دعوت‌های Bluesky به یک کالای داغ تبدیل می‌شوند، زیرا تقاضا برای جایگزین توییتر از دسترسی پیشی می‌گیرد

طبق آخرین داده‌ها و ارقام App Store که امروز توسط این شرکت منتشر شد، تقاضای مصرف‌کنندگان برای جایگزین توییتر Bluesky با پشتیبانی جک دورسی از دسترسی بیشتر است. در یک پرسش متداول جدید در وب سایت Bluesky، این شرکت به اشتراک می گذارد که جامعه آن بیش از 50000 کاربر را به خود اختصاص داده است. با این حال، تخمین‌های ارائه‌شده به TechCrunch توسط شرکت اطلاعاتی برنامه data.ai نشان می‌دهد که کلون غیرمتمرکز توییتر تا 26 آوریل 2023 بیش از 375000 نصب در سراسر جهان در iOS داشته است و در جدول‌های برتر فروشگاه‌های اپلیکیشن اپل و گوگل از نظر دانلود در رتبه بالایی قرار گرفته است.

هیجان برای Bluesky نیز در هفته‌های اخیر افزایش یافته است، به لطف ترکیبی از انحصار – برنامه هنوز برای ورود به آن به دعوتی سخت نیاز دارد – و فرهنگی که جامعه آن ایجاد می‌کند. دومی دیده است که برنامه از آنچه به عنوان انرژی “توئیتر اولیه” توصیف شده است، استقبال کرده است، تا حدی به لطف اکانت های میم متعدد و پست های مزخرف. این منجر به نوعی شور و هیجان، هرج و مرج، در Bluesky می شود که بسیاری از کاربران سابق توییتر و به ویژه آنهایی را که به خوبی با محیط جدی تر و ساختار یافته موجود در توییتر تطابق ندارند، جذب می کند. دیگر جایگزین غیرمتمرکز توییتر، Mastodon.

اما در حال حاضر، Bluesky از تقاضای بیش از حد مصرف کنندگان برای برنامه خود استفاده نمی کند.

در حالی که سایر گزینه‌های جایگزین توییتر مانند Post و T2 دسترسی به شبکه‌های مربوطه خود را گسترش داده‌اند، دعوت‌نامه‌های Bluesky به کالایی بسیار داغ تبدیل شده‌اند که در روزهای اخیر بین ۱۲۰ تا ۴۰۰ دلار در eBay به فروش می‌رسند.

اعتبار تصویر: اسکرین شات eBay

اعتبار تصویر: اسکرین شات eBay

برخی از فروشندگان در حال حاضر حتی بازار را برای قیمت های بالاتر آزمایش می کنند، زیرا تقاضای Bluesky افزایش می یابد.

(بالا: دعوت‌نامه‌های فروخته‌شده. در زیر: Bluesky از 2 می 2023 برای فروش دعوت می‌کند).

اعتبار تصویر: اسکرین شات eBay

تجزیه و تحلیل data.ai نشان می دهد که علاقه مصرف کنندگان به این برنامه همچنین باعث افزایش آن در نمودارهای برتر فروشگاه های برنامه شده است.

این شرکت متوجه شد که Bluesky بیش از 375000 دانلود iOS در سراسر جهان به دست آورده است که در 15 آوریل با 66000 بارگیری در یک روز به اوج خود رسید و به لطف تبدیل شدن به برنامه شماره 1 در همه دسته ها در تایلند بود. قبل از آن، بالاترین سطح دانلود روزانه iOS بیش از 22000 در 22 مارس 2023 بود.

data.ai اخیرا گزارش کرده است که این رقم 375000 از 240000 نصب iOS تا 20 آوریل توسط Bluesky افزایش یافته است که 135000 مورد آن فقط در همان ماه انجام شده است.

این برنامه در اواخر آوریل در Google Play راه اندازی شد، بنابراین بینش در مورد کشش آن در دستگاه های اندرویدی هنوز در راه است.

اما تجزیه و تحلیل نشان می دهد که با وجود عدم دسترسی مصرف کنندگان به شبکه اجتماعی جدید، Bluesky موفق شده است در نمودارهای دانلود در هر دو فروشگاه App اپل و Google Play در چندین بازار روند پیدا کند.

برای مثال، در ژاپن، Bluesky با دانلود در 24 آوریل به رتبه 3 در میان برنامه های اجتماعی در Google Play رسید، پس از اینکه قبلاً در 4 مارس به رتبه 8 در میان برنامه های اجتماعی در iOS رسیده بود.

در بریتانیا، این برنامه در 26 آوریل در میان برنامه های اجتماعی در بین برنامه های اجتماعی بارگیری شده بود، اندکی پس از رسیدن به رتبه 10 در بین برنامه های اجتماعی توسط دانلودهای iOS در 23 آوریل.

این شرکت گفت، در عین حال، ایالات متحده مسئول بیشتر رشد اخیر Bluesky بوده است. این به برنامه کمک کرد تا در تاریخ 26 آوریل توسط دانلودهای Google Play به رتبه 22 در میان برنامه های اجتماعی و در 24 آوریل به رتبه 11 در بین برنامه های اجتماعی با دانلودهای iOS برسد.

به دلیل جدید بودن نسبی، data.ai گفت که هنوز قادر به پیش بینی دقیق تعداد کاربران فعال روزانه یا ماهانه در حال حاضر نیست.

رتبه‌بندی‌ها نه فقط به این دلیل که برنامه هنوز تازه از دروازه خارج شده است، بلکه به این دلیل که جامعه آن هنوز بسیار کوچک است، چشمگیر است.

از چند روز پیش، اکانت های Bluesky که هدف آنها دنبال کردن همه کاربران این برنامه است، 45000 نفر را دنبال می کردند. با این حال، طبق پرسش‌های متداول منتشر شده توسط Bluesky امروز، این شرکت می‌گوید این انجمن اکنون 50000 کاربر دارد.

پرسش‌های متداول همچنین تلاش می‌کند تا نحوه توزیع دسترسی به کدهای دعوت را روشن کند، و خاطرنشان می‌کند که کاربران فعلی فقط هر ۲ هفته یک دعوت در برنامه دریافت می‌کنند. به علاوه، این شرکت به اشتراک گذاشت که به صورت دوره‌ای نمودار اجتماعی را رصد می‌کند و اگر متوجه شود که کاربران خاصی از «شرکت‌کنندگان قابل اعتماد دیگر» دعوت می‌کنند، دعوت‌های بیشتری دریافت خواهند کرد.

این جنبه از سیستم دعوت باعث می شود Bluesky حتی بیشتر از زمانی که به آرامی دسترسی به لیست انتظار خود را ارائه می کرد، احساس منحصر به فردتر کند. درعوض، ورود به اینجا به نظر تابعی از کسانی است که می شناسید. این باعث شده است که کاربران موجود Bluesky هر روز – اغلب توسط چندین نفر – از آنها سؤال شود که آیا کد دعوتی برای ذخیره دارند یا خیر. (به عبارت دیگر، بهترین شرط شما برای دریافت دعوتنامه Bluesky این است که تا دو هفته آینده به بهترین دوست یک کاربر فعلی تبدیل شوید!)

Bluesky می‌گوید که دسترسی به رشد شبکه را «به‌طور ارگانیک» محدود می‌کند، اما اگر چنین بود، چند کد دیگر منتشر می‌کرد یا فرکانس را افزایش می‌داد تا از تقاضای دنیای واقعی سرمایه‌گذاری کند، زیرا هنوز هم ارگانیک در نظر گرفته می‌شد. رشد در این مرحله، محدود کردن دعوت به 1 دعوت در هر 2 هفته به طور مصنوعی رشد برنامه را کند می کند.

به نظر می رسد که با طراحی است. این شرکت تفکر خود را در پرسش‌های متداول توضیح می‌دهد و می‌گوید که باید بازیگران بد را از قبل محدود کند.

«شبکه‌های اجتماعی می‌توانند توسط هرزنامه‌ها و بازیگران بدی که ممکن است بخواهند مکالمه عمومی را دستکاری کنند مورد سوء استفاده قرار گیرند. در این پست آمده است که محدود کردن ثبت‌نام‌ها و انتشار آن‌ها از طریق نمودار اجتماعی موجود بسیار ساده‌تر از تلاش برای پاکسازی ماسبق از سوء استفاده گسترده از شبکه است. در درازمدت، ما این سیستم کد دعوت را به عنوان بخشی از ابزار منبع باز می‌بینیم که برای کمک به مدیران سرور (افرادی که سرویس‌ها را اجرا می‌کنند) می‌سازیم تا به سرپرستی و تعدیل جوامع خود کمک کنند.

مشخص نیست که آیا این شرکت معتقد است که نمی‌توان به پایگاه کاربری فعلی‌اش برای ارائه دعوت‌نامه‌ها به طور مسئولانه اعتماد کرد یا اینکه می‌خواهد در چه کسی وارد می‌شود و چه کسی خارج می‌ماند، سهم بیشتری داشته باشد. اما با توجه به اینکه اکنون دعوت های Bluesky به بالاترین قیمت پیشنهادی در eBay فروخته می شود، برنامه های شرکت برای جلوگیری از حضور بازیگران بد ممکن است مختل شود.

پرسش‌های متداول سایر جنبه‌های برنامه‌های Bluesky، از جمله پروتکل AT برای تمرکززدایی، و تمایز آن از توییتر، مانند انتخاب الگوریتمی و تعدیل قابل ترکیب را شرح می‌دهد.

همچنین سعی می‌کند ماهیت رابطه بلوسکی با توییتر را روشن کند، زیرا در ابتدا در زمانی که جک دورسی مدیرعامل بود، در توییتر انکوبه شد. بعدا بود چرخید به عنوان یک شرکت مستقل (یک PBLLC) که 13 میلیون دلار دریافت کرد از توییتر برای شروع راه اندازی آن. اکنون، پرسش‌های متداول اشاره می‌کند که «توئیتر قرارداد خدمات خود را با Bluesky در سال 2022 بسته است.» جک دورسی هنوز در هیئت مدیره Bluesky است.

از Bluesky برای اظهار نظر در مورد ارقام جدید خواسته شد، اما پاسخ خودکار به سوالات مطبوعاتی تنها ما را به سؤالات متداول جدید راهنمایی کرد.