محققان می گویند برای اولین بار نرم افزارهای جاسوسی مورد استفاده در جنگ را یافته اند

محققان امنیتی و سازمان های حقوق دیجیتال معتقدند که دولت آذربایجان از نرم افزارهای جاسوسی تولید شده توسط NSO Group برای هدف قرار دادن یک کارمند دولتی، روزنامه نگاران، فعالان و بازپرس حقوق بشر در ارمنستان استفاده کرده است. جنگ تمامعیار.

به گفته Access Now، یک گروه حقوق دیجیتال که برخی از موارد را بررسی کرده است، ممکن است این حملات سایبری اولین موارد عمومی باشد که در آن از جاسوس افزارهای تجاری در چارچوب یک جنگ استفاده شده است. این هک ها بین نوامبر 2021 و دسامبر 2022 اتفاق افتاد. درگیری بین ارمنستان و آذربایجان – معروف به مناقشه قره باغ کوهستانی – سال ها ادامه داشت و در ماه مه 2021، زمانی که سربازان آذربایجانی وارد ارمنستان شدند و بخش هایی را اشغال کردند، دوباره شعله ور شد. از قلمرو آن

در حالی که تعدادی از افراد آلوده نیز اعضای اپوزیسیون ارمنستان هستند یا به شکل دیگری از دولت فعلی انتقاد می کنند، آلودگی ها در مقاطع حساس در مناقشه قره باغ کوهستانی و یک بحران سیاسی عمیق ناشی از درگیری رخ داده است که منجر به یک درگیری قابل توجه شده است. ناتالیا کاریوا، مشاور حقوقی فناوری AccessNow، به تک کرانچ گفت: عدم اطمینان در مورد آینده رهبری کشور و موضع آن در قبال قره باغ. «برخی از قربانیان از نزدیک در داخل یا با آنها کار می کردند [Armenia’s] دولت نیکول پاشینیان و مستقیماً در مذاکرات یا تحقیق در مورد نقض حقوق بشر توسط آذربایجان در مناقشه شرکت داشتند.

سفارت آذربایجان در واشنگتن دی سی به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

NSO Group به یک درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

Access Now توسط Citizen Lab، یکی دیگر از سازمان‌های حقوق دیجیتال متخصص در بررسی نرم‌افزارهای جاسوسی، عفو بین‌الملل و محققان محلی امنیت سایبری کمک شد.

به گزارش Access Now، قربانیان شامل کریستین گریگوریان، مدافع ارشد حقوق بشر در ارمنستان هستند. کارلن اصلانیان و آستغیک بدویان، دو خبرنگار سرویس ارمنی رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی (RFE/RL). دو مقام ناشناس سازمان ملل؛ آنا ناغدالیان، سخنگوی سابق وزارت خارجه ارمنستان (اکنون یک کارمند سازمان های غیر دولتی)؛ و همچنین فعالان، صاحبان رسانه ها و دانشگاهیان.

ساموول فرمانیان، یکی از بنیانگذاران و مجریان سابق یک تلویزیون مخالف در ارمنستان، به TechCrunch گفت که هکی که او متحمل شده است «یک نوع وحشت است».

«این نه تنها نقض آشکار حقوق بشر، حقوق خصوصی من و ارتباطات خصوصی است، بلکه نقض شده است [an] او در یک چت آنلاین گفت: تأثیر روانی عظیمی دارد. وقتی مطمئن هستید که به طور غیرقانونی تحت نظر هستید و نمی دانید چه دولتی ممکن است در پشت آن بایستد و اهداف واقعی پشت آن مداخله غیرقانونی چیست، سخت است.

فرمانیان و همچنین سایر قربانیان زمانی متوجه شدند که آنها قربانی یک هک شده‌اند که اپل به آنها اطلاعیه‌ای ارسال کرد مبنی بر اینکه ممکن است با نرم‌افزارهای جاسوسی دولتی هدف قرار گرفته باشند، همانطور که این شرکت با چندین قربانی دیگر در کشورهای دیگر انجام داد. سپس با Access Now، Citizen Lab یا عفو بین‌الملل تماس گرفتند تا تلفن‌های خود را بررسی کنند.

در مورد گریگوریان، مدافع ارشد حقوق بشر ارمنستان، اکسس ناو گفت که تلفن او “چند زمانی پس از به اشتراک گذاشتن شماره تلفن خود با همتای آذربایجانی خود آلوده شد.”

در چند سال گذشته، موارد بی‌شماری سوء استفاده از ابزارهای جاسوسی NSO در مکزیک، عربستان سعودی، بحین و بسیاری از کشورهای دیگر وجود داشته است، اما Access Now این را یک مورد خاص می‌داند.

این سازمان در بیانیه مطبوعاتی خود نوشت: «ارائه نرم‌افزار جاسوسی پگاسوس به هر یک از طرف‌ها در چارچوب یک درگیری خشونت‌آمیز، خطر قابل‌توجهی را برای مشارکت و تسهیل نقض جدی حقوق بشر و حتی جنایات جنگی به همراه دارد».

شواهد قطعی مبنی بر اینکه دولت آذربایجان پشت این حملات باشد وجود ندارد، اما ائتلافی از سازمان های رسانه ای معروف به پروژه پگاسوس نشان داد که این کشور یکی از مشتریان NSO است. با این حال، روبن مرادیان، محقق امنیت موبایل که تلفن های پنج قربانی را در ارمنستان تجزیه و تحلیل کرد، گفت که برخی از آنها معتقدند دولت ارمنستان می تواند پشت این هک ها باشد، زیرا در آن زمان از دولت محلی انتقاد می کردند.

سفارت ارمنستان در واشنگتن دی سی به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

به گفته آنا پاگناکو، محقق سیاست امنیت سایبری در آزمایشگاه اطلاعات آکسفورد، در هر صورت، مشخص نیست که آیا استفاده از نرم افزارهای جاسوسی مانند پگاسوس در چارچوب یک درگیری مسلحانه نقض قوانین بین المللی است یا خیر.

حقوق بین الملل در مورد جاسوسی در زمان صلح که به طور گسترده در سطح ملی جرم انگاری می شود، سکوت کرده است. با این حال همه دولت ها هنوز جاسوسی می کنند. Pagnacco به TechCrunch گفت: فعالیت‌های اطلاعاتی که توسط اعضای نیروهای مسلح یک حزب متخاصم در یونیفرم در طول درگیری‌های مسلحانه بین‌المللی انجام می‌شود، مشروع است – به عنوان مثال، جاسوسی یک جنایت جنگی نیست.


آیا اطلاعات بیشتری در مورد NSO Group دارید؟ یا یکی دیگر از ارائه دهندگان فناوری نظارتی؟ ما از اینکه ازت خبر داشته باشیم خوشحال میشویم. می‌توانید با Lorenzo Franceschi-Bicchierai به‌طور ایمن از طریق Signal به شماره 1 917 257 1382 +1 یا از طریق Wickr، Telegram and Wire @lorenzofb یا ایمیل [email protected] تماس بگیرید. همچنین می توانید از طریق SecureDrop با TechCrunch تماس بگیرید.