فروش جهانی رایانه های شخصی در سه ماهه اول یک سوم کاهش یافت

پس از یک جهش خوب در دو سال اول همه‌گیری، فروش جهانی رایانه‌های شخصی برای چهارمین سه ماهه متوالی کاهش یافت. آخرین آمار شرکت تحلیلی IDC نسبت به مدت مشابه سال گذشته در سه ماهه اول 29 درصد کاهش داشته است. Canalys با افت کامل 33 درصدی، تصویری حتی نگران‌کننده‌تر را برای صنعت ترسیم می‌کند.

تعطیلات ناامیدکننده 2022 زمینه را برای آغاز سال فراهم کرد، زیرا موجودی فروشنده همچنان در حال انباشته شدن است – روندی که انتظار می رود حداقل در سه ماهه سوم ادامه یابد. این سقوط به حدی ثابت بوده است که ارقام سه ماهه گذشته کمتر از سه ماهه اول 2019 بوده است و محموله‌های جهانی را زیر سطح قبل از همه‌گیری قرار می‌دهد.

جیتش اوبرانی از IDC می‌گوید: «اگرچه موجودی کانال در چند ماه گذشته کاهش یافته است، اما همچنان بسیار بالاتر از محدوده سالم چهار تا شش هفته است. حتی با وجود تخفیف‌های سنگین، کانال‌ها و سازندگان رایانه‌های شخصی می‌توانند انتظار داشته باشند که موجودی بالا تا اواسط سال و احتمالاً در سه ماهه سوم ادامه یابد.

اعتبار تصویر: کانال ها

مقصران؟ برای شروع، بسیاری از مردم سیستم‌های خبری را در سال‌های 2020 و 2021 خریداری کردند، زیرا تنظیمات کاری آنها با یک بیماری همه‌گیر جهانی سازگار بود. عمر لپ‌تاپ‌ها حدود سه تا پنج سال است. دسکتاپ ها حتی طولانی تر هستند، در سه تا هشت. مردم احتمالاً حداقل برای چند سال از سیستم خود راضی هستند.

با فرض وجود سقفی برای فروش رایانه های شخصی، حفظ رشد ثابت برای صنعت به سادگی امکان پذیر نیست. طبیعتاً می‌توانید مشکلات اقتصادی جاری را به این فهرست اضافه کنید. وقتی اوضاع بد به نظر می رسد، مردم تمایل دارند از خرید اقلام بزرگ بلیط خودداری کنند. لپ‌تاپ‌ها (مقوله‌ای که تبلت‌ها را حذف می‌کند) بدترین ضربه را داشته‌اند و به ازای هر Canalys افت 34 درصدی را در سال نشان می‌دهند. دسکتاپ ها نیز آسیب دیدند – اما با کاهش 28 درصدی کمی بهتر عمل کردند.

همانطور که فروشندگان می روند، هر دو IDC و Canalys اپل بیشترین کاهش را به ترتیب با 40.5 و 45.5 درصد متحمل شده اند. این رقم خیره‌کننده‌ای است که احتمالاً – حداقل تا حدی – به دلیل بازگشت این شرکت به زمین است، زیرا تراشه M1 موفق شد روندهای دسته‌بندی بزرگ‌تر را در سال‌های 2021/2022 کاهش دهد. این تراشه بزرگ‌ترین به‌روزرسانی رایانه‌های شخصی اپل از زمان انتقال این شرکت به اینتل در دهه‌های قبل بود. علیرغم آنچه کپی تبلیغات ممکن است پیشنهاد کند، هر سال تغییر نسلی دریافت نمی کنید.

اعتبار تصویر: IDC

اپل در هر دو لیست جایگاه چهارم را به خود اختصاص داده است، لنوو، اچ پی و دل به ترتیب در رتبه های اول، دوم و سوم قرار دارند، در حالی که ایسوس پنج نفر برتر را تکمیل می کند. با این حال، هر تولیدکننده با ارقام مختلف از افت 24.1 درصدی HP تا 38.8 ایسوس (Canalys) متضرر شد.

هر دو شرکت دلیلی برای خوش بینی محتاطانه در پایان سال و اوایل سال آینده می بینند. لین هوانگ از IDC می‌گوید: «تا سال 2024، یک پایگاه نصب‌شده قدیمی شروع به تازه‌سازی خواهد کرد». اگر اقتصاد تا آن زمان روند صعودی داشته باشد، ما انتظار داریم که بازار قابل توجهی صعودی باشد زیرا مصرف کنندگان به دنبال تازه شدن هستند، مدارس به دنبال جایگزینی کروم بوک های فرسوده هستند، و کسب و کارها به سمت ویندوز 11 حرکت می کنند. اگر رکود در بازارهای کلیدی تا سال آینده ادامه یابد، بهبودی ممکن است رخ دهد. شلوغی.”