پیش بینی موج بعدی غول های فناوری آسیای جنوب شرقی – TechCrunch

با اعلام گراب از فهرست قریب‌الوقوع آن نزدک و ادغام GoJek با توکوپدیا برای تشکیل غول فناوری GoTo، ناظران بین‌المللی معمولی را می‌توان به خاطر این باور که جهان فناوری آسیای جنوب شرقی فقط شرکت‌های مشابه را شامل می‌شود، بخشید. با این حال، این شرکت‌ها تنها نشان‌دهنده نکات برجسته یک اکوسیستم استارت‌آپ شکوفا هستند.

آسیای جنوب شرقی در حال رسیدن به نقطه ای شیرین است. این فناوری همچنان در مرحله توسعه نسبتاً نوپایی در صنعت فناوری قرار دارد، اما در عین حال به اندازه کافی توسعه یافته است تا پایگاه کاربر اینترنت 400 میلیون نفری داشته باشد. بر اساس گزارش فیس بوک و Bain & Company، تا اواخر سال 2021، تقریباً 80 درصد از جمعیت آسیای جنوب شرقی (15 سال به بالا) مصرف کنندگان دیجیتال خواهند بود.

جای تعجب نیست که رشد استارتاپ های فناوری نیز در حال رونق است. بیش از 35 استارت آپ فناوری در تجارت الکترونیک، فین تک و SaaS به جایگاه تک شاخ در آسیای جنوب شرقی دست یافته اند که بیش از 200 استارتاپ مهم دارد. طبق محاسبات Jungle Ventures، ارزش کل شرکت های دیجیتالی منطقه امروز حدود 340 میلیارد دلار است و تخمین زده می شود تا سال 2025 به یک تریلیون دلار افزایش یابد.

علاوه بر این، شرکت های آسیای جنوب شرقی در حال شکستن رکورد IPO هستند. هر دو ارزش گذاری Grab و GoTo در حدود 35 تا 40 میلیارد دلار هستند. دریا 65 استهفتم با ارزش ترین شرکت جهان با ارزش بازار 187 میلیارد دلار، در حالی که بوکالاپاک با ارزش بازار 8 میلیارد دلار، بزرگترین شرکت اندونزی با 1.5 میلیارد دلار بود. افراد زیادی در انتظار پیوستن به این باشگاه باشکوه دکورهای فناوری جنوب شرقی آسیا هستند.

علیرغم پذیرش قوی کیف پول الکترونیکی، بیش از 70 درصد از بزرگسالان در آسیای جنوب شرقی به دلیل هزینه‌های مختلف و محدودیت‌های جغرافیایی، یا تحت بانک یا بدون بانک هستند.

تجارت الکترونیک عمودی در حال افزایش است

بر اساس گزارش فیس بوک و باین، تجارت الکترونیک در آسیای جنوب شرقی به شتاب خود ادامه خواهد داد – پیش بینی می شود این بخش سالانه 80 درصد رشد کند و طی پنج سال دو برابر شود و از 132 میلیارد دلار در سال 2021 به 254 میلیارد دلار برسد. Shopee، Lazada، GoTo و Bukalapak گواهی بر فرصت‌های رشد خارق‌العاده موجود هستند و هنوز در حال رشد هستند.

در حالی که موفقیت اولیه تجارت الکترونیک از شرکت های متمرکز خرده فروشی مانند Shopee و Lazada حاصل شد، موج بعدی ارزش آفرینی از طریق تجارت الکترونیک عمودی در حال ظهور است.

Carro که امسال به جایگاه تک شاخ دست یافت، علاوه بر محصولات تکمیلی مانند تامین مالی و بیمه، بازار خودرو نیز ارائه می دهد. سایرین مانند Livspace، Pomelo، Zalora و Sociolla به ترتیب به کالاهای خانگی، مد و صنایع مراقبت شخصی خدمات می دهند و میلیون ها دلار بودجه جمع آوری می کنند. موفقیت آنها با این واقعیت است که در سطح دسته بندی محصولات، آسیای جنوب شرقی هنوز در مراحل اولیه نفوذ خرده فروشی آنلاین است.

بر اساس نمودار زیر، فقط «رسیدن» به همان سطح نفوذ چین در بخش‌های عمودی، فرصت تجارت الکترونیک را چهار تا پنج برابر در سراسر منطقه افزایش می‌دهد.