شرکت ژاپنی ispace پیش از اولین فرود روی ماه، در بورس اوراق بهادار توکیو فهرست می کند

ispace، یک شرکت با یک فضاپیما در مسیر ماه، اکنون در بورس اوراق بهادار توکیو معامله می کند.

این شرکت ژاپنی حدود 52 میلیون دلار (6.7 میلیارد ین) در یک عرضه اولیه در ماه گذشته جذب کرد. به گزارش رویترز، بنا بر گزارش ها، سهام در اولین روز عرضه به دلیل حجم زیاد سفارشات خرید و تقاضا برای نگهداری سهام، معامله نشد. اما امروز، سهام افزایش یافته است و سهام به قیمت 1135 ین یا بیش از چهار برابر قیمت پیشنهادی 254 ین فروخته شده است.

این خبر تنها چند روز پس از آن منتشر شد که شرکت ispace اعلام کرد که فرودگر Hakuto-R آن در 25 آوریل به سطح ماه خواهد رسید، کمی بیش از چهار ماه پس از پرتاب این فرودگر با SpaceX Falcon 9. شرکت تجاری یک فضاپیما را روی ماه فرود می آورد. ispace تاریخ های فرود پشتیبان را در 26 آوریل، 1 می و 3 می دارد و در صورت تغییر شرایط، سه مکان جایگزین برای فرود انتخاب کرده است.

در صورت موفقیت، این شرکت به ایالات متحده، چین و روسیه به عنوان تنها نهادهایی که فضاپیمای روی ماه فرود آورده اند، خواهد پیوست.

ispace بیش از یک دهه است که روی فناوری قمری کار می کند و پس از فعالیت به عنوان تیم Hakuto در رقابت Google Lunar X Prize، رسماً به یک شرکت تبدیل شد. مدیرعامل ispace تاکشی هاکامادا در طی یک پنل در TC Sessions به TechCrunch گفت: Space سال گذشته راه طولانی را برای پرتاب طی کرده است.

او گفت: «12 سال زمان زیادی برای زنده ماندن است. “ما فراز و نشیب های زیادی داشته ایم.”

در طول آن دهه به علاوه، ispace موفق شد بیش از 235 میلیون دلار سرمایه خصوصی از سرمایه‌گذارانی از جمله Airbus Ventures، صندوق Incuate ژاپن و مدیر ارشد استراتژی سابق گروه SoftBank Katsunori Sago جذب کند. این شرکت همچنین با آژانس فضایی ملی ژاپن، آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن (JAXA) همکاری می کند و در اولین ماموریت Hakuto-R یک مریخ نورد را برای آژانس تحویل خواهد داد.

ispace در حال برنامه ریزی برای دومین ماموریت خود به ماه برای سال آینده است. سومین ماموریت در سال 2025 که با غول مهندسی دریپر در حال توسعه است، بخشی از قرارداد 73 میلیون دلاری ناسا برای ارسال محموله های علمی به سطح ماه است. برای آن ماموریت سوم، ispace به عنوان یک پیمانکار فرعی و عامل طراحی خدمت می کند.