هند خط مشی فضایی را منتشر می کند که دستورالعمل های همکاری عمومی و خصوصی را شرح می دهد

پس از انتظارات فراوان و یک سری رایزنی و بازخورد از سوی ذینفعان مختلف، هند سرانجام سیاست مورد انتظار خود را منتشر کرد که دستورالعمل ها و قوانینی را برای اکوسیستم فضایی کشور ایجاد می کند.

روز پنجشنبه، سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) نسخه نهایی (PDF) “سیاست فضایی هند 2023” خود را منتشر کرد که در اوایل ماه جاری از سوی نهاد عالی تصمیم گیری کشور تایید شد.

این سیاست بر هدف دولت هند برای «افزایش قابلیت‌های فضایی» تأکید می‌کند و «قطعیت نظارتی» را برای اصلاحات بخش فضایی که در سال 2020 اعلام شد، به ارمغان می‌آورد. همچنین نقش و مسئولیت‌های مرکز ملی ارتقا و مجوز فضایی هند را که به تازگی تشکیل شده است، ترسیم می‌کند. (IN-SPACE)، که با بازیگران خصوصی از جمله استارت آپ های فناوری فضایی در کشور برای توسعه راه حل ها و خدمات برای بخش فضایی کار می کند.

«IN-SPACE باید به عنوان یک سازمان دولتی مستقل عمل کند که وظیفه دارد فعالیت‌های فضایی را در کشور ترویج، نگهداری، هدایت و مجوز دهد. برای این منظور، IN-SPACE باید به طور دوره‌ای دستورالعمل‌ها و رویه‌هایی را صادر کند که از جمله موارد دیگر، سهولت انجام کسب‌وکار را ارتقا می‌دهد.»

علاوه بر شرکت‌کنندگان خصوصی، IN-SPACE با آکادمیک و بازیگران صنعت ملی و جهانی برای تقویت پیشرفت‌های فضایی در کشور همکاری خواهد کرد. این سیاست همچنین تعریف می‌کند که مرکز باید «دستورالعمل‌هایی را برای برآورده کردن الزامات ایمنی و امنیتی برای اجرام فضایی صادر کند».

این سیاست به استارت‌آپ‌ها اجازه می‌دهد تا «از طریق استقرار و عملیات اشیاء فضایی، دارایی‌های زمینی و خدمات مرتبط مانند ارتباطات، سنجش از راه دور، ناوبری و غیره، فعالیت‌های سرتاسری را در بخش فضایی انجام دهند.» طبق دستورالعمل‌های صادر شده توسط IN. -فضا.

به طور جداگانه، ISRO نقش خود را برای تمرکز “در درجه اول بر تحقیق و توسعه فناوری‌ها و کاربردهای جدید فضایی، و برای گسترش درک انسان از فضای بیرونی” تعریف کرده است. آژانس فضایی دسترسی “رایگان و باز” به داده‌های ماهواره‌های سنجش از دور خود از فاصله نمونه زمینی 5 متری و بالاتر را برای شرکت‌کنندگان خصوصی و عمومی در بخش فضایی فعال می‌کند. علاوه بر این، داده‌های ماهواره‌ای بایگانی شده و داده‌های موضوعی مشتق شده از ماهواره‌ها از ماهواره‌های سنجش از دور را به صورت «رایگان و باز» برای اهداف تحقیق و توسعه در دسترس قرار می‌دهد.

آژانس فضایی همچنین از تولید سیستم‌های فضایی عملیاتی عبور خواهد کرد و با صنعت و دانشگاه ملی و جهانی برای تمرکز بر تحقیق و توسعه در علم، فناوری و برنامه‌های فضایی، بر اساس چارچوب، همکاری و مشارکت خواهد کرد.

در کنار ISRO، این چارچوب مسئولیت‌های NewSpace India Limited و وزارت فضا را تعریف می‌کند.

NewSpace India Limited وظیفه تجاری سازی فناوری های فضایی و مدیریت تولید، اجاره و خرید دارایی های فضایی از بازیگران خصوصی و عمومی را بر عهده دارد. در همین حال، وزارت فضا اجرای سیاست فضایی را رهبری خواهد کرد و اطمینان حاصل می کند که مسئولیت ها به درستی بین ذینفعان مختلف توزیع شده است.

ژنرال AK Bhatt مدیر کل انجمن فضایی هند (ISpA) گفت که این سیاست شفافیت بسیار مورد نیاز را در مورد تمام فعالیت های فضایی ارائه می دهد و به ایجاد فرصت هایی برای بازیکنان خصوصی کمک می کند.

همچنین نقش IN-SPACe را به‌عنوان یک آژانس تک پنجره‌ای برای مجوز فعالیت‌های فضایی توسط نهادهای دولتی و همچنین NGE (نهادهای غیردولتی) به وضوح تعریف می‌کند. با شفافیت این سیاست، ما مطمئن هستیم که IN-SPACE و DoT به سرعت برای اطمینان از مجوزهای لازم برای بازیکنان خصوصی در هند کار خواهند کرد.»

این انجمن استارت‌آپ‌های فناوری فضایی از جمله AgniKul تحت حمایت مای‌فیلد و Skyroot Aerospace با سرمایه‌گذاری SIG سنگاپور و همچنین شرکت‌های خصوصی مانند Bharti Airtel و OneWeb را به‌عنوان عضو در نظر می‌گیرد.

شرکت‌کنندگان خصوصی از جمله استارت‌آپ‌های بخش فضایی کشور نیز از دولت خواسته‌اند که سیاست سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را برای کمک به جذب سرمایه‌گذاران جهانی معرفی کند. با این حال، هنوز جزئیاتی در مورد آن جبهه اعلام نشده است.

این سیاست جدید چند ماه پس از آن صورت می گیرد که دولت پیش نویس خود را برای مشاوره در سال گذشته به عنوان یک به روز رسانی قابل توجه در مجموعه اولیه قوانین منتشر شده در سال 2017 منتشر کرد.

در چند ماه گذشته، دولت هند برای تقویت فعالیت‌های فضایی در این کشور تلاش کرده است تا آن را به بازاری جذاب برای مشتریان در سراسر جهان تبدیل کند.

از دیگر تحولات، داده‌های اخیر دولت به اشتراک گذاشته شده در مجلس نشان می‌دهد که در هشت سال گذشته، از جمله 37 مورد تا اسفند، 388 ماهواره خارجی توسط پرتابگرهای ISRO به فضا پرتاب شده است. مایکروسافت همچنین اخیرا با آژانس فضایی برای همکاری با استارت آپ های محلی فناوری فضایی همکاری کرد.