طبق ادعای دعوی، FAA نتوانست اثرات زیست محیطی Starship را به طور کامل ارزیابی کند

ائتلافی از گروه های مدافع علیه اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده (FAA) به دلیل رسیدگی به ارزیابی زیست محیطی طرح های پرتاب اسپیس ایکس در جنوب شرقی تگزاس شکایت کرده اند.

FAA تابستان گذشته به برنامه پرتاب Starship اسپیس ایکس چراغ سبز نشان داد، با این شرط که این شرکت مجموعه ای از اقدامات را برای کاهش اثرات زیست محیطی بر مناطق اطراف انجام دهد. اما این دادخواست می‌گوید که این تحلیل و اقدامات کاهش‌دهنده مورد نیاز برای جبران یا حتی درک کامل اثرات کامل پرتاب‌های مجدد Starship کافی نیست.

در حالی که FAA استارشیپ را در انتظار تحقیقات در مورد آزمایش پرواز 20 آوریل که به انفجاری در هوا ختم شد زمین گیر کرده است، دعوا از دادگاه می خواهد تا مجوز پرتاب اسپیس ایکس برای پرواز موشک را به طور کامل لغو کند تا ارزیابی کامل زیست محیطی انجام شود.

پایگاه ستاره ای اسپیس ایکس، سایت پرتاب و توسعه موشکی آن در جنوب شرقی تگزاس، در نزدیکی پارک ایالتی جزیره برازوس و پارک ایالتی بوکا چیکا قرار دارد که هر دو خانه پرندگان حساس و سایر حیوانات هستند. پناهگاه ملی حیات وحش دره پایین ریو گراند، که مستقیماً در مجاورت محل پرتاب قرار دارد، “یکی از متنوع ترین مناطق از نظر بیولوژیکی در آمریکای شمالی است.” این مکان‌ها زیستگاه گونه‌های حفاظت‌شده فدرال مانند لاک‌پشت‌های دریایی، لاک‌پشت‌های دریایی و گل‌چرب‌ها هستند.

هدف این شکایت آزمایش «ناهنجاری‌ها» است، مانند انفجار استارشیپ در هوا که پرواز آزمایشی 20 آوریل را به پایان رساند. این آزمایش، که آسیب قابل توجهی به سکوی پرتاب بتنی عظیم موشک وارد کرد، زباله‌هایی ایجاد کرد که در صدها هکتار در پارک‌های اطراف و ساحل پخش شدند. بنا به گزارش ها، شهر نزدیک پورت ایزابل پوشیده از ماسه کثیفی بود که از پرتاب به سمت بالا پرتاب شده بود.

این گروه ادعا می کند که اثرات ناهنجاری ها به اندازه کافی توسط تجزیه و تحلیل FAA در نظر گرفته نشده است. آنها می گویند که FAA نیز از SpaceX برای انجام اقداماتی مانند آزمایش های آتش استاتیک برای کاهش خطرات ناهنجاری ناشی از وقوع آن ملزم نمی کند.

FAA در ابتدا برنامه ریزی کرد تا یک بیانیه اثرات زیست محیطی (EIS) را در برنامه پرتاب Starship انجام دهد، سپس تصمیم گرفت آن را به آنچه “ارزیابی برنامه ای محیطی” نامیده می شود – یک نوع تجزیه و تحلیل که برای تعیین اینکه آیا یک EIS کامل استفاده می شود، کاهش دهد. ضروری. وکلای دادگستری استدلال کردند که انتخاب به جای انجام «تحلیل بسیار کمتر دقیق» «بر اساس ترجیح SpaceX بود».

در تصمیمی که تابستان گذشته صادر شد، FAA در نهایت تشخیص داد که به EIS نیازی نیست، تا زمانی که SpaceX یک سری اقدامات کاهشی را اجرا کند.

در این شکایت آمده است که انجام نشدن EIS نقض قانون سیاست ملی محیط زیست است، یک بخش کلیدی از قوانین فدرال که آژانس ها را ملزم می کند تا اثرات زیست محیطی را قبل از صدور مجوزها و سایر اقدامات عمده بررسی کنند.

شاکیان شامل گروه های حمایت از محیط زیست، مرکز تنوع زیستی، حفاظت از پرندگان آمریکایی، بنیاد Surfrider، Save RGV، و سازمانی به نمایندگی از قبیله بومی Carrizo/Comecrudo هستند.

جرد مارگولیس، دادستان ارشد مرکز تنوع زیستی، به TechCrunch گفت که بر اساس قانون مدار واشنگتن دی سی، گروه‌ها نمی‌توانند شکایت کنند تا زمانی که FAA مجوز پرتاب را برای SpaceX صادر کند. او گفت: «در منطقه DC، تا زمانی که مجوز نهایی صادر نشود، نمی‌توانید اقدام کنید.

ایلان ماسک، مدیر عامل اسپیس ایکس در آخر هفته در توییتر اسپیس گفت که «تا جایی که ما می دانیم هیچ آسیب معنی داری به محیط زیست که ما از آن آگاه هستیم، وارد نشده است».

شکایت کامل را اینجا بخوانید.