جنرال موتورز قرارداد 50 میلیون دلاری EnergyX را برای قفل کردن لیتیوم برای خودروهای برقی خود رهبری می کند

جنرال موتورز که مشتاق تامین تمام لیتیوم مورد نیاز برای تامین انرژی یک سری خودروهای برقی در حال رشد است، روز سه‌شنبه اعلام کرد که سرمایه‌گذاری 50 میلیون دلاری در استخراج و پالایش لیتیوم استارت‌آپ EnergyX را انجام خواهد داد.

با این قرارداد، خودروساز قدیمی می‌گوید که به EnergyX کمک خواهد کرد تا فناوری استخراج لیتیوم خود را افزایش دهد. در ازای آن، جنرال موتورز دسترسی انحصاری به برخی از لیتیومی که EnergyX از شرکت های معدنی در آمریکای شمالی و جنوبی تامین می کند، خواهد داشت.

این شرکت‌ها از افشای میزان این قرارداد انحصاری خودداری کردند، اما در ایمیلی به TechCrunch، سخنگوی جنرال موتورز، دیوید کالدول، گفت: «این قرارداد در نقاط خاصی محدود شده است، نه نامحدود». این شرکت ها همچنین نامی از سایر سرمایه گذاران دخیل در دور سرمایه گذاری 50 میلیون دلاری ارائه نکردند.

تقاضای لیتیوم در چند سال گذشته افزایش یافته است، به لطف افزایش وسایل نقلیه الکتریکی و انرژی های تجدید پذیر. فشار برای لیتیوم همیشه باعث می شود شرکت هایی مانند EnergyX به دنبال روش های استخراج کارآمدتر و مخرب زیست محیطی کمتری باشند. در اوایل سال جاری، EnergyX گفت که فناوری آن می‌تواند «لیتیوم را از منابع آب نمک با استفاده از آب کم یا بدون نیاز به فلزات سنگین یا افزودنی‌های شیمیایی استخراج کند».

استارت آپ مستقر در آستین، تگزاس و سان خوان، پورتوریکو، هیچ ارتباطی با شرکت سئولی با نام مشابهی به نام Energy X ندارد که بر کربن زدایی ساختمان ها تمرکز دارد.

مانند سایر خودروسازان، این اولین سرمایه گذاری جنرال موتورز در یک شرکت استخراج لیتیوم نیست. در ژانویه، این خودروساز اعلام کرد که برای کمک به تامین مالی یک معدن در نوادا، 650 میلیون دلار به لیتیوم آمریکا تزریق خواهد کرد.