فروش آیفون به اپل کمک می کند تا پیش بینی درآمد در سه ماهه دوم را شکست دهد

همه می‌دانستند که این گزارش درآمد سه‌ماهه خشن خواهد بود، اما سوال این بود که چقدر خشن است. اپل که با مشکلات اقتصادی گسترده تر و کندی بازار گوشی های هوشمند مواجه است، دومین افت فروش سه ماهه متوالی خود را گزارش داد. با این حال، این شرکت توانست پیش‌بینی‌های وال استریت را با قدرت درآمد بهتر از حد انتظار آیفون شکست دهد.

اپل خود هیچ راهنمایی رسمی قبل از درآمد ارائه نمی کند، حرکتی که از اولین روزهای شیوع همه گیر اجرا و حفظ شده است. اپل در سه ماهه دوم 51.3 میلیارد دلار آیفون فروخت که از 48.8 میلیارد دلار پیش بینی شده در سه ماهه گذشته پیشی گرفت. رشد این دسته برای سه ماهه تنها 2 درصد بود، اما همچنان به عنوان یک پیروزی در نظر گرفته می شود.

تیم کوک در بیانیه‌ای گفت: «ما خوشحالیم که با وجود محیط چالش‌برانگیز اقتصاد کلان، یک رکورد بی‌سابقه در خدمات و یک رکورد سه ماهه مارس برای آیفون گزارش می‌کنیم، و اینکه پایه دستگاه‌های فعال نصب‌شده ما به بالاترین حد خود رسیده است.» ما به سرمایه‌گذاری بلندمدت ادامه می‌دهیم و با ارزش‌های خود پیشرو هستیم، از جمله پیشرفت‌های عمده در ساخت محصولات بی‌کربن و زنجیره‌های تامین تا سال 2030.»

بازار گسترده‌تر گوشی‌های هوشمند به دلیل نگرانی‌های مالی و عوامل مختلفی که تقاضا را محدود می‌کند، دچار رکود شده و شروع به انقباض کرده است. اپل مطمئناً از چنین استرس‌هایی مصون نبوده است، اما اعتقاد بر این است که این شرکت از اصلاحات زنجیره تأمین سود برده است.

افزایش فروش آیفون به ویژه از آنجایی که این شرکت نتوانست پیش‌بینی درآمد برای مک، آی‌پد و سایر سخت‌افزارها را برآورده کند، بسیار مهم است. حتی خدمات، که کلید اصلی شرکت بوده است، زیرا وابستگی آن به سخت افزار مصرف کننده دور می شود، کمتر از انتظارات بود. درآمد مک که انتظار می رفت در سه ماهه به 7.8 میلیارد دلار برسد، به 7.2 میلیارد دلار رسید. در یک مطالعه اخیر، شرکت تحلیلگر Canalys به کاهش 40.5 درصدی محموله های مک در سه ماهه دوم اشاره کرد. این یک سه ماهه بد برای فروشندگان رایانه های شخصی در سراسر جهان بود، اما اپل به شدت ضربه خورد.

آی‌پد به ندرت افت کرد و 6.67 میلیارد دلار در مقابل 6.69 میلیارد دلار انتظار داشت. همینطور برای خدمات این دسته که شامل مواردی مانند iCloud، Apple TV Plus و Apple Music می‌شود، به 20.91 میلیارد دلار رسید که کمی کمتر از انتظار 20.97 میلیارد دلار است.

با توجه به شرایط دشوار تجاری برای رشد، همه نگاه ها به خرید مجدد سهام شرکت به عنوان راهی برای افزایش بازده سرمایه گذاران است. لوکا ماستری، مدیر مالی، می‌گوید: «با توجه به اعتماد ما به آینده اپل و ارزشی که در سهام خود می‌بینیم، هیئت مدیره ما 90 میلیارد دلار اضافی برای خرید مجدد سهام مجاز کرده است. همچنین برای یازدهمین سال متوالی سود سه ماهه خود را افزایش می دهیم.»

این شرکت تاکنون موفق شده است روند صنعت اخراج در مقیاس گسترده را که رقبایی مانند گوگل، آمازون و متا را تحت تاثیر قرار داده است، کاهش دهد. کوک در مصاحبه ای با CNBC گفت که اخراج کارکنان در افق فوری برای اپل نیست. مدیر اجرایی توضیح داد: “من این را آخرین راه حل می دانم و بنابراین، اخراج های دسته جمعی چیزی نیست که در حال حاضر درباره آن صحبت کنیم.”

سهام اپل در ساعات عادی معاملات کمتر از 1% از دست داد و پس از گزارش درآمد خود کمی بیش از 1% افزایش یافت. به عبارت دیگر، وال استریت نتایج کل شرکت، مجوز خرید جدید و افزایش سود سهام را هضم کرده است و تصمیم گرفته است که ارزش شرکت را تغییر ندهد. این ممکن است پس از فراخوان درآمدش تغییر کند، اما در حال حاضر اپل حداقل از ارزش بازار 2.6 تریلیون دلاری خود دفاع کرده است.