درآمد سه ماهه اول تسلا 24 درصد کاهش می یابد زیرا کاهش قیمت خودروهای برقی باعث کاهش سود شده است

تسلا روز چهارشنبه درآمد خالص 2.51 میلیارد دلاری را در سه ماهه اول اعلام کرد که کاهش 24 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می دهد زیرا استراتژی کاهش قیمت خودروهای برقی این شرکت باعث کاهش سود شده است.

تسلا بارها قیمت چهار خودروی برقی خود – مدل S، Model X، Model Y و Model 3 – را در ایالات متحده و همچنین اروپا و چین کاهش داده است. این استراتژی به افزایش فروش کمک کرده است و درآمد در سه ماهه اول به 23.3 میلیارد دلار رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 24 درصد رشد داشته است.

اما حاشیه سود ناخالص خودرویی که به طور سنتی قوی بوده است را نیز کاهش داده است. در عین حال، هزینه های عملیاتی تسلا عمدتا ثابت مانده است (تنها 1 درصد نسبت به سه ماهه اول سال 2022 کاهش یافته است) و هزینه های سرمایه ای آن افزایش یافته است. این شرکت گزارش داد که در سه ماهه اول 2 میلیارد دلار هزینه سرمایه گذاری کرده است که 17 درصد افزایش نسبت به سه ماهه مشابه سال گذشته نشان می دهد.

سهام تسلا در معاملات پس از ساعت کاری 4 درصد سقوط کرد.

تسلا همچنان بیشتر درآمد خود را از فروش خودروهای برقی به دست می‌آورد، اگرچه در زمینه‌های دیگر مانند ذخیره‌سازی انرژی و انرژی خورشیدی رشد کمی وجود دارد.

در سه ماهه اول، درآمد خودروسازی تسلا – رقمی که شامل 521 میلیون دلار اعتبار مالیات آلایندگی صفر است – به 19.9 میلیارد دلار رسید که 18 درصد افزایش نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. این تعداد اعتبارات نظارتی نسبت به سه فصل گذشته افزایش یافته است، اما نسبت به سه ماهه اول 2022 کاهش یافته است.

تسلا سه ماهه را با جریان نقدی آزاد 441 میلیون دلاری به پایان رساند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 80 درصد کاهش داشته است.

درآمد تولید و ذخیره انرژی

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، طرح اصلی شرکت را در روز سرمایه‌گذار سالانه در مارس 2023 فاش کرد. بیشتر این طرح بر روی این موضوع متمرکز بود که چگونه تسلا تغییر جهانی را از سوخت‌های فسیلی و به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر سوق دهد و ذخیره‌سازی انرژی خودروساز و کسب و کار تولید بخش بزرگی از این طرح است.

در سه ماهه اول، درآمد حاصل از آن سمت کسب و کار به رکورد 1.5 میلیارد دلار رسید که نسبت به سه ماهه مشابه سال گذشته 148 درصد افزایش داشت. تسلا گفت که به سرعت در حال افزایش ظرفیت تولید ذخیره انرژی در مگافکتوری خود در لاتروپ، کالیفرنیا است. این شرکت همچنین اخیراً یک مگاکارخانه جدید در شانگهای را با ظرفیت 40 گیگاوات ساعت معرفی کرد. ساخت و ساز برای اواخر سال جاری برنامه ریزی شده است.

استقرار تسلا برای ذخیره انرژی نیز در سال به میزان قابل توجهی افزایش یافته است و 360 درصد افزایش یافته و به 3.9 گیگاوات ساعت رسیده است که این شرکت می گوید که بالاترین سطح استقرار به دلیل رمپ Megafactory است. در بخش خورشیدی، استقرار 40 درصد از سه ماهه اول 2022 افزایش یافته است، اما نسبت به سه ماهه کاهش یافته است. تسلا می گوید این به دلیل آب و هوای ناپایدار و همچنین چالش های زنجیره تامین است.

از سخت افزار گرفته تا نرم افزار

تسلا بارها خاطرنشان کرد که قصد دارد درآمد حاصل از خدمات مرتبط با نرم افزار را افزایش دهد.

این شرکت در نامه سه ماهه اول خود به سهامداران گفت: «در حالی که ما به اجرای نوآوری‌ها برای کاهش هزینه‌های تولید و عملیات ادامه می‌دهیم، با گذشت زمان، انتظار داریم سودهای مربوط به سخت‌افزار ما با تسریع سودهای مربوط به نرم‌افزار همراه شود.» ما همچنان معتقدیم که حاشیه عملیاتی ما در میان بالاترین ها در صنعت باقی خواهد ماند.