سه برادر از SpaceX برای ساخت فضاپیمایی با نیروی آب ماه خارج شدند

یک استارت آپ جدید که توسط سه نفر از کهنه سربازان اسپیس ایکس – که اتفاقاً برادر هم هستند – تأسیس شده است، با هدف ایجاد یک شبکه حمل و نقل در فضا، با استفاده از فضاپیماهای قابل استفاده مجدد که توسط آب برداشت شده از ماه به حرکت در می آیند، است.

شرکت فضایی آرگو که توسط رابرت کارلایل، رایان کارلایل و کربی کارلایل تأسیس شده است، شرط می‌بندد که پیشران قمری فعالیت‌های فضایی را از زمین جدا می‌کند – و اقتصاد شلوغی را فراتر از مدار پایین زمین (LEO) باز می‌کند.

طرح آنها چندین محدودیت کلیدی اقتصاد فضایی را هدف قرار می دهد: اول، همه وسایل نقلیه حمل و نقل مداری موجود بر روی LEO متمرکز شده اند، نه مدارهای سخت تر مانند geosynchronous (GEO) یا سیسلونار. دوم، هیچ یک از این وسایل نقلیه قابل استفاده مجدد نیستند. سوم، هیچ روشی برای سوخت گیری حتی یک وسیله نقلیه تئوری قابل استفاده مجدد وجود ندارد. و در آخر، هر روشی از این دست احتمالاً به منابع زمینی برای پیشران بستگی دارد.

آرگو مستقر در هرموسا بیچ قصد دارد این محدودیت ها را حل کند. اولین فضاپیمای این شرکت، آرگونات (Argonaut) نام دارد که به افتخار قهرمانان معروف دریانوردی اساطیر یونان ساخته شده است. Argonaut به گونه ای طراحی شده است که قابل استفاده مجدد و سوخت گیری مجدد باشد و توانایی انجام انتقال انرژی فشرده به GEO و فراتر از آن را دارد. اما کل عملیات به آب ماه بستگی دارد که شرکت قصد دارد آن را برداشت و در فضا برای سوخت‌گیری ذخیره کند.

آب به عنوان انتخاب سوخت فضاپیما مفهوم جدیدی نیست. در سال 2021، ناسا برای آزمایش یک روش جدید پیشرانه مبتنی بر آب، یک مکعب نمایشگر با یک لیتر آب به فضا پرتاب کرد. در حالی که Argo جزئیات زیادی در مورد سیستم خود فاش نمی کند، این شرکت تصریح کرد که از یک رانشگر پلاسما آب استفاده خواهد کرد.

ما به این موضوع بسیار شبیه به هجوم طلا در کالیفرنیا نگاه می کنیم، جایی که می خواهیم این منبع را در ماه تجاری سازی کنیم – آب – و این به بسیاری از شرکت های دیگر اجازه می دهد تا تجارت خود را ایجاد کنند و به دنبال منابع جدید دیگر بروند. کربی کارلایل توضیح داد، مدیر اجرایی، کربی کارلایل توضیح داد، و قابلیت‌های جدیدی را به فضا بیاورید که در غیر این صورت بدون خدماتی مانند ما ممکن یا اصلاً مقرون به صرفه نبودند.

معماری مبتنی بر آب

طرح این شرکت یک طرح بلندپروازانه است، اما توجه سرمایه گذاران را به خود جلب کرده است. آرگو اخیراً یک دور مالی 2 میلیون دلاری تحت رهبری Type One Ventures را با مشارکت Boost VC، Stellar Ventures و Earthrise Ventures بسته است تا توسعه فناوری خود را ادامه دهد.

بدون شک سرمایه گذاران تحت تاثیر تجربه بنیانگذاران قرار گرفتند: هر سه برادر در اسپیس ایکس کار می کردند و CTO رایان کارلایل اخیراً به عنوان مدیر مهندسی پرتاب فعالیت می کرد، جایی که او تیم های مهندسی بزرگی را در پروژه هایی از جمله فالکون و استارشیپ رهبری می کرد. او همچنین روی یک پروژه سیستم سوخت‌رسانی در فضا کار کرد، بخشی از قراردادی که ناسا در سال 2020 به اسپیس ایکس اعطا کرد.

او در مصاحبه ای گفت که تمرکز آرگو بر روی آب به عنوان یک پیشران تا حدی ناشی از تجربه رایان در کار با پیشرانه های برودتی مانند اکسیژن مایع، متان و هیدروژن است.

او گفت: “کارکردن با کرایوژن ها جالب نیست.” یکی از دلایل این است که آنها باید در دمای بسیار پایین ذخیره شوند تا در حالت مایع باقی بمانند – اما چنین پایین‌ترین حد ممکن می‌تواند بر خواص مواد چیزهایی مانند محرک‌ها، مهر و موم‌ها و دیگر اجزای ضروری یک سیستم محرکه تأثیر بگذارد.

کربی که بر روی بازسازی پس از پرتاب خودروهای فالکون 9 و فالکون هوی در اسپیس ایکس کار می‌کرد و اکنون مدیر ارشد اجرایی آرگو است، دشواری کار با سوخت‌های برودتی را نیز تجربه کرد.

او گفت: «کار در نوسازی وسایل نقلیه پرتاب، بارها دیدم که استفاده مجدد آسان از اجزاء، به ویژه به روشی سریع، بسیار دشوار است. همانطور که رایان اشاره کرد، آب بندی یک مشکل بزرگ است.

رایان گفت، از سوی دیگر، آب به عنوان وسیله ای برای کار کردن بسیار خوب است. این اثرات خورنده یکسانی بر روی مواد ندارد. یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های آن، به‌ویژه برای برنامه‌های آرگو، این است که می‌توان آن را برای مدت‌های طولانی ذخیره کرد. این امر آن را به یک پیشران مفید برای انبارهای سوخت رسانی در فضا و برای ماموریت های طولانی مدت تبدیل می کند.

با این حال، آرگو تا تحقق کامل چشم انداز خود راه درازی در پیش دارد. در حالی که این شرکت می‌گوید که فرآیند استخراج آب از ماه خود را کشف کرده است، اما همچنان باید سخت‌افزاری را روی ماه دریافت کند و طرح خود را اثبات کند. رابرت کارلایل، مدیر عامل آرگو، گفت که این شرکت می‌خواست در اواخر دهه ۲۰۲۰ روی ماه باشد و سنگ سنگی را پردازش کند و آن را به آب تبدیل کند. ماموریت‌های اخیر، از جمله رصدخانه استراتوسفر ناسا برای نجوم فروسرخ و Chang’e-5 چین، وجود آب را حتی در بخش‌های نور خورشید ماه کشف کرده‌اند که بدون شک طرح‌های اولیه آرگو را از نظر فنی بسیار ساده‌تر خواهد کرد.

رابرت گفت: «ما با تمام شرکت‌های کاوشگر و مریخ نورد صحبت می‌کنیم که ممکن است تصور کنید اولین نسخه نمایشی را انجام دهید.

تا آن زمان، این شرکت قصد دارد از خدمات حمل و نقل در فضا، با آرگونوت هایی که از آب زمین به عنوان پیشران استفاده می کنند، درآمد کسب کند. این فضاپیما همچنین می‌تواند برای بازرسی‌های ماهواره‌ای یا حتی حذف زباله‌های مداری مورد استفاده قرار گیرد، زیرا این فضاپیما به دلیل توانایی آن در قرار ملاقات با دیگر اجرام در فضا است.

نقطه عطف بزرگ بعدی برای این شرکت، یک ماموریت نمایشی اولیه است که برای اواخر سال 2024 برنامه ریزی شده است تا فناوری نیروی محرکه و مکانیسم ضبط فضاپیما را اثبات کند. رابرت که مدیر فروش پرتاب تجاری اسپیس ایکس بود و همچنین به عنوان مدیر فروش ماهواره امنیت ملی کار می کرد، گفت که شبکه حمل و نقل آرگو می تواند مشکل دسترسی ماهواره های کوچک به مدارهای انرژی بالاتر فراتر از LEO را حل کند.

او گفت: «مردم در اسپیس ایکس نزد من می‌آمدند و سعی می‌کردند این پرتاب‌های ثانویه را پیدا کنند. «سخت است، گران است. ایجاد یک کسب و کار در اطراف آن دشوار است. بنابراین ما ایده منابع ماه رایان را با این ایده حمل و نقل فراوان تر و در دسترس تر ترکیب کردیم – نه فقط در مدار پایین زمین، تا تمام مسیرهای مدار زمین ثابت یا مدارهای ماه.”