با شتاب فروش ، Bookshop.org به آینده خود در مبارزه با آمازون – TechCrunch نگاه می کند

اگر گوتنبرگ امروز زنده بود ، یک سرمایه گذار فرشته بسیار شلوغ بود.

با رونق فروش کتاب در طول قرنطینه COVID-19 در سال گذشته ، کلمه نوشتاری متواضعانه ناگهان مورد توجه VC ها و موسسان قرار گرفت. ما مجموعه کاملی از محصولات و منابع مالی جدید ، از جمله موتور توصیه الگوریتمی BingeBooks ، استارتاپ های باشگاه کتاب مانند Literati و BookClub مناسب ، و همچنین سرویس پخش Litnerd را مشاهده کرده ایم. همچنین خروجی و خروجی بالقوه ای برای Glose ، LitCharts و Epic وجود داشته است.

اما شرکتی که تصور بسیاری از خوانندگان را به خود جلب کرده است Bookshop.org است که به عنوان یک پلتفرم برای کتابفروشی های مستقل محلی برای ایجاد یک ویترین فروشگاه آنلاین و رقابت با جنگنده آمازون تبدیل شده است. این شرکت ، که همزمان با گسترش همه گیری COVID-19 در ژانویه 2020 آغاز به کار کرد ، به سرعت سرفصل ها و مشخصات بنیانگذار آن اندی هانتر ، ناشر زحمتکش و با عشق عمیق به اکوسیستم خواندن را به دست آورد.

بعد از یک سال و نیم ، چگونه همه چیز تحمل می شود؟ خبر خوب برای این شرکت این است که حتی با بازگشت مشتریان به خرده فروشی از جمله کتابفروشی ها ، کتابفروشی شاهد رکودی نبوده است. هانتر گفت که فروش ماه آگوست امسال 10 درصد بیشتر از ماه جولای بوده است و این شرکت در مسیر فروش تقریبا 2021 در سال 2020 قرار دارد. وی با ارایه این نکته که در ماه مه فروش کتابفروشی ها 130 درصد در سال افزایش یافته است ، این ارقام را مشخص کرد. بیش از یک سال وی گفت: “این بدان معناست که فروش ما افزودنی است.”

کتابفروشی اکنون میزبان 1100 فروشگاه در بستر خود است و بیش از 30،000 شرکت وابسته دارد که توصیه های کتاب را تنظیم می کنند. این لیست ها در ارائه کتابفروشی به مرکزیت تبدیل شده اند. هانتر می گوید: “شما همه این لیست توصیه ها را نه تنها از کتابفروشی ها ، بلکه از مجلات ادبی ، سازمان های ادبی ، دوستداران کتاب و کتابداران دریافت می کنید.”

کتابفروشی ، که یک شرکت عام المنفعه است ، با جابجایی موجودی خود ، مانند همه مشاغل تجارت الکترونیک درآمد کسب می کند. اما چیزی که آن را متمایز می کند این است که در پرداخت پول به شرکت های وابسته و کتابفروشی هایی که به برنامه Platform Seller پیوسته اند ، نسبتاً آزاد است. مبلغ 10٪ برای فروش به نمایندگان پرداخت می شود ، در حالی که کتابفروشی ها خود 30٪ از قیمت پوشش فروش خود را از طریق این پلت فرم می گیرند. علاوه بر این ، 10 درصد از فروش های وابسته و مستقیم در کتابفروشی در یک قسمت تقسیم سود قرار می گیرد که سپس با کتابفروشی های عضو به اشتراک گذاشته می شود. بر اساس وب سایت خود ، کتابفروش از زمان راه اندازی 15.8 میلیون دلار به کتابفروشی ها پرداخت کرده است.

این شرکت در یک سال و نیم فعالیت خود پیشرفت های زیادی داشته است ، اما بعد چه می شود؟ برای هانتر ، نکته اصلی این است که محصولی را بسازید که همچنان مشتریان و کتابفروشی ها را به روشی ساده تا جای ممکن درگیر کند. او در مورد فلسفه محصول خود می گوید: “تیغ Occam را نگه دارید.” برای هر ویژگی ، “به تجربه اضافه می شود و مشتری را گیج نمی کند.”

البته گفتن این کار راحت تر از انجام دادن آن است. هانتر می گوید: “برای من ، چالش در حال حاضر ایجاد بستری است که برای مشتریان بسیار قانع کننده باشد ، و تمام کارهایی را که کتابفروش ها از ما می خواهند انجام دهد ، و ایجاد بهترین تجربه خرید و فروش کتاب آنلاین.” آنچه در عمل اغلب بدان معناست این است که محصول را مانند “انسان بودن” (مانند خرید در کتابفروشی) نگه دارید و در عین حال به کتابفروشان کمک کنید تا مزایای خود را به صورت آنلاین افزایش دهند.

اندی هانتر ، مدیرعامل و بنیانگذار Bookshop.org. اعتبار تصویر: ادریس سلیمان.

به عنوان مثال ، هانتر گفت که این شرکت با کتابفروشی ها سخت کار می کند تا لیست توصیه های آنها را برای کشف موتورهای جستجو بهینه کند. سئو دقیقاً مهارتی نیست که شما در صنعت خرده فروشی سنتی یاد می گیرید ، اما برای رقابت پذیری آنلاین بسیار مهم است. وی گفت: “ما در حال حاضر فروشگاه هایی داریم که رتبه اول را در گوگل برای توصیه کتاب از لیست کتاب های خود دارند.” “در حالی که دو سال پیش ، همه آن پیوندها پیوندهای آمازون بود.” وی خاطرنشان کرد که این شرکت همچنین بهترین شیوه ها را در زمینه بازاریابی ایمیلی ، ارتباطات با مشتریان و بهینه سازی نرخ تبدیل در بستر خود قرار داده است.

Bookshop.org ده ها هزار لیست ارائه می دهد ، که رویکردی “انسانی” برای یافتن کتاب ها نسبت به توصیه های الگوریتمی ارائه می دهد.

برای مشتریان ، تأکید زیادی برای کتابفروشی در آینده ، اجتناب از مدل پیشنهادی الگوریتمی است که در بین شرکت های برتر سیلیکون ولی به جای یک تجربه بسیار بیشتر توسط انسان ، محبوب است. هانتر می گوید ، با وجود ده ها هزار شرکت وابسته ، “مانند یک کندو وزوز… از موسسات و خرده فروشان که اکوسیستم متنوعی را پیرامون کتاب ها تشکیل می دهند”. “همه آنها شخصیت های خاص خود را دارند [and we want to] اجازه دهید این شخصیت ها خود را نشان دهند. “

کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد ، اما این بدان معنا نیست که ابرهای تیره در افق تهدید کننده نیستند.

البته آمازون بزرگترین چالش این شرکت است. هانتر خاطرنشان کرد که دستگاه های Kindle این شرکت بسیار محبوب هستند و این به غول تجارت الکترونیک قفل قوی تری می دهد که با فروش فیزیکی نمی تواند به آن برسد. او گفت: “به دلیل موافقت نامه های DRM و ناشران ، فروش کتاب الکترونیکی و اجازه دادن به کسی برای خواندن آن در Kindle بسیار دشوار است.” “باید یک پرونده قضایی وجود داشته باشد.” درست است که مردم Kindles خود را دوست دارند ، اما حتی “اگر آمازون را دوست دارید … باید تصدیق کنید که سالم نیست”.

من در مورد اینکه آیا او نگران تعداد استارتاپ هایی است که در فضای کتاب تأمین مالی می شوند ، نگران است و آیا این بودجه می تواند به طور بالقوه کتابفروشی را از بین ببرد؟ هانتر معتقد است: “استارتاپ های باشگاه کتاب – آنها با قرار دادن کتاب – و گفتگو در مورد کتاب – در مقابل بیشترین مخاطب موفق خواهند شد.” “بنابراین این باعث می شود همه موفق شوند.” او نگران تمرکز بر “اختلال” است و می گوید “امیدوارم آنها به نحوی موفق شوند که با کتابفروشی های مستقل و اعضای جامعه موجود شریک شوند.”

در نهایت ، نگرانی استراتژیک هانتر به رقبا و یا این پرسش نیست که آیا کتاب مرده است (نه) ، بلکه یک چالش خاص تر است: اینکه اکوسیستم نشر امروز تضمین می کند که تنها تعداد انگشت شماری از کتاب ها موفق می شوند. غالباً “لیست میانی” نامیده می شود

مشکل است. “هانتر نگران ماهیت پرفروش این روزهای کتاب است. “یک کتاب بیشتر اکسیژن و بیشتر مکالمه یا 20 کتاب برتر را جذب می کند [while] آثار نوآورانه بزرگ نویسندگان جوان یا صداهای متنوع مورد توجه آنها نیست. ” کتابفروشی امیدوار است که انتخاب افراد از طریق فهرست های آن بتواند به حفظ یک اکوسیستم کتاب پر جنب و جوش نسبت به الگوریتم های توصیه ، که دائماً خوانندگان را به سمت بزرگترین برندگان سوق می دهد ، کمک کند.

در حالی که کتابفروشی وارد سومین سال فعالیت خود می شود ، هانتر فقط می خواهد تمرکز خود را بر روی انسان حفظ کرده و تجربه غنی از مرور در یک فروشگاه را به دنیای آنلاین منتقل کند. در نهایت ، این در مورد عمدی است. وی گفت: “من واقعاً می خواهم مردم بفهمند که ما در حال ایجاد آینده ای هستیم که در آن زندگی می کنیم با این همه تصمیمات کوچک درباره اینکه کجا خرید می کنیم و چگونه خرید می کنیم و باید در مورد نحوه تصمیم گیری در مورد آنها بسیار آگاه باشیم.” “من می خواهم کتابفروشی برای خرید سرگرم کننده باشد و نه فقط مکانی برای انجام وظایف مدنی شما.”