مدیر عامل اسپاتیفای می گوید پیشرفت هوش مصنوعی هم “واقعاً جالب و هم ترسناک” است و ممکن است برای صنعت خلاق خطر ایجاد کند

سرویس پخش موسیقی Spotify در تماس درآمد سه ماهه اول خود با جزئیات بیشتری در مورد اینکه چگونه پیشرفت های هوش مصنوعی بر تجارت آن تأثیر می گذارد صحبت کرد. از جنبه مثبت، این شرکت به‌روزرسانی‌ای را در مورد پذیرش کاربر از ویژگی جدید AI DJ خود ارائه کرد، که انتخاب‌های موسیقی شخصی‌سازی‌شده توسط صدای DJ با صدایی واقع‌گرایانه با هوش مصنوعی را ارائه می‌دهد. اما سایر پیشرفت‌های هوش مصنوعی می‌توانند آسیب‌رسانی کنند – از جمله استفاده از هوش مصنوعی برای ایجاد موسیقی که صدای هنرمندان موجود را بدون رضایت آنها شبیه‌سازی می‌کند، که منجر به نگرانی‌های مربوط به حق چاپ و عوارض بیشتر برای پخش‌کننده‌هایی مانند خودش می‌شود.

آخرین شماره اخیراً زمانی که آهنگی که از هوش مصنوعی برای شبیه سازی صدای Drake و The Weeknd استفاده می کرد در تعدادی از سرویس های پخش از جمله Spotify، Apple Music، Tidal، YouTube و Deezer بارگذاری شد، خبرساز شد.

Spotify و دیگران به سرعت این مسیر را از بین بردند، اما با انتقاد ناشران مانند Universal Music Group مواجه شدند، که می‌پرسیدند «ذینفعان در اکوسیستم موسیقی می‌خواهند در کدام «سمت تاریخ» باشند: طرف هنرمندان، طرفداران و بیان خلاق انسان. یا طرف تقلب های عمیق، تقلب، و محروم کردن هنرمندان از پرداخت غرامت آنها؟»

در تماس سه ماهه اول سال 2023 با سرمایه گذاران، از Spotify پرسیده شد که چگونه قصد دارد به این نوع مشکل در آینده نزدیک شود.

در پاسخ، دانیل اک، مدیر عامل اسپاتیفای، این موضوع را پیچیده و سریع خواند و به نظر نمی رسد در حال حاضر راه حل پیشنهادی داشته باشد.

“در ابتدا، اجازه دهید تصدیق کنیم که این یک فضای فوق العاده سریع و در حال توسعه است. من فکر نمی‌کنم در تاریخچه فناوری‌ام، چیزی به اندازه پیشرفت هوش مصنوعی در حال حاضر در حال حرکت ندیده باشم.

اک اشاره کرد که Spotify باید دو هدف را متعادل می‌کرد، از جمله بستری برای اجازه دادن به نوآوری در مورد کارهای خلاقانه و هدفی که باید از سازندگان و هنرمندان موجود محافظت کند. او گفت که هر دو نقش را بسیار جدی می گیرد.

ما در حال گفتگوی مداوم با صنعت در مورد این موارد هستیم. و مهم است که بگوییم که همه چیز وجود دارد از … آهنگ های جعلی از هنرمندانی که در یک سطل می افتند تا … فقط تقویت هوش مصنوعی برای اجازه دادن به بیان، که احتمالاً در سطل های ملایم تر و آسان تر قرار می گیرد.

“اینها مسائل بسیار بسیار پیچیده ای هستند که یک پاسخ مستقیم ندارند… اما ما در حال گفتگوی مداوم با شرکا و خالقان و هنرمندان خود هستیم و می خواهیم تعادلی بین اجازه دادن به نوآوری و البته محافظت از هنرمندان ایجاد کنیم.” او اضافه کرد.

زمانی که بعداً در مورد تأثیرات مادی پیشرفت‌های هوش مصنوعی بر کسب‌وکار تحت فشار قرار گرفت، اک اعتراف کرد که پیشرفت در هوش مصنوعی هم «واقعاً جالب و هم ترسناک» است و خطری برای اکوسیستم گسترده‌تر وجود دارد.

“من فکر می کنم کل صنعت در تلاش است تا آن را کشف کند و تلاش می کند تا بفهمد [AI] آموزش… من قطعاً آن را در حساب ریسک قرار می دهم زیرا فکر می کنم عدم قطعیت زیادی برای کل اکوسیستم وجود دارد.

اک تاکید کرد در همین حال، این شرکت از استفاده از هوش مصنوعی در سایر زمینه ها سود می برد.

به عنوان مثال، قابلیت Spotify که اخیراً راه اندازی شده است با هوش مصنوعی DJ مورد توجه قرار گرفته است.

این ویژگی هنوز در روزهای اولیه خود است و تنها قبل از رویداد معرفی محصول خود Stream On در ماه مارس برای کاربران اسپاتیفای شروع به کار کرد، جایی که این شرکت همچنین یک رابط کاربری اصلاح‌شده و متمرکز بر ویدئو را معرفی کرد که توسط الگوریتم‌ها و یادگیری ماشینی پشتیبانی می‌شود. ابزارهای جدید برای هنرمندان و پادکسترها، از جمله موارد دیگر.

اسپاتیفای گزارش داد، اگرچه محدود به بازار آمریکای شمالی و هنوز در مرحله بتا است، اما اکنون هر هفته به میلیون‌ها کاربر فعال دسترسی پیدا می‌کند که بیش از 25 درصد از مصرف کاربران در روزهایی که از ویژگی DJ استفاده می‌کنند را نشان می‌دهد.

این کشش قوی برای ویژگی جدید هنوز آزمایشی و همچنین نشانه مثبتی از سود سرمایه گذاری Spotify در فناوری های هوش مصنوعی است.

مدیرعامل همچنین از پتانسیل هوش مصنوعی برای کمک به مردم برای ایجاد موسیقی بدون نیاز به درک نحوه استفاده از ابزارهای پیچیده تولید موسیقی صحبت کرد. او هنرمندانی را متصور بود که به هوش مصنوعی دستور دهند که آهنگی را «کمی شادتر» بسازد، به عنوان مثال، فقط با استفاده از یک فرمان صوتی، یا به هوش مصنوعی می‌گویند «مقداری به میکس اضافه کند».

او خاطرنشان کرد: «به نظر من، این شانس را دارد که به طور معناداری آن سفر خلاقانه ای را که بسیاری از هنرمندان انجام می دهند، استدلال کنیم.

Ek همچنین احساس کرد مهم است که بر تفاوت بین چیزی مانند ویژگی های مبتنی بر هوش مصنوعی مانند DJ و نگرانی های مربوط به هوش مصنوعی در ایجاد آهنگ های جعلی تاکید شود.

“من فکر می کنم مهم است که یک دی جی هوش مصنوعی را از مکالمه هوش مصنوعی جدا کنیم. بنابراین دی جی هوش مصنوعی، به خودی خود – من فکر می کنم ما چیزی جز واکنش های مثبت از سراسر صنعت نداشته ایم. من فکر می کنم پس زدن هوش مصنوعی از صنعت کپی رایت یا برچسب ها و شرکت های رسانه ای… این واقعاً حول موضوعات و موضوعات بسیار مهمی مانند نام و شباهت است. حق چاپ واقعی چیست چه کسی حق چیزی را دارد که در آن شما چیزی را آپلود کنید و ادعا کنید که دریک است، و واقعاً اینطور نیست. و غیره و این نگرانی‌های مشروع است.

و بدیهی است که اینها چیزهایی هستند که ما با شرکای خود در تلاش برای ایجاد موقعیتی هستیم که هر دو اجازه نوآوری را بدهیم اما در عین حال از همه سازندگانی که در پلتفرم خود داریم محافظت کنیم.

این شرکت گزارش داد که درآمد سه ماهه اول آن با 14 درصد افزایش نسبت به سال گذشته به 3.04 میلیارد یورو و درآمد تبلیغاتی آن با 17 درصد افزایش نسبت به سال قبل به 329 میلیون یورو رسیده است. Spotify با خبر رسیدن به 500 میلیون کاربر، نقطه عطف جدیدی را رقم زد، اما سهم مشترکان ممتاز آن به نسبت 40 درصد شنوندگان پرداختی به رایگان کاهش یافت، با 210 میلیون مشترک ممتاز و 317 میلیون در طرح پشتیبانی شده از تبلیغات.