فارغ التحصیلان اسکایپ در نبرد بر سر Starship Technologies و Wire – TechCrunch به دادگاه می روند

یک دعوی جدید تهدیدی برای همکاری چند دهه ای است که اسکایپ ، استارتاپ تحویل ربات Starship Technologies و سرویس پیام های رمزگذاری شده شرکت Wire را به دنیا آورد.

TechCrunch دریافت که مارک دین ، ​​یکی از سرمایه گذاران اسکایپ ، از جانوس فریس ، بنیانگذار میلیاردر اسکایپ در دادگاه عالی کالیفرنیا برای شهرستان لس آنجلس به دلیل توطئه غیرقانونی در معاملات تجاری خود شکایت می کند.

این دعوا پیچیده است ، با پیچ و خم های فراوان ، پیچ ها و اتهامات. قلب این اختلاف این است که آیا داین و شرکایش ، که برخی از سرمایه گذاری های فریس را مدیریت کرده بودند ، هنگامی که یک بسته نجات برای Wire در سال 2019 سازماندهی کردند-یا به سادگی-با بنیانگذار اسکایپ همکاری می کردند.

در خطر این است که چه کسی Wire را کنترل می کند و بازده مالی هر طرف از Starship به دست می آید.

داین و شرکای سرمایه گذارش فریس را متهم می کنند که به طور غیرقانونی یکی از آنها را به عنوان مدیر مشارکت عمومی که Wire را مدیریت می کند جایگزین کرده و برای کاهش علاقه آنها به Starship Technologies توطئه کرده است. داین و شرکایش همچنین ادعای (و رد) اتهامات فریس مبنی بر اینکه هنگام یافتن بودجه و تجدید ساختار Wire وظایف امانت داری در قبال او داشتند.

“[Friis] متأسفانه او معتقد است که همیشه حق دارد آنچه را که می خواهد داشته باشد ، می تواند دیگران را وادار به انجام آنچه او می خواهد ، کند و می تواند تاریخ (و توافقنامه ها) را هر زمان که با هدف فعلی او مناسب باشد ، دوباره بنویسد. ” گزارش شده

پایه گذاری داستانها

داین یکی از بازیگران اصلی تاریخ اسکایپ به عنوان یکی از سرمایه گذاران اصلی آن و اولین عضو هیئت مدیره آن بود. او در سال 2005 با فروش بیش از 2.6 میلیارد دلار به eBay در هیئت مدیره باقی ماند و بخشی از گروهی بود که در 2009 اسکایپ را از eBay خریداری کرد. او هنوز در هیئت مدیره بود که سرانجام در سال 2011 به مایکروسافت فروخته شد.

داین و فریس در سالهای پس از اسکایپ به طور گسترده با هم کار کردند. داین یک سرمایه گذار و عضو هیئت مدیره سرویس پخش موسیقی بدبخت Friis Rdio بود که در سال 2015 اعلام ورشکستگی کرد. مانند فریس ، او همچنین به عنوان مدیر شرکای عمومی صندوق های سرمایه گذاری نمادین که Wire را به میزان بیشتری تأمین می کرد ، خدمت کرد. طبق دادخواست ، از سال 2013 تا 2018 بیش از 64.5 میلیون دلار است.

Wire ، که توسط مهندسان سابق اسکایپ و مایکروسافت راه اندازی شده است ، پیام های رمزگذاری شده ایمن از سر تا سر ، اشتراک فایل ، تماس صوتی و تصویری را ارائه می دهد. فریس امیدوار بود که وایر طبق اسکایپ به “اسکایپ جدید” تبدیل شود ، اما پس از آنکه مقیاس آن به سرعت نرسید ، ناامید شد و سپس به فعالیت های تجاری پرداخت. پنج سال پس از راه اندازی ، Wire فقط حدود 150،000 کاربر را به دست آورده بود ، که همه آنها بدون درآمد بودند ، یادداشت دعوی ، و هزینه آن بین 8 تا 10 میلیون دلار در سال بود.

در این شکایت آمده است: “فریس سابقه ترک شرکت هایی را دارد که به نظر او به اهداف اولیه خود نرسیده اند.” علاوه بر این ، فریس خود در طراحی روبات ها ، لوگو و برنامه نرم افزاری در Starship Technologies بسیار مشارکت داشته است.

یک نقطه عطف

در آن زمان ، ظاهراً این مردان هنوز دوست بودند. آنها در حال کار بر روی یک پروژه جدید بودند که در دعوی تنها با عنوان “پروژه X” شناخته می شد و در سال 2017 ، فریس حتی 500،000 دلار به بنیاد خیریه داین اهدا کرد.

در اواخر سال 2018 ، در این شکایت آمده است که فریس جریان نقدینگی از تسهیلات وام Wire را قطع کرده و به Dyne پیامکی ارسال کرده است ، در این نامه آمده است: “می خواهید مطمئن شوید که اگر همه چیز شکست بخورد ، ما آماده ایم که همه چیز را به یک بنیاد بگذاریم.” Wire به نرم افزار منبع باز رایگان تبدیل می شود و بنیاد مسئول تعیین شرایط مجوزهای منبع باز است. فریس خود را تصور می کرد ، آلن دوریک ، مدیر ارشد فناوری Wire و جیمی ولز ، بنیانگذار ویکی پدیا ، روی تخته آن نشسته اند.

اما داین و شرکایش ایده دیگری داشتند. در اوایل سال 2019 ، هنگامی که Wire تنها چند روز تا تعطیلی باقی نمانده بود ، طبق دعوی ، دین و شرکایش به سرعت یک سری A 8 میلیون دلاری شامل آنها ، Marbruck Investments و تیم مدیریت اجرایی خود Wire جمع آوری کردند.

فریس به دیگران گفت که داین در یافتن این بودجه “معجزه کرده است” ، در این شکایت آمده است. اگرچه صندوق های نمادین تنها بزرگترین سهامدار Wire باقی خواهند ماند ، اما ظاهراً این معامله شرکت را از کنترل مستقیم فریس خارج می کند.

در این شکایت آمده است که پس از اتمام دور ، فریس دوریک را “یک فاجعه کامل پادشاه” خواند و همه روابط خود را با این شرکت شتاب کرد. ادعا می شود که او جلسات هیئت مدیره را از دست داده و نزدیک به یک سال و نیم با مورتن برگر ، مدیرعامل وایر صحبت نکرده است.

به نظر می رسد این امر پس از دور 21 میلیون دلاری سری B Wire در سال جاری تغییر کرده است. در ماه مه ، فریس اصرار داشت که Wire در آلمان مجدداً مجوز شود ، در این شکایت آمده است: “در آینده ، این به وضوح بخشی از برنامه فاش نشده Friis برای بدست آوردن مجدد کنترل Wire بود.”

در دعوایی در ماه اکتبر ، فریس ادعا می کند که در تماس با زوم (نه اسکایپ یا وایر) ، ادعا می کرد که اگر شرایط معامله وایر برای او مشخص شده بود و به درستی به او توصیه شده بود ، هرگز او را قبول نمی کرد و دین را مقصر می دانست. و شرکایش او همچنین یکی از آنها را به عنوان کارگردان جایگزین کرد و جلسات را متوقف کرد.

دعوا بر سر Starship

بر اساس این دعوی ، اقدامات فریس نیز محدود به Wire نیست. در این گزارش آمده است که فریس همیشه از این که علاقه ای به راه اندازی ربات پیاده رو Starship که به عنوان معامله 50/50 با دیگر فارغ التحصیلان اسکایپ ، Ahti Heinla ، ساختار یافته بود ، علاقه ای نداشت. این پرونده شامل تصویر صفحه ای از متنی از Friis به Dyne است که نشان می دهد اگر این ساختار قابل اصلاح باشد “به روشی که در سنگ قرار گرفته است ، به راحتی پرداخت می شود [$]10-15 میلیون برای آن. “

این شکایت ادعا می کند که فریس با یکی از شرکت های خود توطئه کرده است تا به طور اشتباه Starship را به عنوان “شرکت نمونه کارها کنترل شده” یکی از صندوق های نمادین ادعا کند. این باعث افزایش علاقه خود به آن به هزینه دین و شرکایش می شود “تا جایی که [our] سود دیگر یک دارایی قابل تامین در بازارهای ثانویه نیست. ” “فریس هر چیزی را بگوید یا انجام دهد تا با داستان فعلی او مطابقت داشته باشد ، بدون توجه به هزینه دیگران.”

داین فوراً به درخواست اظهار نظر پاسخ نداد.

تیم حقوقی فریس روز جمعه با طرح این دلیل که فریس – شهروند دانمارکی مقیم لندن – مشمول صلاحیت دادگاه نیست ، پرونده ای را برای لغو دادخواست ارائه کرد.

در این طرح آمده است: “بیش از یک دهه پیش ، دین [and partner] می دانستند اگر واگن خود را به فریس بچسبانند می توانند سود زیادی ببرند. و در طول سالهای بعد ، در حالی که میلیون ها دلار حق الزحمه و سود دریافت می کردند ، وانمود کردند که آنها به عنوان امانت داران مورد اعتماد فریس و نهادهایش بر سرپرستی و مدیریت فعالیتهای مختلف سرمایه گذاری ریس فریس عمل می کنند. اما در حقیقت … شاکیان تمرکز واحدی بر پیشبرد منافع تجاری خود با هزینه فریس داشتند. “

وکلای فریس همچنین بیانیه زیر را به TechCrunch ارائه کردند: “شکایت معیوب داین یک واکنش دفاعی به سوالات مطرح شده در مورد رفتار او و تیمش است … اگرچه ما معتقدیم که ادعاهای موجود در شکایت غیرمسئولانه ، ناقص و بدون شایستگی است ، اما آنها نیز عملاً قبول می کنند که داین و تیمش بیش از یک دهه به عنوان مشاوران مورد اعتماد ، وظایف امانتی را نقض کردند. ما مشتاقانه منتظر رسیدگی کامل به این موارد در دعاوی حقوقی هستیم. “

نتیجه این شکایت ، که هنوز در روزهای اولیه خود است ، احتمالاً تأثیر کمی بر عملیات Starship خواهد داشت ، که بیش از 1.5 میلیون تحویل خودکار انجام داده و اخیراً آلستر وستگارت ، رئیس سابق Google Loon را به عنوان مدیرعامل منصرف کرده است. یا Wire ، که محور خود را برای مشتریان سازمانی تکمیل کرد و در طول همه گیری از موفقیت هایی برخوردار بود.

با این حال ، این پایان یک تیم رویایی است که تا کنون برخی از جالب ترین و تأثیرگذارترین استارتاپ های قرن 21 را ایجاد کرده است.