مکس س: انتظار بدترین ها را داشته باشید، به بهترین ها امیدوار باشید

سلام و به Max Q خوش آمدید!

در این شماره:

  • فرودگر ماه ایسپیس گم شده است
  • به روز رسانی در دب اکبر
  • اخبار هیدروست و غیره

ispace چند ثانیه قبل از تاچ داون تماس با فرودگر ماه را از دست می دهد

شرکت ژاپنی ispace ارتباط خود را با فرودگر Hakuto-R خود درست چند لحظه قبل از اینکه قرار بود بر روی سطح ماه فرود آمد قطع کند، ضربه بزرگی برای چیزی که شرکت امیدوار بود اولین فرودگر کاملا خصوصی باشد که به ماه می‌رسد.

تاکشی هاکامادا، مدیرعامل ispace در جریان لایو استریم این شرکت گفت: «در حال حاضر، ما نتوانستیم فرود موفقیت آمیز روی سطح ماه را تأیید کنیم. “در حال حاضر، ما ارتباط از فرودگر را تایید نکرده ایم. […] ما باید فرض کنیم که نتوانستیم فرود روی سطح ماه را کامل کنیم.»

او گفت که مهندسان فضایی به ارزیابی وضعیت ادامه خواهند داد و پس از تکمیل تحقیقات، به روز رسانی را ارائه خواهند کرد.

هاکامادا در مصاحبه ای با TechCrunch گفت که اگرچه ممکن است فرودگر روی سطح ایمن و دست نخورده باشد، اما هنوز هیچ داده ای برای تایید آن وجود ندارد و مشخص نیست که آیا تصاویر یک مدارگرد ماه نیز می تواند وضعیت را روشن کند یا خیر.

پخش زنده ispace hakuto-r landing

اعتبار تصویر: پخش زنده ispace Hakuto-R landing (عکس از صفحه)

قرارداد Ursa Major با Astra و بخش جدید بودجه

سازنده موتورهای راکتی Ursa Major چند پیروزی بزرگ داشت: اول، این خبر را به طور عمومی اعلام کرد که وسیله نقلیه جدید پرتاب راکت 4 آسترا از موتور مایع هادلی Ursa Major برای تامین انرژی مرحله بالایی خود استفاده خواهد کرد. سپس، من کشف کردم که شرکت بی سر و صدا یک بخش عظیم جدید از بودجه را در اکتبر گذشته با ارزش گذاری پیش از پول 400 میلیون دلاری بست.

Ursa به رهبری جو Laurienti، مدیر عامل، در حال ساخت یک موتور اکسیژن مایع و نفت سفید 5000 پوندی به نام Hadley و یک موتور ریپلی بسیار بزرگتر و 10 برابر قدرتمندتر با نیروی رانش 50000 پوندی است. این شرکت از الگوی ادغام عمودی که از لحاظ تاریخی بر صنعت هوافضا تسلط داشته، اجتناب می‌کند. در عوض، تنها بر روی موتور تمرکز می کند، یکی از پیچیده ترین بخش های موشک برای توسعه.

لاورینتی سال گذشته در مصاحبه ای با TechCrunch گفت: “ما واقعاً این تصور را دوست داریم که ما یک شرکت توسعه فناوری هستیم و شرکت هایی که امروز موشک پرتاب می کنند نباید از همان موتوری استفاده کنند که 10 سال پیش برای موشک خود طراحی کردند.” این الگویی است که ما در ادغام عمودی می بینیم.

از دیگر مشتریان عمومی Ursa می‌توان به شرکت‌های کوچک پرتاب Phantom Space و Stratolaunch اشاره کرد. این شرکت همچنین قرارداد تحویل موتور با نیروی هوایی ایالات متحده منعقد کرده است.

Ursa Astra Hadley

جردن فورنس، مدیر عملیات خودرو در Ursa Major، موتور هدلی را قبل از ارسال به آسترا بررسی می کند. اعتبار تصویر: دب اکبر

اخبار بیشتر از TC و فراتر از آن

  • آسترا پنج کیت نیروی محرکه فضاپیما را برای راه اندازی پلت فرم اتوبوس ماهواره ای Apex Space فراهم می کند. (آسترا)
  • نجومی فالکون هوی اسپیس ایکس را برای پرتاب ماه نشین گریفین به ماه در سه ماهه چهارم سال جاری انتخاب کرد. (آستروباتیک)
  • Astroscale یک قرارداد وام را تضمین کرد و یک خط اعتباری جدید با دو بانک جداگانه ژاپنی، هر کدام به مبلغ تقریبی 22 میلیون دلار افتتاح کرد. (مقیاس نجومی)
  • هیدروست با 20 میلیون دلار بودجه جدید برای گسترش عملیات خود، از جمله قرار دادن دو ماهواره اول مادون قرمز حرارتی خود در مدار، بسته شد. (TechCrunch)
  • ناسا و شرکای آن تایید کردند که از عملیات در ایستگاه فضایی بین المللی تا سال 2030 پشتیبانی خواهند کرد و روسیه موافقت کرد که از عملیات تا سال 2028 پشتیبانی کند. زنده باد ایستگاه فضایی بین المللی! (ناسا)
  • فضای کوانتومی در پاسخ به تقاضای فزاینده مشتریان، جدول زمانی راه اندازی خودروی انتقال مداری رنجر خود را تسریع می کند. (اخبار فضایی)
  • اسپیس ایکس آزمایش پرواز مداری سفینه ستاره ای زباله ها را در صدها هکتار پراکنده کرد و شهر مجاور را با گرد و غبار پوشاند. (بلومبرگ)
  • نیروی فضایی آمریکا موافقت کرد که Space Launch Complex 6 را برای پرتاب های فالکون به SpaceX اجاره دهد. (USSF)

Max Q توسط من برای شما آورده شده است، آریا علمالهدایی. اگر از خواندن Max Q لذت می برید، آن را به یکی از دوستان خود فوروارد کنید.

مکس کیو: انتظار بدترین ها را داشته باشید، به بهترین ها امیدوار باشید اثر آریا علمالهدایی که در ابتدا در TechCrunch منتشر شد.