ایلان ماسک آزمایش رایگان FSD تسلا را در آمریکای شمالی به اشتراک می گذارد

ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا، طرحی تقریبی را برای گسترش دسترسی به رانندگی کامل (FSD)، سیستم پیشرفته کمک راننده (ADAS) این شرکت در سراسر آمریکای شمالی و سایر نقاط جهان ارائه کرده است.

ماسک می‌گوید: «هنگامی که FSD فوق‌العاده روان شد (نه فقط ایمن)، ما یک ماه آزمایشی رایگان برای همه خودروها در آمریکای شمالی ارائه خواهیم کرد. توییت کرد دوشنبه. پس از اینکه مطمئن شدیم در جاده‌های محلی به خوبی کار می‌کند و قانون‌گذاران آن را در آن کشور تأیید کردند، آن را به بقیه جهان گسترش دهید.»

علیرغم آنچه از نام آن پیداست، FSD در واقع به خودرو اجازه نمی دهد تا خودش را به طور کامل براند. جدیدترین نسخه نرم‌افزار بتا برخی از وظایف رانندگی را در بزرگراه‌ها و خیابان‌های شهر خودکار می‌کند، اما همچنان راننده را ملزم می‌کند که هوشیار بماند و کنترل خودرو را در هر زمانی به دست بگیرد.

ماسک جدول زمانی خاصی را برای گسترش دسترسی به FSD فراتر از آمریکای شمالی ارائه نکرده است، جایی که افزونه 15000 دلاری از نوامبر در دسترس “هر کسی که آن را درخواست کند” است. همچنین مدیر اجرایی توضیحی در مورد اینکه چرا تسلا یک ماه آزمایشی رایگان برای تمام خودروهای تسلا در قاره ارائه می دهد توضیح نداد، اما دلیل آن احتمالاً دوگانه است.

FSD که توسط شبکه های عصبی عمیق تغذیه می شود، از نظر فنی هنوز در مرحله بتا است. این بدان معناست که برای آموزش و بهبود نیاز به مجموعه‌ای از داده‌ها دارد. با انتشار FSD برای هر تسلا در آمریکای شمالی، حتی اگر فقط برای یک ماه باشد، خودروساز می‌تواند حجم زیادی از داده‌های رانندگی را جمع‌آوری کند و در عین حال برای نرم‌افزار و قابلیت‌های آن هیجان‌انگیز ایجاد کند – معادل تسلا ارائه یک طعم رایگان. بستنی تا شما را به خرید یک اسکوپ وادار کند.

ما تا آنجا که ممکن است در شبیه سازی و با آزمایش می کنیم [quality assurance] رانندگان، اما واقعیت بسیار پیچیده تر است توییت کرد در آخر هفته، در کنار اخباری مبنی بر اینکه آخرین نسخه FSD در این هفته برای کارکنان تسلا ارسال خواهد شد.

مدیر اجرایی همچنین قابلیت های نسخه بعدی FSD را که ماسک گفت “هوش مصنوعی انتها به انتها” خواهد داشت.

در خارج از آمریکای شمالی، تسلا به دلیل قوانین سخت‌گیرانه‌تر، توانایی خود را برای دسترسی رانندگان به FSD محدود کرده است. رانندگان فقط به Autopilot، ADAS استاندارد تسلا، که شامل ویژگی‌هایی مانند فرمان خودکار در یک خط، ترمز خودکار و ناوبری خودکار به رمپ‌های داخل و خارج بزرگراه است، دسترسی دارند، اما این یک نسخه شماره‌گیری شده است. FSD هنوز در جاده های عمومی مجاز نیست.

با این حال، طی ماه گذشته برخی از اقدامات توسط کمیسیون اروپا برای سرعت بخشیدن به مقررات ADAS صورت گرفته است. کمیسیون در نظر دارد مقررات جدیدی را به طور کامل تا سپتامبر 2024 ارائه کند، با این گزینه هم برای مهلت زودتر و هم برای آزمایش قبل از استقرار سیستم ها.

در همین حال، در بازارهای آسیایی مانند چین، جایی که تسلا اتوپایلوت در دسترس رانندگان است، گزارش‌های اخیر مبنی بر اینکه این خودروساز به زودی آزمایش FSD در مقیاس بزرگ را آغاز خواهد کرد، منتشر شده است.

عرضه گسترده بالقوه در حالی اتفاق می‌افتد که FSD و Autopilot خودروساز را در سال‌های اخیر به آب گرم برده‌اند. این سیستم ها موضوع پرونده های قضایی و تحقیقات فدرال متعددی از جمله تحقیقات جنایی از سوی وزارت دادگستری ایالات متحده بوده است. خانواده یک مهندس اپل که در یک تصادف رانندگی جان خود را از دست داد در حالی که گفته می شود Autopilot فعال شده بود در حال حاضر در حال انجام است و ماسک احتمالاً باید موضع خود را برای دفاع از نظرات خود در مورد قابلیت های این سیستم انجام دهد.