ایلان ماسک کمپین DeSantis در سال 2024 را آغاز می کند و عصر جدیدی را برای توییتر نشان می دهد.

ران فرماندار فلوریدا دیسانتیس مدارک لازم را برای راه اندازی رسمی کمپین ریاست جمهوری خود در بعدازظهر امروز ثبت کرد، اما تصمیم گرفت به ایلان ماسک در فضای توییتر بپیوندد تا در عصر چهارشنبه در مورد کمپین خود صحبت کند. تصمیم دیسانتیس برای چشم پوشی از مکان های خبری سنتی به نفع ایجاد یک لحظه رسانه ای بزرگ با ماسک، مرحله جدیدی را برای شبکه اجتماعی نشان می دهد – و مرحله ای که پیش بینی آن در سال 2016 یا حتی 2020 غیرممکن بود.

دیسانتیس با ماسک در چمن دوستانه ملاقات کرد. علیرغم ادعاهای خلاف این، دیدگاه های ماسک به طور قابل اعتمادی محافظه کارانه است، با تمرکز بر مسائل اجتماعی و فرهنگی که تنها از زمان تصمیم او برای خرید توییتر تشدید شده است. سال گذشته، ماسک به صراحت گفت که قصد دارد از پیشنهاد احتمالی دسانتیس برای ریاست جمهوری حمایت کند و او را انتخابی «معقول و مرکزگرا» خواند. ماسک قبلاً 140 میلیون دنبال کننده خود را تشویق کرده بود به جمهوری خواهان رای دهید در انتخابات میان دوره ای 2022

ماسک به طور فزاینده‌ای خود را با راست سیاسی، از جمله حواشی خطرناک‌تر و توطئه‌آمیز آن، هماهنگ کرده است. فقط در این ماه، ماسک این دروغ را تبلیغ کرد که تیرانداز دسته جمعی که هشت نفر را در یک مرکز خرید در منطقه دالاس در این ماه کشت، به عنوان یک برتری طلب سفیدپوست معرفی شده است. در واقع، همانطور که محققان تأیید کردند، فرد مسلح حداقل دو نماد آشکار نازی را به عنوان خالکوبی به نمایش می‌گذاشت، از جمله یک علامت اس‌اس و یک صلیب شکسته، و از عقاید برتری نژاد سفید در فضای مجازی حمایت می‌کرد.

فرماندار فلوریدا و مالک جدید توییتر قلمرو ایدئولوژیکی زیادی دارند. هم ماسک و هم دیسانتیس – فرماندار فلوریدا که خود را “ضد بیدار شدن” می نامد – با وسواس به سمت دشمنان ایدئولوژیک خود متمایل می شوند (اوباش بیدار یا “ویروس ذهن بیدار” به قول ماسک). ماسک تمام تلاش خود را کرده است تا اجرای قانون را کاهش دهد و نرده‌هایی را که زمانی از گروه‌های آسیب‌پذیر مانند کاربران سیاه‌پوست و جامعه LGBTQ در توییتر محافظت می‌کرد، برداشته است، در حالی که DeSantis به طور سیستماتیک هرگونه حمایتی را که زمانی فلوریدی‌های دگرباشان و تراجنسیتی‌ها از آن لذت می‌بردند حذف می‌کند و مانع از آموزش در مورد تاریخ سیاه‌پوستان می‌شود. (همه چیز در ایالت آفتاب به قدری خشن است که هم NAACP و هم کمپین حقوق بشر اخیراً توصیه هایی برای سفر صادر کرده اند.) هم دسانتیس و هم ماسک خشم خاصی نسبت به جامعه ترنسجندر دارند که مرتباً با اعمال قدرت سیاسی در حوزه مربوطه خود ابراز می کنند.

فضای توییتر با نامزد جدید ریاست جمهوری فلوریدا تنها نشانه ورود توییتر به عصر جدیدی نیست. هنگامی که تغییرات در فاکس نیوز باعث برکناری مجری قدیمی تاکر کارلسون شد، او به سرعت اعلام کرد که برنامه اش دوباره اختراع خواهد شد برای تجسم جدید ماسک از توییتر. لحظه توییتر DeSantis همچنین نشان می دهد که پلتفرم اجتماعی اکنون خانه ای برای انواع لحظات سیاسی محافظه کارانه است که زمانی در فاکس نیوز آشکار می شد. این همچنین نشانه‌ای است که ممکن است توییتر مانند سابق پیوند اجتماعی پایگاه ترامپ نباشد، حتی پس از استقبال گرم ماسک از رئیس‌جمهور سابق.

توییتر و ترامپ

تصمیم فرماندار فلوریدا برای شروع غیررسمی کمپین خود در توییتر، آخرین نشانه ای است که نشان می دهد این پلتفرم اجتماعی به چیزی کاملاً متفاوت از آنچه قبلاً بود، تبدیل می شود. برای سال‌ها، توییتر به‌عنوان یک پلتفرم مترادف با ترامپ بود – که قرار بود رقیب اصلی او در رقابت برای نامزدی جمهوری‌خواهان در سال 2024 باشد.

رئیس جمهور سابق، که اولین بار در سال 2016 نامزدی جمهوری خواهان را به دست آورد، در برخی مواقع روزانه بیش از 50 بار توییت می کرد. آن حضور بیش فعال در توییتر، دوران ریاست جمهوری او را مشخص کرد، همانطور که سبک علامت تجاری او با حروف بزرگ نامنظم و اشتباهات تایپی غیرقابل درک (یک کافه لطفا، شیر بدون شکر) مشخص کرد. ترامپ پس از سال‌ها زیر پا گذاشتن قوانین این پلتفرم، در نهایت در سال 2021 به دلیل نقشش در تشویق حمله به ساختمان کنگره آمریکا برای همیشه از توییتر حذف شد.

از آن زمان، ترامپ بیشتر به حومه رسانه های اجتماعی اصلی منتقل شده است. در همین حال، توییتر خود دستخوش دگرگونی شده است که از جهاتی آن را از نظر سیاسی بیش از هر زمان دیگری با رئیس جمهور سابق هماهنگ می کند، حتی زمانی که ماسک به دنبال ارتقای DeSantis است.

سرنوشت توییتر ترامپ زمانی تغییر کرد که ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و اسپیس ایکس تصمیم گرفت سکان هدایت این شرکت را به دست بگیرد و آن را به قیمت 44 میلیارد دلار در اکتبر سال گذشته خریداری کرد. ماسک که ماه‌ها بر اساس هوس‌ها و ترجیحات سیاسی خود سیاست توییتر را اداره می‌کرد، مدت کوتاهی پس از به قدرت رسیدن، ممنوعیت ترامپ را لغو کرد. اما ترامپ در پلتفرمی که قبلا ساعت‌ها هر روز را در آن سپری می‌کرد، سکوت کرده است، احتمالاً به این دلیل که هنوز با Truth Social، اپلیکیشن جایگزینی که با نام او شناخته می‌شود، در ارتباط است. در همین حال، ترامپ به رقیب جدید خود حمله می‌کند و در عوض توطئه‌های انتخاباتی کهنه را در آنجا برمی‌انگیزد.

توییتر تحت نظارت آشفته ماسک به سرعت تغییر کرده است. این تصاحب نیروی کار توییتر را نابود کرد، روش‌های اعتدال و ایمنی موجود در این پلتفرم را به هم ریخت و تعداد زیادی از کاربران و تبلیغ‌کنندگان را که علاقه‌ای به نسخه‌ای حتی سمی‌تر از این شبکه اجتماعی سمی بدنام نداشتند، راند. جایگزین‌های توییتر در ماه‌هایی که ماسک سکان هدایت آن را برعهده گرفت، ظاهر شدند و به طور متوسطی شکوفا شدند و کاربران قدرتمند سابق توییتر را در این فرآیند از دست دادند. مشخص نیست که آیا این شرکت قصد دارد از تصمیمات دوران ماسک عقب نشینی کند یا خیر، زمانی که مدیر عامل جدید تبلیغاتی توییتر، لیندا یاکارینو، NBCUniversal، مسئولیت اصلی را بر عهده بگیرد. به احتمال زیاد توییتر ماسک بیشتر به سمت خود متمایل شود چیز جدید – و ما در حال مشاهده هر چیزی هستیم که در زمان واقعی ادغام می شود.