اینویسکو ارزش سوئیگی را به 5.5 میلیارد دلار کاهش داد

بر اساس یک پرونده، Invesco که دور قبلی Swiggy را رهبری می کرد، ارزش این غول تحویل غذای هندی را در دارایی خود به حدود 5.5 میلیارد دلار کاهش داده است.

این ارزیابی تجدید نظر شده، تا 31 ژانویه 2023، نشان دهنده کاهش چشمگیر 48.6 درصدی نسبت به ارزش 10.7 میلیارد دلاری است که Invesco قبلاً در طول دور تأمین مالی شرکت مستقر در آتلانتا در سال گذشته به این استارت آپ نسبت داده بود.

این دومین مورد در سه ماهه اخیر است که Invesco ارزش سوئیگی را به طور اساسی تغییر داده است. در ماه اکتبر، Invesco ارزش سهام خود در Swiggy را به 8 میلیارد دلار کاهش داده بود.

این ارزش‌گذاری به‌روزرسانی‌شده اکنون Swiggy را که Prosus Ventures، Accel و SoftBank را نیز جزو حامیان خود به حساب می‌آورد، با رقیب اصلی خود در بازار سهام، Zomato، که در یک نقطه ارزش بازاری بیش از 13 میلیارد دلار داشت، هماهنگ می‌کند. با این حال، ارزش بازار زوماتو از آن زمان نزولی را تجربه کرده است و معاملات روز دوشنبه را در حدود 6.78 میلیارد دلار بسته است.

فصل کاهش ارزش گذاری برای استارت آپ های جهانی است.

BlackRock اخیراً ارزش شرکت Byju’s را که با ارزش ترین استارت آپ هند با 22 میلیارد دلار است، تقریباً به نصف کاهش داد و به 11.5 میلیارد دلار رساند. با این حال، Fidelity، یکی دیگر از سرمایه‌گذاران غول‌پیکر ایالات متحده، طبق تجزیه و تحلیل پرونده‌های اخیر خود، تا حد زیادی دارایی‌های خود را در استارت‌آپ‌های هندی Meesho و Pine Labs بدون تغییر نگه داشته است.

کاهش‌های اخیر ارزش‌گذاری، چشم‌انداز تازه‌ای به اثرات کاهش شرایط بازار جهانی بر استارت‌آپ‌های هندی می‌دهد. سال گذشته شاهد کاهش فعالیت‌های مالی در اکوسیستم استارت‌آپ هند بودیم، اما ارزش‌گذاری بسیاری از استارت‌آپ‌های بزرگ‌تر بدون تغییر باقی ماند زیرا آنها یا از طریق اسکناس‌های قابل تبدیل سرمایه جذب کردند (بنابراین کشف قیمت را به مرحله بعدی موکول کردند) یا اصلاً تصمیم به افزایش سرمایه نداشتند.

بنیانگذار و مدیر عامل گروه سافت بانک، ماسایوشی سون، سال گذشته هشدار داد که مسدود شدن بودجه برای استارت آپ ها ممکن است ادامه یابد زیرا برخی از شرکت های یونیکورن تمایلی به پذیرش ارزش های پایین تر در طول مذاکرات تامین مالی جدید ندارند.

با این حال، بسیار مهم است که بدانیم سرمایه گذاران ارزش سهام پورتفولیوهای راه اندازی موجود خود را به روش های مختلف ارزیابی می کنند. در نتیجه، تعدیل ارزش گذاری یک سرمایه گذار، صرف نظر از اینکه چقدر قابل توجه باشد، لزوماً منعکس کننده نظرات سایر سرمایه گذاران و در برخی موارد حتی خود استارت آپ ها نیست.

Invesco بیان می‌کند که عملکرد «شرکت‌کنندگان بازار» یکی از عواملی است که هنگام تعیین ارزش‌گذاری استارت‌آپ‌های پرتفوی خود در نظر می‌گیرد. قابل ذکر است، در دوره ژانویه که ارزش سوئیگی تعدیل شد، ارزش بازار زوماتو به طور قابل توجهی پایین تر از سطح فعلی خود بود. در نتیجه، قابل قبول است که درک Invesco از ارزش گذاری Swiggy در ماه های بعد، با تغییر شرایط بازار، بهبود یافته باشد.