برنشتاین Reliance را به عنوان پادشاه نهایی تجارت الکترونیک هند معرفی می کند

تحلیلگران در Bernstein در گزارشی کوبنده این هفته به مشتریان پیش بینی کردند که شرکت هندی Reliance آماده است تا از آمازون و Flipkart تحت حمایت والمارت در رقابت برای بازار تجارت الکترونیکی این کشور سبقت بگیرد نیروگاه ها

پیش‌بینی برنشتاین به چهار مزیت قانع‌کننده‌ای بستگی دارد که آنها معتقدند Reliance را به بالاترین سطح سوق می‌دهد: یک شبکه خرده‌فروشی قوی، یک شبکه تلفن همراه گسترده، یک اکوسیستم دیجیتال جامع و یک “مزیت میدان خانگی” در یک چشم‌انداز نظارتی چالش‌برانگیز. به گفته این شرکت مدیریت ثروت، این عوامل باید به Reliance کمک کند تا در درازمدت بیشتر بازار عظیم تجارت الکترونیک را تصاحب کند.

Reliance Retail، یک شرکت تابعه Reliance Industries، در حال حاضر یک نیروی غالب است که بزرگترین زنجیره خرده فروشی کشور را با بیش از 18000 فروشگاه اداره می کند. برنشتاین حضور فیزیکی گسترده این مجموعه را که توسط خریدهای اخیر شرکت‌های خرده‌فروشی با تمرکز بر تجارت الکترونیک و مشارکت با متا برای توسعه یک پلتفرم ارتباطی تجاری کوچک از طریق واتس‌اپ بیزینس تقویت شده است، به عنوان یک «خندق رقابتی» بزرگ برای هند می‌بیند. نیروگاه تجارت الکترونیک هنوز هم کمتر از 10 درصد خرده فروشی کل هند را تشکیل می دهد.

اکوسیستم خرده فروشی Reliance. (تصویر و تحلیل: برنشتاین)

در مقابل، Flipkart که به شدت به دسته بی‌سیم و موبایل وابسته است – که نیمی از فروش تجارت الکترونیک در هند را به خود اختصاص می‌دهد – به دلیل کندی ارسال گوشی‌های هوشمند در کشور با نگرانی‌هایی مواجه است. علاوه بر این، ماهیت کم حاشیه دسته گوشی‌های هوشمند، هر دو Flipkart و Amazon را ملزم می‌کند تا دسته‌های پر حاشیه خود را افزایش دهند.

برای آمازون، سرمایه گذاری 12.7 میلیارد دلاری اخیر در خدمات وب آمازون در هند نشان دهنده تغییر تمرکز به سمت خدمات ابری در بازار جنوب آسیا است. گزارش برنشتاین نشان می‌دهد که در حالی که کسب‌وکار ابری آمازون تنها با ضرر 500000 تا 1 میلیون دلاری عمل می‌کند، بخش تجارت الکترونیک تا 500 میلیون دلار در هند ضرر کرده است.

علاوه بر این، آمازون در حال از دست دادن جایگاه خود در دسته بندی های پر سود مانند مد است. در حالی که Flipkart ادعا می کند 60 درصد از سهم بازار را در این بخش دارد، آمازون تنها 20 درصد را تصاحب می کند. به گفته برنشتاین، AJio Reliance بسیار داغ است و در حال حاضر بیش از 15 درصد از بازار مد را در اختیار گرفته است.

برنشتاین کسب و کار تجارت الکترونیک Reliance Retail را 36.4 میلیارد دلار ارزیابی می کند که از ارزش 33 میلیارد دلاری Flipkart پس از اسپین آف PhonePe پیشی می گیرد. شرکت مدیریت ثروت Reliance Retail را 110.9 میلیارد دلار ارزیابی می کند.

مسلماً ترسناک ترین مانعی که آمازون و فلیپ کارت با آن روبرو هستند، محیط پیچیده نظارتی هند است. قوانین محلی این شرکت‌های مدل بازار را از مالکیت، فروش و قیمت‌گذاری مستقیم کالاها منع می‌کند. در مقابل، مدل مبتنی بر موجودی Reliance به آن اجازه می‌دهد این چالش‌ها را با کنترل موجودی، استقلال قیمت‌گذاری، و تجربه مشتری بهبودیافته عبور دهد.

شیوه ها و مقررات تجارت الکترونیک در هند (تصویر و تحلیل: برنشتاین)

برنشتاین همچنین ادعا می‌کند که اکوسیستم فروشنده نسبتا توسعه نیافته هند، اجرای یک مدل بازار خالص را مختل می‌کند، مدلی که بیش از 80 درصد از ارزش ناخالص تجارت الکترونیک در چین را بر عهده دارد. با وجود این، آنها خاطرنشان می کنند، مدل شخص ثالث از نظر عمق SKU پیروز است و به دلیل مسئولیت معمولی بازرگانان برای انجام از طریق شرکت های تحویل سریع، در چین ساده تر است.