لطف گرایش‌هایی مانند اقتصاد سازندگان، «بالاترین رشد» را در کالاها و خدمات دیجیتالی تجربه کردند. مورد دوم نشان‌دهنده روندی است که قبلاً توسط ارائه‌دهنده اطلاعات برنامه شخص ثالث مشاهده شده است.

این گزارش شامل نگاهی به دانلودهای iOS نیز می‌شود و تأیید می‌کند که کاربران از سال 2008 تا 2022 بیش از 370 میلیارد بار برنامه‌ها را دانلود کرده‌اند. شایان ذکر است، به نظر می رسد که این رقم “نزدیک به 1.8 میلیون” نشان دهنده کاهش جزئی باشد، همانطور که اپل یک سال پیش اعلام کرد که “بیش از” 1.8 میلیون داشته است.)

داده‌های شخص اول اپل، در حالی که مفید هستند، تنها پنجره‌ای به اقتصاد برنامه گسترده‌تر ارائه می‌دهند. اگرچه اعداد اپل همیشه تصویری از یک اکوسیستم برنامه‌های پر جنب و جوش را نشان می‌دهند، واقعیت این است که برخی از توسعه‌دهندگان از قیمت‌های کمیسیون و قوانین سخت‌گیرانه ناامید شده‌اند – بسیاری حتی با وکلای وزارت دادگستری می‌نشینند تا شکایت کنند زیرا ایالات متحده یک پرونده ضدتراست ایجاد می‌کند. بسیاری از برنامه‌هایی که اکنون درآمد قابل‌توجهی ایجاد می‌کنند، همان‌هایی هستند که می‌توان آن‌ها را «افزار fleeceware» نامید – یعنی برنامه‌هایی که سعی می‌کنند مصرف‌کنندگان را فریب دهند تا اشتراک‌های گران قیمت را برای حداقل کارایی داشته باشند. یکی از گزارش‌های سال 2021 حتی تخمین زده بود که این برنامه‌ها بیش از 400 میلیون دلار در سراسر اپ استور و Google Play تولید کرده‌اند که بخش قابل توجهی از اقتصاد برنامه است. واشنگتن پست همچنین در آن سال گزارش داد که تقریباً 2 درصد از برنامه های پردرآمد اپ استور کلاهبرداری بوده و 48 میلیون دلار برای مصرف کنندگان هزینه داشته است.

در همین حال، data.ai در گزارش سالانه “وضعیت موبایل” خود نشان داد که اکوسیستم برنامه – از جمله فروشگاه های برنامه اندروید – برای اولین بار در سال 2022 با کاهش 2 درصدی در هزینه های مصرف کننده مواجه شد.

گزارش کامل اپل داده‌های بیشتری را در مورد اکوسیستم خود ارائه می‌کند، از جمله تفکیک‌های بیشتر منطقه‌ای و دسته‌بندی، تجزیه و تحلیل تاریخی، و اطلاعات اضافی در مورد اقدامات اعتماد و ایمنی، مانند رد اپلیکیشن‌ها، که اخیراً در گزارش جداگانه‌ای که اوایل ماه جاری منتشر شد نیز به تفصیل شرح داده شد.