شبکه هابل می خواهد یک میلیارد دستگاه را با شبکه بلوتوث فضایی متصل کند

دستگاه های مجهز به بلوتوث همه جا حاضر هستند، اما نحوه استفاده از آن دستگاه ها به دلیل برد نسبتا کوتاه ارائه شده توسط فناوری بلوتوث محدود شده است. استارت‌آپ هابل شبکه مستقر در سیاتل می‌خواهد با راه‌اندازی یک شبکه ماهواره‌ای که هر دستگاه دارای بلوتوث می‌تواند در هر نقطه از جهان به آن متصل شود، وضعیت موجود را کاملاً تغییر دهد.

هدف این شرکت ساخت مجموعه‌ای متشکل از 300 ماهواره است که می‌تواند به‌روزرسانی‌های بلادرنگ را برای هر سنسور یا دستگاه مجهز به تراشه بلوتوث کم مصرف (BLE) ارائه دهد. هابل در وب سایت خود موارد کاربردی را پیشنهاد می کند که صنایع را در بر می گیرد – از ایمنی کودک گرفته تا ردیابی پالت تا نظارت بر محیط زیست. هدف نهایی این استارت آپ اتصال بیش از یک میلیارد دستگاه در شبکه خود است.

الکس هارو، مدیر عامل شبکه هابل، می گوید که این شرکت برای اولین بار «ترفندهای فنی» را مهندسی کرده است تا این مقیاس از اتصال را برای اولین بار ممکن کند، مانند کاهش نرخ بیت یا میزان انتقال داده در هر ثانیه. هابل در مورد طراحی آنتن ماهواره نیز تجدید نظر کرده است. این شرکت به جای چسباندن یک آنتن در کنار اتوبوس ماهواره ای، از صدها آنتن در هر ماهواره استفاده می کند. این بدان معناست که هر ماهواره می تواند میلیون ها دستگاه متصل را پشتیبانی کند.

هارو توضیح داد: «این در اصل یک ذره بین بزرگ روی سطح زمین است که می تواند سیگنال های رادیویی بسیار ضعیفی را که از تراشه های بلوتوث خارج می شوند، تشخیص دهد، و این چیزی است که شما را قادر می سازد در واقع سیگنال بلوتوث را رمزگشایی و دریافت کنید.

نتیجه یک سیگنال رادیویی است که می تواند در حدود 1000 کیلومتر دورتر شناسایی شود – یا تقریباً 10 مرتبه بزرگتر از آنچه می توان از طریق یک تراشه بلوتوث در شبکه های زمینی تشخیص داد.

شبکه هابل قصد دارد در ژانویه 2024 یک دسته اولیه از چهار ماهواره را در ماموریت اشتراکی حمل و نقل-10 اسپیس ایکس و پس از آن مشتریان آزمایشی اولیه را به فضا پرتاب کند. هارو گفت که این استارتاپ به لطف دور سری A که در ماه مارس بسته شد، به طور کامل از طریق این ماموریت تامین مالی می شود. آن دور توسط Transpose Platform، با مشارکت اضافی از 11.2 Capital، Y Combinator، Yes.VC، Convective Capital، Seraphim Space، Type One Ventures، Soma، AVCF5، Space.VC، Jett McCandless، John Kim، Chris Nguyen، Alan هدایت شد. کیتینگ و دان دوج.

بنیانگذاران هابل با دنیای گسترده دستگاه ها و خدمات اینترنت اشیا (IoT) غریبه نیستند. هارو یکی از بنیانگذاران Life360 است، یک برنامه اشتراک‌گذاری مکان و ارتباط برای خانواده‌ها، و شرکت را از طریق فهرست آن در بورس اوراق بهادار استرالیا در سال 2019 مشاهده کرد. هارو در حالی که به عنوان مدیر ارشد فناوری Life360 کار می‌کرد، گفت که همیشه به دنبال ساخت سخت‌افزار مفید برای خانواده‌ها بوده است. همچنین: آشکارسازهای سقوط برای والدین مسن یا ساعت های GPS برای بچه ها. اما نوع شبکه‌ای که او برای پشتیبانی از این دستگاه‌ها به دنبال آن بود – شبکه‌ای که «پهنای باند کم، به‌روزرسانی‌های نادر، اما […] در سطح جهانی قابل دسترسی، بسیار با باتری و مقرون به صرفه، همانطور که هارو آن را توصیف کرد – وجود نداشت.

او در حین بررسی این مسائل، با بن وایلد، که اکنون مدیر ارشد فناوری هابل است، ملاقات کرد. وایلد قبلا Iotera را تأسیس کرده بود، شرکتی که روی یک شبکه بی‌سیم با منبع جمعیت کار می‌کرد، و در نهایت به Ring فروخته شد (که بعداً توسط آمازون خریداری شد). هارو و وایلد متوجه شدند که می توانند شبکه ای را که به دنبال آن بودند در فضا بسازند.

این زوج سومین بنیانگذار، مهندس هوافضا، جان کیم را که حرفه او توسعه سیستم‌های فضاپیما در SSL، یکی از شرکت‌های تابعه Maxar Technologies را در بر می‌گیرد، به کار مشاوره هوافضا آوردند. این سه نفر در اکتبر 2021 رسماً شبکه هابل را ادغام کردند و به گروه زمستان 2022 Y Combinator پیوستند.

هارو گفت: “هر سه ما با این چشم انداز گرد هم آمدیم تا هر تراشه بلوتوثی را مستقیماً به یک ماهواره متصل کنیم و واقعاً این شبکه را فعال کنیم که در هر نقطه از جهان کار کند و باتری بسیار کارآمد و مقرون به صرفه باشد.” “ما فکر می کنیم که این قفل یک دسته کامل از موارد استفاده بسیار جالب را باز می کند.”

جان کیم و مهندس هابل با محموله پس از گذراندن دور اول آزمایش صلاحیت. اعتبار تصویر: شبکه هابل (در یک پنجره جدید باز می شود)

پس از پرتاب چهار ماهواره در ژانویه آینده، هابل قصد دارد صورت فلکی خود را به 68 ماهواره در دو سال و نیم آینده بسازد. در حالی که چهار ماهواره اول به تنهایی پوشش جهانی را فراهم می کنند، هارو گفت که تا زمانی که دستگاه ها بتوانند روی زمین به روز شوند، حدود شش ساعت فاصله خواهد بود. هارو گفت که افزایش صورت فلکی به 68 پرنده به این معنی است که یک ماهواره هر 15 دقیقه یا بیشتر در بالای سر قرار می گیرد – نرخ به روز رسانی که برای “اکثریت قریب به اتفاق” موارد استفاده مشتری کافی است.

در حالی که هابل به وضوح دستگاه‌های بلوتوث موجود را هدف قرار می‌دهد – که میلیاردها نفر از آن‌ها در سراسر جهان وجود دارد – هارو مطمئن است که شبکه این شرکت از توسعه‌دهندگان درخواست خواهد کرد تا برنامه‌هایی بسازند که حتی هنوز وجود ندارند.

او گفت: “در نهایت، اگر این شبکه وجود داشته باشد، ما فکر می کنیم که برخی از بزرگترین مشتریان ما هنوز حتی یکپارچه نشده اند، زیرا آنها قادر به ساخت این نوع دستگاه ها نبوده اند.”