تحریم‌های غرب علیه روسیه: نکاتی برای شرکت‌های فناوری که ریسک انطباق را مدیریت می‌کنند

به عنوان جنگ در اوکراین بیداد می کند، مقامات در حال سرکوب قاچاق فناوری ایالات متحده در حمایت از تلاش های جنگی روسیه هستند، ابتکاری با پیامدهایی برای صنعت فناوری. یکی از نمونه های قابل توجه این برنامه، برنامه هواپیماهای بدون سرنشین روسیه است که در دسامبر 2022 افشای تراشه ها، بردهای مدار و تقویت کننده های ایالات متحده را که در پهپادهای سرنگون شده روسی یافت می شود، و نقشه برداری بخشی از زنجیره تامین قاچاق چنین اقلامی به روسیه علیرغم تحریم های غرب، نشان داد.

این نگرانی‌های گسترده‌تری را در مورد انحراف فناوری غربی به روسیه در حمایت از استفاده‌های نهایی غیرقانونی، مانند استفاده دولت روسیه از فناوری تشخیص چهره برای سرکوب مخالفان، برانگیخته است.

در واکنش به این امر، ایالات متحده و شرکای آن اخیراً همزمان با سالگرد حمله به اوکراین، تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه اعمال کردند که شامل کنترل‌های گسترده صادراتی بر قطعات پهپاد، تجهیزات الکترونیکی، تجهیزات صنعتی و موارد دیگر می‌شود. دولت ایالات متحده این موضوع را با هشداری مشاوره ای به شرکت ها در مورد خطر انتقال محصولات توسط اشخاص ثالث به روسیه دنبال کرد.

با توجه به تقاضای مستمر ارتش روسیه برای تجهیزات میدان نبرد، تامین کنندگان لوازم الکترونیکی، قطعات هواپیماهای بدون سرنشین و سایر اقلام تحریم شده با این خطر مواجه هستند که اشخاص ثالث محصولات خود را به پایگاه صنعتی دفاعی روسیه یا به میدان نبرد در اوکراین هدایت کنند. شرکت ها می توانند این خطر را با انجام بررسی های لازم در مورد طرف مقابل و با حسابرسی کانال های فروش کاهش دهند.

مروری بر تحریم های روسیه

ایالات متحده و شرکای آن (از جمله بریتانیا، اتحادیه اروپا، کانادا، استرالیا و ژاپن) طیف وسیعی از تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی را علیه روسیه اعمال کرده‌اند که از جمله موارد زیر را ممنوع کرده‌اند:

  • معاملات با احزاب محدود (مانند بانک های بزرگ، الیگارشی ها و شرکت های تحت مالکیت الیگارشی، و شرکت هایی در پایگاه صنعتی دفاعی روسیه)؛
  • سرمایه گذاری جدید در روسیه؛ و
  • صادرات برخی اقلام به روسیه از جمله طیف وسیعی از الکترونیک، قطعات هواپیماهای بدون سرنشین، نرم افزار، حسگرها و لیزرها، تجهیزات دریایی، تجهیزات هوانوردی و هوافضا، منابع تغذیه و تجهیزات صنعتی.

به‌ویژه، کنترل‌های صادرات ایالات متحده می‌تواند در سراسر جهان در دسترس باشد، و در مورد همه اقلام با مبدا ایالات متحده، در هر کجا که واقع شده باشد، اعمال شود. اقلام غیر آمریکایی که بیش از یک سطح «دمینی» از محتوای «کنترل شده» ایالات متحده را در خود جای داده اند. و اقلام غیر آمریکایی که “محصول مستقیم” فناوری یا نرم افزار خاص ایالات متحده هستند.

نقض تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی مجازات‌های سختی را در پی دارد، از جمله مجازات‌های مدنی تا بیش از 353534 دلار (سالانه با توجه به تورم تعدیل شده) یا دو برابر ارزش معامله، و مجازات‌های کیفری تا 1 میلیون دلار و/یا 20 سال حبس.

نگرانی از انتقال اقلام به روسیه

مقامات ایالات متحده عمیقاً نسبت به انحراف مداوم اقلام محدود شده تحت تحریم ها به روسیه نگران هستند و آن را به یک مرکز سیاسی تبدیل کرده اند. این نگرانی در توصیه مارس 2023 که در بالا ذکر شد منعکس شده است، که در آن وزارت دادگستری ایالات متحده، وزارت خزانه داری ایالات متحده و وزارت بازرگانی ایالات متحده به طور مشترک به صنعت در مورد خطر واسطه های شخص ثالث که به دنبال خرید اقلام از روسیه هستند هشدار دادند. از طرف، شناسایی پرچم های قرمز خاصی که باید توجه داشته باشید.