موزیلا سرمایه گذاری Mastodon خود را با راه اندازی بتا خصوصی سرور بسیار کنترل شده خود گسترش می دهد

موزیلا در حال گسترش سرمایه گذاری خود در اکوسیستم غیرمتمرکز رسانه های اجتماعی Mastodon با اعلام امروز است که سرور خود را – یا “نمونه” به زبان Mastodon – را برای آزمایش بتا خصوصی باز می کند. این شرکت سال گذشته برنامه‌های خود را برای ایجاد و شروع آزمایش یک نمونه در دسترس عموم در Mozilla.social با هدف تمرکز بر چگونگی کمک به حل چالش‌های «فنی، تجربه و قابلیت اعتماد» در یک فضای اجتماعی فدرال اعلام کرد. اکنون، می گوید، آماده است تا کاربران را از لیست انتظار خود آغاز کند.

این شرکت تصریح کرد که رویکردش به شبکه اجتماعی رویکردی نخواهد بود که به طور کامل آزادی بیان را مجاز کند. در عوض، موزیلا می‌گوید که اعلام یک پلتفرم «خنثی» اغلب به عنوان بهانه‌ای برای اجازه دادن به رفتارها و محتوایی که برای آزار و اذیت و آسیب رساندن به دیگران طراحی شده‌اند، استفاده می‌شود. این رویکرد آن را به تعدیل محتوا در مخالفت ظاهری با دیگران از جمله، به ویژه، دیدگاه ایلان ماسک برای توییتر قرار می دهد.

در اطلاعیه ای که در وبلاگ موزیلا منتشر شد، آمده است: «برنامه تعدیل محتوای ما ریشه در اهداف و ارزش های بیان شده در مانیفست موزیلا دارد – کرامت انسانی، شمول، امنیت، بیان فردی و همکاری». ما درک می کنیم که بیان فردی اغلب، به ویژه در ایالات متحده، به عنوان یک حق مطلق برای آزادی بیان به هر قیمتی دیده می شود. حتی اگر این هزینه برای دیگران ضرر داشته باشد. ما با این دیدگاه موافق نیستیم. ما می‌خواهیم در این مورد شفاف باشیم.»

علاوه بر این، موزیلا خاطرنشان می کند که جعبه شنی جدیدش با قوانینی در مورد اینکه چگونه کاربرانش اجازه تعامل با یکدیگر را دارند، ارائه می شود. تاکید می‌کند که این قوانین ممکن است از روز اول کامل نباشند، اما این پروژه شامل تعامل با جامعه در یک گفتگوی باز با تکامل همه چیز است.

موزیلا می‌گوید هر کسی که دیدگاه‌های خود را در مورد تعدیل محتوا و محدودیت‌های آزادی بیان ندارد، «کاملاً آزاد است که اگر آن‌ها را دوست ندارید، به جای دیگری بروید».

این نمونه در طول این آزمایش بتا هنوز به طور گسترده برای عموم باز نیست. کاربران علاقه مند باید ابتدا در لیست انتظار ثبت نام کنند، جایی که می توانند به صورت اختیاری دسته های موجود توییتر یا ماستودون خود را نیز به اشتراک بگذارند. صفحه آن نشان می دهد که در حال حاضر، این نمونه فقط 138 کاربر فعال دارد.

این نمونه تنها راهی نیست که موزیلا در جامعه Mastodon سرمایه گذاری کرده است. همچنین در اوایل سال جاری، دور تأمین مالی یک برنامه تلفن همراه Mastodon، معروف به Mammoth را رهبری کرد. Mammoth که در ابتدا توسط توسعه دهنده iOS، Shihab Mehboob، خالق یک برنامه موسیقی عجیب و غریب Vinyls و مشتری توییتر Aviary 2 ساخته شد، توسط شرکتی که اکنون این پروژه را رهبری می کند خریداری شد. ماموت جدید توسط بارت دکرم هدایت می‌شود که قبلاً امور بازاریابی و تجاری را در بنیاد موزیلا اداره می‌کرد و روی راه‌اندازی فایرفاکس 1.0 کار می‌کرد و بعداً از طریق خرید Tapulous خود را در گروه بازی‌های موبایل دیزنی یافت.

یکی از ویژگی‌های متمایز Mammoth این است که هدف آن آسان‌تر کردن پیوستن به Mastodon با افزودن کاربران به سرور پیش‌فرض Moth.social است. با این حال، اگر بعداً به سرور خود موزیلا جایگاه برجسته‌تری در برنامه داده شود، تعجب آور نخواهد بود.