بررسی انواع دستکش های پزشکی و مزایا و معایب آنها

این محصول در رنگبندی آبی، مشکی و سبز با کاربرد متفاوت به بازار عرضه شده، انواع دستکش های پزشکی قیمت دستکش نیتریل آبی و قیمت دستکش نیتریل با دیگر رنگبندی یکسان می باشد. قیمت دستکش های طبی نیتریل کاردینال در نپال بنگلادش پاکستان ,میشه گفت هر یک از دستکشهای مصرفی، کاربرد خاص خودشونو دارن ،در میان اونها ، دستکشهای لاتکس کم پودر بیشترین استفاده را داره. دستکش لاتکس پوددار: دستکش های لاتکس در انواع معاینه غیر استریل کم پودر و بدون پودر و جراحی استریل کم پودر و بدون پودر در سایزهای مختلف موجود هستند. به مرور زمان در دستکش لاتکس کم پودر نشاسته ذرت جایگزین پودر لیکوپودیم و تالک تحریک کننده بافت شد، اما حتی نشاسته ذرت در صورت قرار گرفتن در بافت ها (مانند حین جراحی) می تواند باعث خطر و مانع بهبودی شود.

قیمت انواع دستکش پزشکی

به دلیل ضخامت بالای این دستکش، امکان پاره شدن یا سوراخ شدن آن در برابر اشیا نوک تیز یا مواد شیمیایی مانند اسیدها، مواد قلیایی و الکلها بسیار کم است. انواع دستکش های پزشکی در راهنمای خرید دستکش یکبار مصرف، علاوه بر معرفی انواع دستکش، بایستی نحوه پوشش نیز بیان گردد.اصول پوشیدن دستکش های یک بار مصرف به شرح زیر است. طراحی نرم و قابل انعطاف آنها، پوشش مناسبی را فراهم کرده و الگوی چسبناک آنها به مهارت و چابکی دست کمک می کند. یک پوشش محافظتی در مقابل عوامل شیمیایی یا باکتریایی، یک دستکش برای محیطهای استریل و بهداشتی نظیر اتاق عمل، یک دستکش چند لایه با ضخامت زیاد یا برای مصارف عمومی همچون هتلها و آشپزخانهها. انواع دستکش پزشکی به جلوگیری از انتقال عوامل شیمیایی و باکتریایی کمک میکنند.

انواع دستکش یکبار مصرف پزشکیبه دلیل وجود ماده ضد حساسیت و آلرژی در ساخت این تجهیزات پزشکی، افراد متفاوت با انواع پوستهای حساس به راحتی از آنها استفاده میکنند. به همین دلایل، آنها اغلب در صنایع پزشکی، آزمایشگاهی و تولیدی مورد استفاده قرار می گیرند. اشکال و ضعف دستکش وینیل این است که در برابر مواد شیمیایی و میکرو ارگانیسم ها از مقاومت کمتری برخوردار و در مقابل آنها از کاربر محافظت کمتری می کند. دستکش های نیتریلی در مقایسه با دستکش های لاتکس و وینیل مقاومت شیمیایی بهتری در برابر برخی مواد شیمیایی نیز دارند. وینیل نیز در مقایسه با لاتکس یا نیتریل از نظر فرم مناسب نیست، مهارت و راحتی در استفاده کننده محدود است و احتمال بیشتری دارد که دستکش باز یا پاره شود.

انواع دستکش های پزشکیدستکش یکبار مصرف نباید در بسته های در باز و در جیب لباس های فرم قرار بگیرند . به عنوان مثال برای ظرفشویی و تماس با مایع شوینده نباید از دستکش لاتکس استفاده کرد. انواع دستکش های پزشکی با این حال، آنها به راحتی توسط حلال ها و مواد شیمیایی خطرناک مختلف نفوذ پذیر هستند و وقتی کار در غوطه ور شدن دستکش در حلال است، نباید از آنها استفاده شود. نیتریل سه برابر لاتکس در برابر سوراخ شدگی مقاومت دارد، با این حال، وقتی دستکش سوراخ شد، کاملاً پاره می شود. دستکش های نایلونی به راحتی پاره نمی شوند، در دست راحت هستند و پوشیدن آنها آسان است.

انواع دستکش پزشکی

دستکش های کلر دار دستکش های لاتکس بدون پودر هستند که با کلر آغشته می شوند تا بتوان از آن ها راحت تر استفاده نمود. دستکش نیتریل از نظر تناسب، احساس، مهارت و دوام نزدیک به لاتکس است، اما در برابر روغن ها چربی ها، حلال ها و مواد شیمیایی مقاومت بیشتری دارد و آنها را برای صنایع شیمیایی، آزمایشگاه ها، صنایع فتوشیمیایی، کشاورزی یا سموم دفع آفات ایده آل می کند. ماده مصنوعی آن ماندگاری بیشتری نسبت به دستکش های لاتکس دارد. داشتن حس لامسه ی قوی برای انجام بسیاری از عمل های جراحی لازم و ضروریست به همین دلیل اغلب جراحان و پزشکان ترجیح می دهند از میان انواع دستکش پزشکی، دستکش های لاتکس را برای خود انتخاب نمایند.

دستکش وینیل یک انتخاب محبوب برای مراکز پزشکی، بهداشتی، صنایع غذایی و شرایطی است که دوام و محافظت بالا از اولویت کمتری برخوردار است. این پروتئین های لاتکس موجود در هوا می توانند برای بیماران حساس به لاتکس و کارکنان، در معرض خطر واکنش آلرژیک تهدید کننده زندگی باشند. مواد شیمیایی به کار رفته در تولید آنها اغلب یکی از قویترین انواع دستکش های یکبار مصرف محسوب می شود انواع دستکش های پزشکی و به طور کلی برای افرادی که به لاتکس حساسیت دارند بی خطر هستند. یکی از مهمترین مزایای لاتکس خاصیت ارتجاعی بسیار بالای آن است. در کاربردهای پزشکی، درفرآوری گوشت یکی دیگر از مزایای استفاده از دستکش نیتریل این است که بیشترین اثر را در شکستن بارهای الکترواستاتیک دارد و ذرات کمتری را برای آلودگی محیط کار برای استفاده در اتاق های تمیز کمک می کند.

کاملاً مناسب برای مصارف پزشکی، مواد غذایی یا پخت و پز، بهداشتی، صنعتی و تعمیراتی، پمپ بنزین و خانگی می باشد. در نتیجه گزینه خوبی برای استفاده در زمینه های مختلفی که در ادامه ذکر شده است می باشد. دستکش های پزشکی به طور کلی به دو نوع دستکش جراحی و معاینه تقسیم می شوند. انواع دستکش های پزشکی مهمترین عامل تمایز دستکش های پزشکی جنس و مواد بکاررفته در آنهاست که از این نظر به انواع دستکش های ارتوپدی، ضد ایدز (HIV)، نیتریل، وینیل، لاتکس، جراحی و نایلونی تقسیم بندی می شوند. هنگام تصمیم گیری درباره خرید بین دستکش های پزشکی لاتکس، نیتریل، وینیل و نایلونی تلاش در تعیین اینکه کدام نوع دستکش برای کار خود، گزینه ایده آل و کمی گیج کننده است.

از دستکش های پزشکی در معاینات و جراحی مصارف پزشکی، دندانپزشکی، غذایی، بهداشتی و تولیدی و غیره برای جلوگیری از انتقال آلودگی ها و همچنین بیماری های متقابل بین پزشک و بیمار استفاده می شود. دستکش های نایلونی مخصوص کاربردهای سبک مانند خدمات پزشکی، بهداشتی، انواع دستکش های پزشکی غذایی و نظافت است. این دستکش دارای طراحی مناسب و شل برای کاربردهای آسان و خاموش است و به ویژه در خطوط خدمات غذا، شمارنده های غذای آماده و سایر برنامه های کاربردی با حجم زیاد مفید است. برای جبران کمبود پودر این محصول از فرایندهای تولید خاص استفاده می شود. دستکش لاتکس همانطور که از نامش پیداست ساخته شده از لاتکس طبیعی است.

لاتکس یک ماده طبیعی است که در طیف وسیعی از محصولات مختلف از جمله کاندوم و البته دستکش های لاتکس پزشکی معاینه و جراحی استفاده می شود. پودر در دستکش ها هم به عنوان روان کننده و آسان پوشیدن آنها اضافه می شود و هم از جهت دیگر باعث می شود هنگام جراحی وارد بافت یا زخم بیمار شود و موجب عفونت یا بهبود نیافتن زخم بیمار شود. اگر آنها قبل از جمع آوری تجهیزات پوشیده شوند ، آلوده خواهند شد . دستکش های نیتریل نسبت به سایر دستکش ها در برابر پارگی و آسیب های شیمیایی مقاومت بیشتری دارند و انتخاب شماره یک دستکش یکبار مصرف برای بسیاری از صنایع هستند. دستکش جراحی نقش بسیار بسزایی را در روند عمل های جراحی دارند.

دستکش های لاتکس در برابر خوردگی و آلودگی سطحی و ضعیف مقاومت دارند. افرادی که به لاتکس و یا پودر حساسیت دارند می توانند از دستکش نیتریل استفاده کنند که از لاستیک مصنوعی ساخته شده و پودر ندارد. معمولا افرادی که مجبورند بیش از اندازه از دستکشهای لاتکس استفاده کنند انواع دستکش های پزشکی (مثلا در زمان اپیدمیهای ویروسی از قبیل کرونا) بعد از مدتی دچار حساسیت میشوند. دستکش های ارتوپدی به منظور ایجاد محافظت بیشتر در حین جراحی های پیچیده یا دقیق ارتوپدی، به ویژه در برابر قطعات استخوان و سایر ابزارهای جراحی، طراحی شده اند. دستکش جراحی ارتوپدی با فرمولاسیون دستکش فوق العاده ضخیم برای مقاومت در برابر سختی جراحی، خصوصاً در مواردی که ابزارهای برقی و قطعات استخوان وجود دارد ساخته شده است.

مواد با کیفیت گرید پزشکی و غذایی شفاف، بدون پودر و حساسیت، غیر استریل، ۱۰۰٪ ایمن برای استفاده روزانه، بدون بوی نامطبوع و ضخیم تر از دستکش های یکبار مصرف معمولی است. هم چنین ابزار جراحی ارتوپدی سنگین هستند و نیاز به دستکشی ضخیم برای گرفتن این ابزار و کار با آن ها وجود دارد. انواع دستکش های پزشکی مناسب جهت استفاده در معاینات زنان اورژانس- جراحیهای کوچک و سند گذاری می باشد، برای مصارف خانگی و آرایشی ،بهداشتی نیز کاربرد دارد. دستکش های پزشکی محافظی در برابر میکروب ها، ویروس ها، مواد سمی، آلودگی ها و انواع دیگر چیزهایی است که نمی خواهید روی دست شما قرار گیرد کاربرد دارند.

بنابراین دستکشهای وینیل در زمینههای متفاوتی کاربرد دارند. خرید دستکش پزشکی با توجه به کاربرد آن باید انجام شود. پخش دستکش لاتکس به عنوان یک محصول پزشکی یکبار مصرف نیازمند داشتن مجوزهای مربوطه است و در خرید این محصول باید دقت کافی داشت زیرا این موضوع با سلامت افراد سر و کار دارد. آخرین نوع دستکشی که در راهنمای خرید دستکش یکبار مصرف ، معرفی می گردد، دستکش جراحی می باشد. نوع سوم دستکش های طبی، دستکش نیتریل بدون لاتکس است که دارای قابلیت انعطاف و کشسانی بالا، انواع دستکش های پزشکی مقاوم و نازک و قابل لمس نرم می باشد. از مهم ترین ویژگی های دستکش های لاتکس می توان به ماندگاری بالا، انعطاف پذیری مناسب و متناسب با پوست دست، از بین نرفتن حس لامسه در حین استفاده، تجزیه پذیری بالا در محیط زیست و …

دستکش جراحی: هدف استفاده از دستکش جراحی به عنوان یک سد محافظ برای جلوگیری از انتقال احتمالی بیماری بین پزشکان و بیماران در طول عمل جراحی است. این امکان را برای افزایش احتمالی حساسیت به لاتکس و یا واکنشهای نوع دیگر بر اثر تماس مستقیم و غیر مستقیم فراهم می کند. و نیز جلوگیری از رسیدن آلودگی احتمالی دست ها به مواد غذایی و… خواص ضد استاتیکی دارند و برای استفاده با انواع دستکش های پزشکی مواد غیر خطرناک بهترین هستند بدون پودر است تا پوشیدن آن راحت تر شود. برخلاف سایر دستکشهای یکبار مصرف، دستکش های نیتریل مقاومت کمی در برابر اصطکاک دارند و کشیدن آنها بسیار آسان است. به همین دلیل آنها بهترین انتخاب برای تکنسین های رنگ و ناخن هستند.

این دستکش ها در طی روشهایی که به شرایط استریل نیاز ندارند، به عنوان مثال خون گرفتن برای آزمایش خون، استفاده می شود. همانطور که در راهنمای خرید دستکش یکبار مصرف در بالا گفته شد، عدم تعویض دستکش می توانند عامل ابتلا به یک عفونت باشند، بنابراین بایستی دستکش ها انواع دستکش های پزشکی صرق نظر از هر نوعی که باشند. دستکش های یکبار مصرف باید برای هر بیمار تعویض شوند چرا که می توانند عامل ابتلا به یک عفونت باشند. استفاده از دستکش ضد ایدز یک روش بسیار موثر و قابل اطمینان برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری در محیط های درمانی است.

سطح دستکش ها برای به حداکثر رساندن قدرت و راحتی ابزار طراحی شده است. از پرکاربردترین دستکشهای جراحی میتوانیم به دستکش لاتکس، وینیل، نیتریل و نئوپرن اشاره کنیم. دستکش های وینیل از دیگر انوع دستکش های پزشکی ارائه شده در بازار می باشند که قابلیت کشسانی بالایی را از خود به نمایش می گذارند. در این مقاله تلاش شد تا انواع دستکشهای پزشکی به صورت مختصر و مفید توضیح داده شده انواع دستکش های پزشکی و موارد کاربرد هریک بررسی شود. قیمت دستکش بر اساس نوع و برند و کاربرد آن ها متفارت است.قیمت دستکش ساخت داخل ایران از خارجی آن ارزانتر است. مدلهای نیتریل در برابر پارگی و سوراخ شدن مقاومت بالایی دارند و به همین منظور کاربرد بالایی در صنعت پزشکی دارند.