به خانه خوش آمدید، خدمه Ax-2: Axiom Space دومین ماموریت خصوصی به ایستگاه فضایی بین المللی را به پایان رساند

دومین ماموریت خصوصی Axiom Space به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) اواخر روز سه‌شنبه با یک خدمه چهار نفره در سواحل غربی فلوریدا در حوالی ساعت 11 شب به وقت شرقی به پایان رسید.

Splashdown یک پیروزی دیگر برای Axiom، شرکت خصوصی که مأموریت را انجام داد، و SpaceX است که خدمه را داخل کپسول خدمه Dragon پرتاب کرد و بازگرداند. این دومین ماموریت فضایی خصوصی انسان آکسیوم به ایستگاه فضایی بین‌المللی و دهمین باری بود که اسپیس‌ایکس انسان‌ها را به آزمایشگاه مداری و به عقب پرتاب می‌کرد.

پگی ویتسون، فرمانده این مأموریت، اندکی پس از سقوط هواپیما گفت: «ما می‌خواهیم به شما بگوییم که اسپیس ایکس، سواری فوق‌العاده‌ای بود. ما واقعاً از همه آن لذت بردیم.»

SpaceX Axiom Space Axe-2 splashdown

اعتبار تصویر: SpaceX

خدمه Ax-2 شامل ویتسون، فضانورد سابق ناسا و مدیر پروازهای فضایی انسانی Axiom است. خلبان جان شوفنر; و علی القرنی و ریانه برناوی، هر دو فضانورد از عربستان سعودی. القرنی و برناوی اولین فضانوردان سعودی هستند که از ایستگاه فضایی بین المللی بازدید کردند. ویتسون در حال حاضر در مجموع 674 روز را در فضا گذرانده است که یک رکورد برای هر آمریکایی یا زن دیگری است.

خدمه Ax-2 در حین حضور در ایستگاه فضایی بین‌المللی، بیش از بیست آزمایش انجام دادند و بیش از 300 پوند مواد و داده‌های برگشتی را با خود آوردند.

اولین ماموریت Axiom Space، Ax-1، در آوریل 2022 انجام شد و در مجموع 17 روز به طول انجامید. این شرکت می‌خواهد ارائه‌دهنده مأموریتی برای دولت‌ها، شرکت‌های خصوصی و حتی افرادی باشد که به دنبال صرف وقت در آزمایشگاه مداری هستند. این جدیدترین خدمه نقشه کسب و کار Axiom را کاملاً منعکس می کند: یک فضانورد سابق ناسا با تجربه فوق العاده در راس کار، همراه با یک فرد ثروتمند خصوصی که هزینه بلیط خود را پرداخت کرده و دو مشتری دولتی.

Axiom صرفاً برای ارائه پشتیبانی ماموریت برنامه ریزی نمی کند: هدف بلندمدت این شرکت، راه اندازی ایستگاه فضایی تجاری خود است. برنامه Axiom این است که دو ماژول تحت فشار را راه اندازی کند و آنها را در حدود سال 2025 به ایستگاه فضایی بین المللی متصل کند. زمانی که ایستگاه فضایی بین‌المللی در سال 2030 از رده خارج شود، این ماژول‌ها در نهایت جدا می‌شوند و به یک ایستگاه آکسیوم شناور تبدیل می‌شوند.

در ویدیوی زیر دوباره splashdown را تماشا کنید.