طول موج یک برنامه جدید است که سعی می کند چت گروهی را کمتر کند

میلیاردها نفر از واتس اپ، تلگرام، آی مسیج یا حتی اینستاگرام برای چت گروهی استفاده می کنند. این پلتفرم‌ها به‌طور ایده‌آل برای «مکالمات شخصی» – به‌ویژه چت‌های فردی، طراحی شده‌اند. اپلیکیشن جدیدی به نام طول موج می‌خواهد این روایت را با قرار دادن چت گروهی در صحنه اصلی تغییر دهد.

این برنامه توسط سازندگان Telepath ساخته شده است، یک شبکه اجتماعی که در سال 2020 شروع به کار کرد. اما به دلیل اینکه سال گذشته تعطیل شد، هرگز عملی نشد.

در اصل، طول موج – که در حال حاضر در iOS و Mac برای همه در دسترس است – می‌خواهد با ایجاد رشته‌هایی برای مکالمات مختلف، آشفتگی گروه‌های سنتی را حل کند. در یک گروه معمولی WhatsApp یا تلگرام، چت یک بعدی است. همه شرکت کنندگان در حال ارسال پیام به یک رودخانه غول پیکر هستند. بنابراین مردم می توانند همزمان در مورد ورزش، سیاست و فیلم صحبت کنند. وقتی نوبت به یافتن زمینه هر یک از این موضوعات و اینکه چه پیامی به چه موضوعی تعلق دارد، کاربر خودش به تنهایی است.

به همین دلیل است که طول موج بر نخ ها تاکید دارد. هنگامی که برای اولین بار یک گروه را در برنامه راه اندازی می کنید، هنگام تایپ یک پیام، اولین رشته را نیز شروع می کنید – حتی اگر گروه فقط دو نفر داشته باشد. پس از آن، سایر کاربران می توانند به آن موضوع پاسخ دهند یا یک موضوع جدید ایجاد کنند.

به‌طور پیش‌فرض، پس از ثبت‌نام، «گروه‌هایی» را با مخاطبینی خواهید دید که قبلاً از برنامه استفاده می‌کنند (این گروه‌ها گروه‌های یک به یک به‌طور خودکار تولید می‌شوند) و یک ربات مجهز به GPT 3.5 – بعداً در مورد آن بیشتر توضیح خواهیم داد. می توانید از طریق یک پیوند عمومی به یک گروه بپیوندید یا یک دوست می تواند شما را به یک گروه اضافه کند.

اعتبار تصویر: طول موج

کاربران می توانند به سادگی با دانلود برنامه و ثبت نام با شماره تلفن شروع به کار کنند. اما مگر اینکه قبلاً تعدادی از افراد از این برنامه استفاده می‌کنند یا به برخی از گروه‌ها دعوت کرده‌اید، شروع کار می‌تواند سخت باشد. مکانیسم مشخصی برای اکتشافات گروهی وجود ندارد. ممکن است مجبور شوید گروه‌هایی را در توییتر یا ردیت جستجو کنید، یا از افرادی که می‌شناسید بخواهید برای شما دعوت نامه بفرستند یا در پلتفرم به شما بپیوندند.

لیست گروه ها و مکالمه ها مانند یک صندوق ورودی ایمیل با یک نقطه آبی در کنار یک گروه یا رشته زمانی که یک پیام جدید وجود دارد به نظر می رسد. هنگام ورود به یک گروه، پیش نمایشی از آخرین پیام هر رشته (درست مانند صندوق ورودی ایمیل) را مشاهده خواهید کرد. این فلسفه طراحی توسط جان گروبر پیشنهاد شد که اکنون مشاور شرکت سازنده این اپلیکیشن است. قبل از این طول موج برای نمایش کارت های پیش نمایش برای رشته ها استفاده می شد.

داستان پشت موج

تیم اصلی Wavelength – مدیرعامل ریچارد هنری، مدیر ارشد فناوری Riley Patterson و رئیس هیئت مدیره Marc Bodnick – در یک چت گروهی با من صحبت کردند و توضیح دادند که چگونه ایده ساخت این برنامه را پیدا کردند. آنها گفتند که Telepath در حال رشد نیست و جهان به سمت چت های خصوصی می رود. بنابراین آنها برنامه اجتماعی را در آگوست 2022 تعطیل کردند و شروع به کار بر روی طول موج کردند.

یک موضوع در چت طول موج اعتبار تصویر: طول موج

من در مورد ایده چت خصوصی رشته ای فکر می کردم که برای اولین بار در Telepath شروع به کار کردیم. زمانی که مارک و من از اولین نمونه اولیه Telepath استفاده می‌کردیم، از آن برای انواع مکالمات استفاده می‌کردیم – نام‌گذاری محصول، استخدام اولین مهندس، گپ زدن در مورد شام، و غیره. برنامه پیام رسانی، هنری گفت.

ما فقط ایجاد گروه‌های خصوصی در Telepath را به عنوان یک ویژگی در نظر گرفتیم، اما به شدت احساس کردیم که چت خصوصی به رمزگذاری قوی سرتاسر نیاز دارد، با پیام‌هایی که در دستگاه ذخیره می‌شوند نه در فضای ابری. بنابراین طول موج باید یک محصول کاملاً جدید باشد.”

تیم گفت که در چت گروهی امروز، شما می توانید هر بار فقط در مورد یک چیز صحبت کنید. اشاره کرد که مردم اغلب فقط چت‌های گروهی را بی‌صدا می‌کنند، زیرا نمی‌خواهند در مورد هر مکالمه‌ای مطلع شوند. اما ممکن است مکالمات جالب را از دست بدهید، زیرا یا همه چیز را بی صدا می کنید یا هیچ چیز. توسعه دهندگان گفتند که استفاده از نخ ها راه حل واضح است.

این استارت آپ تابستان گذشته نسخه بتای بسته این محصول را منتشر کرد و در ماه مارس آن را به روی مخاطبان بیشتری باز کرد.

حریم خصوصی

برای طول موج، حریم خصوصی نیز یک ویژگی کلیدی است. این برنامه از رمزگذاری انتها به انتها دوتایی برای امنیت بیشتر پشتیبانی می کند. کاربران باید با شماره تلفن در برنامه ثبت نام کنند، اما برنامه آن را با کسی به اشتراک نمی گذارد. حتی زمانی که به یک گروه ملحق می شوید، تنها چیزی که می توانید ببینید نام سایر اعضا است و نه اطلاعات تماس آنها.

طول موج دارای رمزگذاری سرتاسر برای همه چت ها است اعتبار تصویر: طول موج

وقتی صحبت از برنامه های دیگری می شود که چت گروهی را تسهیل می کنند، تلگرام به شما اجازه می دهد شماره تلفن خود را مخفی کنید و فقط نام یا نام کاربری خود را نمایش دهید. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که تلگرام رمزگذاری سرتاسری برای چت های گروهی ندارد.

طول موج همچنین برای پیام های تاریخی رمزگذاری کار کرده است. هنگامی که یک عضو جدید به گروه می‌پیوندد، برنامه تاریخچه پیام‌های اخیر را مجدداً رمزگذاری می‌کند و به‌طور ایمن به اشتراک می‌گذارد تا بتواند به این گروه برسد. این بر خلاف واتس اپ است که فقط پس از پیوستن به یک گروه پیام ها را می بینید.

ادغام هوش مصنوعی

یکی از چیزهایی که در طول موج برجسته می شود، ادغام آن با یک ربات مجهز به GPT-3.5 است. شما می توانید با ربات در مورد موارد مختلف گفتگو کنید. اما می‌توانید با ربات تماس بگیرید تا در یک مکالمه گروهی سؤال بپرسید.

این از چند جهت مفید است. عامل تازگی چت ربات های هوش مصنوعی وجود دارد. با استفاده از این ویژگی، لازم نیست یک برنامه جداگانه دانلود کنید یا یک حساب کاربری در OpenAI ایجاد کنید تا فقط یک ربات مجهز به هوش مصنوعی را امتحان کنید. به علاوه، یک ربات هوش مصنوعی می تواند در گروهی با دوستان شما به روشی متفاوت مفید باشد. برای مثال، می‌توانید پیشنهادهایی مانند دستور پخت یک مهمانی شام یا فیلمی برای تماشای آخر هفته بخواهید.

هوش مصنوعی با طول موج

اعتبار تصویر: طول موج

تیم طول موج گفت که در ابتدا قصد نداشتند یک اپلیکیشن دوستان و هوش مصنوعی بسازند. اما با توجه به سیستم رشته ای در برنامه، هوش مصنوعی می تواند یک همراه کامل باشد. توجه داشته باشید، هوش مصنوعی نمی‌تواند کل مکالمه را برای شما خلاصه کند، زیرا فقط از پیام‌هایی که پست کرده می‌داند. این به دلیل طراحی برنامه متمرکز بر حریم خصوصی است زیرا طول موج مکالمه شما را با OpenAI – شرکتی که در پشت GPT قرار دارد، به اشتراک نمی گذارد.

در حالی که توسعه دهندگان یک راه منحصر به فرد برای مقابله با پیام های گروهی پیدا کرده اند، چالش هایی برای توسعه دهندگان وجود دارد. همانطور که در بالا ذکر کردیم، کشف گروهی در حال حاضر یک نقطه اصطکاک بزرگ است. دوستان شما احتمالاً واتس‌اپ یا iMessage را کنار نمی‌گذارند و به طول موج تغییر نمی‌دهند. علاوه بر این، یک برنامه گروهی تنها زمانی مفید است که کل گروه دوستان شما از برنامه استفاده کنند.

در حالی که برنامه برای گروه‌های خصوصی و فقط دعوت‌شده طراحی شده است، طول موج می‌تواند گروه‌های بزرگ نیمه باز را نیز تسهیل کند. تیم Wavelength از گروه مشترکین پادکست Dithering با هزاران عضو به عنوان مثال نام برد – Dithering نمایشی از Gruber و Ben Thompson است. در حال حاضر محدودیت 10000 نفری برای گروه ها وجود دارد. در حالی که تلگرام 200000 عضو چت گروهی ارائه می دهد، محدودیت های Waveleth هنوز قابل توجه است.

همچنین هیچ ویژگی جستجوی رشته وجود ندارد، که گاهی اوقات هنگامی که می‌خواهید به دنبال رشته‌های قدیمی‌تر بگردید، اگر چندین رشته جدید ایجاد شده باشد، کار را دشوار می‌کند. این ویژگی همچنین می تواند برای جستجوی یک موضوع موجود در همان موضوع استفاده شود.

از نظر فلسفی، طول موج بین توییتر، ردیت، واتس‌اپ، تلگرام، دیسکورد و یک تالار گفتگوی خوب قدیمی قرار دارد – که همگی در تلاش هستند تا مکالمه را برای یک جامعه یا یک گروه علاقه‌مند تسهیل کنند. این به یک گروه اجازه می دهد تا با یکدیگر چت کنند و گفتگو را به موضوعاتی تقسیم می کند.

در مقایسه، واتس‌اپ و تلگرام دارای مکانیزم چت خطی هستند – اگرچه تلگرام اجازه می‌دهد تا روی یک پیام نظر بدهید. سرور Discord معمولا کانال هایی برای موضوعات یا موضوعات مختلف دارد، اما ساختاری سفت و سخت است که اغلب تغییر نمی کند. کاربران توییتر به طور پیش‌فرض تنها یک فید دریافت می‌کنند و می‌توانند فهرست‌های اضافی ایجاد کنند – اما به ندرت به اشتراک گذاشته می‌شوند. Reddit یک فید ساختاریافته از پست‌ها برای هر subreddit با یک رشته گفتگو در زیر هر پست دارد.

رشته‌های سست مرا دیوانه می‌کند – مکالمه معمولاً از کانال شروع می‌شود، سپس کسی آن را در یک تاپیک می‌چرخاند، و سپس شما قسمت اول گفتگو را گم کرده‌اید. بنابراین ما می‌خواستیم رشته‌های بسیار شهودی بسازیم، جایی که شما نمی‌توانید آن را خراب کنید.»

طول موج در مراحل اولیه عمر خود است. این ویژگی برابری با مواردی مانند WhatsApp یا تلگرام ندارد. به عنوان مثال، از واکنش‌ها، GIF یا تماس‌های گروهی پشتیبانی نمی‌کند. اما تیم در حال کار بر روی آوردن برخی از این موارد است. در حال حاضر، تنها یک ادمین در هر گروه می تواند وجود داشته باشد، که برای گروهی با تعداد اعضای محدود خوب است اما برای گروه های بزرگتر می تواند محدود کننده باشد.

این شرکت در حال حاضر روی چند چیز کار می کند: یکی از آنها ابزارهای تعدیل کننده مانند چند ادمین برای گروه ها، پین کردن رشته و توانایی تعریف قوانین گروه است. به علاوه، یک نسخه اندروید نیز در دست ساخت است، زیرا تیم گفته است که افراد متعددی بدون توجه به اینکه از چه دستگاهی استفاده می‌کنند، می‌خواهند با دوستان خود گروه بسازند.

تیم طول موج اضافه کرد که نقشه راه با هزاران ویژگی هوش مصنوعی نیز دارد، اما جزئیاتی ارائه نکرد.

در مورد مدل کسب و کار، این شرکت گفت که می خواهد طول موج را برای کاربران فردی رایگان نگه دارد. در این بیانیه آمده است: “ما هرگز تبلیغاتی انجام نمی دهیم – علاوه بر اینکه برای حفظ حریم خصوصی وحشتناک هستند، به هر حال در یک برنامه پیام رسانی به خوبی کار نمی کنند.” برای کسب درآمد، Wavelength قصد دارد یک نسخه حرفه ای با ویژگی های بیشتر به همراه طول موج برای سازمان ها ارائه دهد که جایگزینی برای چیزی مانند Slack خواهد بود. اما این تیم اذعان می‌کند که راه زیادی برای رقابت با ابزار متعلق به Saleforce در پیش است.