پس از سفارش جدید پنتاگون، پایانه های اسپیس ایکس استارلینک بیشتری به اوکراین خواهند رفت

وزارت دفاع روز پنجشنبه اعلام کرد که در حال خرید پایانه های Starlink بیشتری از اسپیس ایکس برای استفاده در اوکراین است، زیرا درگیری بین این کشور و روسیه در دومین سال خود ادامه دارد.

با این حال، پنتاگون جزییات کمی درباره این سفارش، از جمله تعداد پایانه‌هایی که می‌خرد یا قیمت آن، ارائه کرد. SpaceX به درخواست TechCrunch برای اظهار نظر پاسخ نداد.

پنتاگون در بیانیه‌ای گفت: «ارتباطات ماهواره‌ای یک لایه حیاتی در شبکه ارتباطی کلی اوکراین است و این وزارتخانه برای خدماتی از این نوع با استارلینک قرارداد می‌بندد». با این حال، به دلایل امنیتی عملیاتی و به دلیل ماهیت حیاتی این سیستم‌ها، ما در حال حاضر اطلاعات بیشتری در مورد قابلیت‌ها، قراردادها یا شرکای خاصی برای ارائه نداریم.

نیروهای مسلح روسیه بارها شبکه‌های اینترنت و موبایل در اوکراین را هدف قرار داده‌اند – از جمله حمله به کابل‌های فیبر نوری، دکل‌های تلفن همراه و آنتن‌های رادیویی. در برخی مواقع، این کمپین‌ها که بخش‌هایی از کشور را در قطعی موقت ارتباطات قرار داده است. با این حال، استارلینک دارای زیرساخت های زمینی نسبتا کمی فراتر از هر ترمینال کوچک است که آن را در برابر حمله انعطاف پذیرتر می کند.

اکتبر گذشته، میخایلو فدوروف، سیاستمدار اوکراینی توییت کرد این کشور پس از یک سری حملات موشکی کروز روسیه به لطف Starlink توانست به سرعت ارتباطات را به مناطق حساس بازگرداند.

اسپیس ایکس برای اولین بار پایانه های استارلینک را در همان ابتدای درگیری به اوکراین ارسال کرد و ایلان ماسک، مدیرعامل این شرکت در توییتر گفت که اسپیس ایکس هزینه عملیات جاری آنها را پرداخت می کند. این هزینه‌ها بعداً توسط چندین کشور اتحادیه اروپا، پس از تهدید ماسک به توقف تأمین مالی آنها (اگرچه او بعداً این بیانیه را لغو کرد) دریافت کردند.

این خبر در حالی منتشر می شود که پنتاگون به طور جداگانه اعلام کرد که تجهیزات بیشتری – از جمله مهمات و موشک – در بسته کمک امنیتی به ارزش 300 میلیون دلار به اوکراین ارسال خواهد کرد. در مجموع، ایالات متحده 37.6 میلیارد دلار تسلیحات و سایر دارایی ها را در اختیار ارتش اوکراین از آغاز تهاجم روسیه قرار داده است.