داخل طرح هیوندای برای تبدیل نرم افزار به ماشین سود

صنعت خودرو در میانه بزرگترین تحول خود از زمان خروج اولین مدل T از خط مونتاژ است. و نه، موضوع فقط تغییر به سمت وسایل نقلیه الکتریکی نیست.

این در مورد نرم افزار است که با انتقال EV همراه است. خودروسازان شرط می‌بندند برنامه‌هایی که برای کارکردن بومی با سیستم‌های سرگرمی، به‌روزرسانی‌های هوایی، فیلم‌ها و بازی‌های داخل خودرو و ویژگی‌های درخواستی طراحی شده‌اند، محرک‌های اصلی درآمد در آینده خواهند بود.

هیوندای یکی از خودروسازانی است که می خواهد ابتدا به آنجا برسد. و نه با گرفتن هزینه اشتراک برای ویژگی هایی که رانندگان عادت دارند از قبل استفاده کنند، مانند صندلی های گرم شونده. در عوض، هیوندای می‌خواهد محصولات و خدمات جدیدی را توسعه دهد و راه‌اندازی کند که صاحبان آن‌ها برایشان ارزش قائل هستند، مانند ویژگی‌های قابل دانلود برای صاحبان سگ یا طرفداران ورزش.

یکی از مدیران ارشد حمل و نقل این شرکت در ایالات متحده در اوایل این ماه در نمایشگاه بین المللی خودرو نیویورک به TechCrunch گفت، این خودروساز کره جنوبی هدف بلندی را برای ویژگی های نرم افزار محور تعیین کرده است تا 30 درصد از سود آینده را به دست آورد.

تا به حال، هیوندای به وضوح در تلاش بوده تا از رقبای با ویژگی های سخت افزاری پیشی بگیرد. ویژگی های سخت افزاری مانند خودروهای الکتریکی با برد بیش از 300 مایل و قابلیت شارژ وسایل خانگی.

نمایشگاه خودروی هیوندای کونا در نیویورک

فضای داخلی هیوندای کونا N EV در نمایشگاه بین المللی خودرو نیویورک 2023. اعتبار تصویر: استفانی کیث / بلومبرگ / گتی ایماژ.

Olabisi Boyle که معاون برنامه‌ریزی محصول و استراتژی تحرک هیوندای موتور آمریکای شمالی است، در مصاحبه‌ای اخیر گفت: اکنون منابع و توجه هیوندای به طراحی نرم‌افزار و همچنین شخصی‌سازی و سفارشی‌سازی فضای داخلی خودرو تغییر می‌کند.

او گفت: “این جایی است که برخی از سودهای آینده قرار است باشد، شاید تا 30٪ از آن حاصل شود.”

بویل تصریح کرد که قرار است 30 درصد بیشتر از آنچه هیوندای در حال حاضر گزارش می دهد باشد، نه به جای جریان درآمد دیگری. بسیاری از ناظران صنعت گمانه زنی می کنند که محصول آینده خودروهای برقی می تواند در جاده ها بیشتر از خودروهای معمولی دوام بیاورد و ممکن است درآمد کمتری از فروش قطعات داشته باشد.

سال گذشته، گروه موتور هیوندای درآمدی معادل 107 میلیارد دلار (142.5 تریلیون KRW) و رکورد 6 میلیارد دلار (7.9 تریلیون KRW) سود خالص سالانه ثبت کرد.

بخش دشوار این است که مشخص کنید مشتریان واقعاً چه ویژگی هایی را می خواهند یا برای آنها ارزش قائل هستند. یک راننده بزرگسال جوان احتمالاً نیازها و ترجیحات متفاوتی نسبت به پدربزرگ و مادربزرگ دارد که از یک وسیله نقلیه خانوادگی استفاده می کنند. اگر خودروسازان بخواهند این کار انجام شود، ممکن است مجبور شوند ایده های مختلف زیادی را به دیوار بیندازند و ببینند چه چیزی می چسبد.

اما واداشتن خریداران به این موضوع می تواند سخت تر از آنچه هیوندای انتظار دارد باشد. صاحبان خودرو کم و بیش به همان تجربیات مالکیتی که برای چندین دهه داشته اند عادت دارند. و با توجه به کاهش بودجه خانوارها به دلیل تورم یا تعداد فزاینده اشتراک خدماتی مانند سرویس‌های استریم، خریداران احتمالی خودرو بارها و بارها به فکر پرداخت ماهانه برای کارکردهایی هستند که قبلاً از آن استفاده می‌کردند.

نظرسنجی اخیر از خریداران خودروهای جدید توسط شرکت بازاریابی و تحقیقاتی AutoPacific نشان داد که علاقه نسبتاً کمی به ویژگی هایی مانند کنترل وسیله نقلیه از راه دور، پخش ویدئو، مرور اینترنت و بازی در خودرو در صورتی که این گزینه ها به طور فرضی 15 دلار در ماه هزینه داشته باشند، نشان می دهد.

علاقه به چنین ویژگی‌هایی در میان خریداران خودروهای برقی و پلاگین هیبریدی که نیاز به انجام کاری هنگام شارژ دارند بیشتر است و در میان مصرف‌کنندگان جوان‌تر که بیشتر به ویژگی‌های اشتراک عادت دارند بیشتر است.

بارگیری ها، نه اشتراک صندلی های گرم شونده

بویل، یک کهنه سرباز 20 ساله صنعت خودرو که حرفه او شامل فعالیت در فناوری تجارت متصل در ویزا بود، به نظر از این تنش آگاه بود.

او گفت که هدف از ویژگی‌های اشتراک هیوندای «نه برای چیزهایی که قبلاً داشتید، مانند صندلی‌های گرمکن، بلکه برای ویژگی‌های واقعی است که شما را در فضای داخلی خودروتان بهره‌ورتر می‌کند».

این یک ارجاع نه چندان پنهان به طرح بسیار بدخواهانه BMW Functions on Demand است که در چندین بازار به رانندگان امکان دسترسی به ویژگی‌های خاصی مانند صندلی‌های گرمکن با هزینه ماهانه را می‌داد. اخبار مربوط به این عرضه در سال گذشته واکنش های آنلاین قابل توجهی را برانگیخت. بی‌ام‌و در پاسخ گفت که برخی از مدل‌های ایالات متحده عملکرد دوربین داشبورد اشتراکی و راه‌اندازی از راه دور را ارائه می‌کنند، اما چنین پیشنهادهایی در حال حاضر در «مقیاس کوچک» در اینجا در مقایسه با سایر بازارهای جهانی وجود دارد. این احتمال وجود دارد که BMW راه های بیشتری برای آزمایش چنین ویژگی هایی در خودروهای آینده پیدا کند.

اما اخیراً، «اشتراک صندلی گرمکن» به نوعی کوتاه‌نویسی برای همه چیزهایی که مالکان خودرو در مورد خودروهای نرم‌افزاری آینده متنفر هستند، تبدیل شده است.

بویل گفت برای اینکه این کار به نفع هیوندای عمل کند، ویژگی‌ها باید تقریباً ضروری باشند، برخلاف دوربین‌های پشتیبان که اکنون در خودروهای جدید در همه جا وجود دارند (و اجباری هستند).

بویل گفت: «این کارکردهایی که ما می‌بینیم، جدید هستند، و در تجربه مصرف‌کننده‌شان کامل نیستند، اما همه آن‌ها بهبود خواهند یافت. “و پس از آن، زمانی که یک مورد استفاده برای این یا آن وجود دارد، این تنها یک پایه خواهد بود.”

او افزود که تمرکز روی چیزهایی است که می توانید در EV دانلود کنید که انتظارش را نداشتید.

او گفت: “اگر سگی را در ماشین نگه دارید، ممکن است آب و هوا را تنظیم کند یا شیشه را پایین بیاورد یا چیز دیگری.” “آیا می خواهید برای آن ویژگی پول بپردازید؟”

نمونه‌های دیگری که بویل پیشنهاد کرد شامل صدای موتورهای قابل دانلود برای خودروهای برقی بود – خودروسازانی مانند دوج در حال کار بر روی راه‌هایی برای شبیه‌سازی صداهای از دست رفته با احتراق داخلی هستند – یا حتی نمایشگرهایی با موضوع تیم‌های ورزشی در داخل. (این مورد اخیر بارها توسط مدیران گروه موتور هیوندای و برنامه ریزان محصول در نمایشگاه خودرو، از جمله شرکت تابعه کیا، به TechCrunch اشاره شد.)

بویل گفت: “شما باید پشته فناوری را برای این موارد استفاده در دسترس داشته باشید.” بیایید بگوییم که شما عاشق بوستون رد ساکس هستید یا هر چیزی که ممکن است باشد. همه آن را نمی خواهند، اما می توانید آن را برای خودروی برقی خاص خود دانلود کنید.

هیوندای قصد دارد یکی از اولین خودروسازان بزرگی باشد که به تولید خودروهایی با قابلیت به‌روزرسانی نرم‌افزارهای بی‌سیم و ویژگی‌های قابل دانلود که بسیار فراتر از سیستم اطلاعات سرگرمی است، تبدیل می‌شود. این شرکت اعلام کرده است که تمام خودروهایش تا سال 2025 قابلیت به‌روزرسانی نرم‌افزارهای هوایی را خواهند داشت و بسیاری از مدل‌های به‌روز شده در حال حاضر با این قابلیت عرضه می‌شوند، و این شامل رفع اشکال، مدیریت باتری و در نهایت کمک رانندگی خودکار پیشرفته‌تر خواهد بود. سیستم.

آینده نگر

تقریباً هر خودروسازی در عصر نرم افزار به سمت «شخصی سازی بیش از حد» رقابت خواهد کرد. علاوه بر اینکه ببینیم چه کسی می‌تواند بیشترین برد EV، سریع‌ترین زمان شارژ و بهترین تجربه رانندگی را ارائه دهد، چند سال آینده مسابقه‌ای برای دیدن اینکه چه کسی می‌تواند بیشترین ویژگی‌های مورد نظر مردم را با بهترین تجربه کاربری نرم‌افزار ارائه دهد، خواهد بود.

خودروسازان در حال حاضر این مسیر را طی می کنند. مسلماً پرمخاطب ترین نمونه فعلی تسلا، نسخه بتای کامل خودران تسلا است که می تواند تا 199 دلار در ماه یا در مجموع 15000 دلار اجرا شود. این به مالکان مجموعه‌ای از ویژگی‌های رانندگی خودکار پیشرفته را می‌دهد که می‌توان از آنها برای حرکت در خیابان‌های شهر استفاده کرد، اگرچه، برخلاف نامش، خودروهای تسلا کاملاً خودران نیستند.

هیوندای نیز با سیستم‌های اتصال اشتراکی Bluelink و اکنون Bluelink+، انگشتان پای خود را به این دنیا فرو برده است. این سرویس‌ها ویژگی‌هایی مانند راه‌اندازی از راه دور، کمک‌های اضطراری جاده‌ای و بررسی‌های عیب‌یابی خودرو را با هزینه ماهانه ارائه می‌کنند، برخلاف سرویس طولانی مدت OnStar جنرال موتورز. سرویس جدید Bluelink+ بسیاری از این ویژگی ها را ارائه می دهد، اما در تمام مدت مالکیت رایگان است، بدون دوره آزمایشی یا هزینه اشتراک برای دارندگان خودروهای جدید. (صاحبان خودروهای دست دوم پس از پایان آزمایشی باید هزینه آن را بپردازند.)

موج بعدی ویژگی های اشتراک صنعت خودرو می تواند بسیار عمیق تر شود. برای مثال، گروه فولکس واگن در حال راه‌اندازی یک فروشگاه اپلیکیشن داخل خودرو است که تجربه‌های بومی را برای Spotify، TikTok، Zoom و موارد دیگر به ارمغان می‌آورد. انتظار می‌رود که فیلم‌ها و بازی‌های داخل خودرو نیز محرک‌های اصلی درآمد باشند، زیرا خودروهای برقی در ایستگاه‌های شارژ منتظر می‌مانند تا آب شوند. و از آنجایی که آنها (از لحاظ نظری) در آینده خودکارتر می شوند، مسافران در حین رانندگی به چیزی برای بازی و کار کردن نیاز دارند.

کارشناسان می گویند که اگر اصلاً چنین اتفاقی بیفتد، خیلی دور است. شرکت های خودروسازی همچنان به رانندگی خودکار اختصاص دارند. با این حال، بسیاری از آنها، به ویژه فورد، منابع بیشتری را برای ویژگی‌های کمک راننده فعال مانند رانندگی با دست، بدون چشم، در بزرگراه‌ها اختصاص می‌دهند. این شامل هیوندای نیز می‌شود که در تلاش برای تجاری‌سازی استقلال با سرمایه‌گذاری‌هایی مانند سرویس روباتاکسی در لاس وگاس است.

کار بویل اساسا هیوندای آینده نگر است. این همچنین شامل فشار بزرگ EV و سرمایه گذاری های آن در رباتیک، تحرک هوای شهری و نیروی هیدروژنی می شود.

پانزده سال پیش مردم می گفتند که زیرساختی برای وسایل نقلیه الکتریکی وجود ندارد. چرا به این چیزها زحمت می‌دهی؟» بویل گفت. “اما اینها چیزهایی هستند که باید زودتر روی آنها سرمایه گذاری کنید.”