چگونه SeaTable با واکنش چین به سمت غرب حرکت می کند

استارت آپ های چینی مشتاق هستند برای بزرگ کردن آن در غرب اکنون با یک مانع بزرگ روبرو است: ارتباط آنها با خانه. بررسی دقیقی که TikTok در ایالات متحده در مورد ساختار مدیریتی و شیوه‌های داده‌اش با آن روبه‌رو می‌شود، یادآوری دردناکی است که کنار گذاشتن وابستگی‌های چینی ممکن است برای پذیرش در خارج از کشور ضروری باشد.

همانطور که در مجموعه‌ای از داستان‌ها (اینجا و اینجا) به تفصیل توضیح داده‌ایم، استارت‌آپ‌های چینی در گسترش خود به غرب، اکنون از خانه جدا می‌شوند. این فرآیند می تواند شامل انتقال نهاد کنترل کننده آنها به یک کشور خارجی، تغییر مکان به مراکز ابری خارج از کشور و جابجایی مدیران آنها به خارج از کشور باشد.

در مقابل پس‌زمینه جداسازی، یک شرکت مسیری غیرمتعارف را طی می‌کند. به جای تلاش برای پنهان کردن هویت چینی خود، Seafile، یک توسعه‌دهنده اپلیکیشن با کد پایین که در سال 2012 تأسیس شد، با ایجاد یک رابطه همزیستی با سرمایه‌گذاری مشترک آلمانی خود، SeaTable، در سطح بین‌المللی گسترش یافته است.

SeaTable از زمان تأسیس در سال 2020، نزدیک به 200000 کاربر برای پلتفرم پایگاه داده مبتنی بر ابر خود در خارج از چین جمع آوری کرده است، در حالی که نسخه داخلی نرم افزار دارای حدود 500 مشتری است، از جمله نیروهای مسلح آلمان، شرکتی که در شاخص سهام آلمان فهرست شده است Deutscher Aktien Index. (DAX) و چندین دانشگاه.

برخلاف بسیاری از استارت‌آپ‌های چینی در حال جهانی شدن که توسط سرمایه‌گذاری‌های سرمایه‌گذاری سنگین تقویت می‌شوند، Seafile دارای یک تجارت غبطه‌انگیز است. این شرکت از زمانی که یک میلیون یوان (حدود 142000 دلار) راند فرشته ای را از ماتریکس پارتنرز چین در یک دهه قبل جذب کرد، هیچ کمک مالی خارجی جذب نکرده است. امروز، سودآور است و تمام توسعه‌های داخلی SeaTable را تأمین می‌کند. Seafile 40 کارمند در چین و 10 کارمند در آلمان دارد.

چشم پوشی از کنترل

در سال 2019، دو بنیانگذار چینی Seafile، دانیل پان و جاناتان ژو، با شرکای آینده خود، کریستوف دیلیک-برنزینگر و رالف دیلیک-برنزینگر، با یک پیشنهاد جالب برخورد کردند: یک سرمایه گذاری مشترک برای کمک به رشد Seafile در خارج از کشور راه اندازی کنند.

در آن زمان، دو برادر آلمانی که با کهنه سربازان مشورت می کردند، چند سالی بود که به Seafile در توزیع محصول دیگرش، یک راه حل همگام سازی و اشتراک گذاری، کمک می کردند. آنها با فرصتی برای داشتن یک سهم در محصولی که واقعاً به آن اعتقاد داشتند – یک ابزار پایگاه داده با کد پایین که گزینه میزبانی خود را ارائه می دهد، فریفته شدند.

SeaTable هم راه‌حل‌های مبتنی بر ابر و هم راه‌حل‌های داخلی را ارائه می‌دهد، استراتژی که معتقد است آن را از غول صنعت Airtable متمایز می‌کند.

رالف، مدیر اجرایی SeaTable در مصاحبه ای به TechCrunch گفت: «اروپا همه چیز در مورد حفظ حریم خصوصی داده ها، حاکمیت داده ها است. بنابراین تقاضای زیادی در بازار برای این محصول در اروپا وجود خواهد داشت.

Dyllick-Brenzingers این چالش را پذیرفت و SeaTable GmbH را تأسیس کرد و Seafile 50٪ از سهام را در اختیار داشت تا تعهد خود را به توسعه محصول حفظ کند و در عین حال جدایی شرکت آلمانی از مدیریت شرکت آلمانی و دسترسی به اطلاعات مشتریان را حفظ کند.

SeaTable با تمرکز بر اروپا، چند زبانه است و به زبان‌های انگلیسی، آلمانی، فرانسوی و روسی و اسپانیایی و پرتغالی در حال توسعه است. زبان ممکن است یک ویژگی بی‌اهمیت به نظر برسد، اما در بازارهای ضعیف با قدرت خرید بالا، مانند فرانسه و ژاپن (همانطور که در مورد ابزار بهره‌وری جلسات ایرگرام وجود دارد)، داشتن گزینه محلی می‌تواند به پیشرفت یک استارت‌آپ کمک کند. به گفته رالف، SeaTable همچنین دارای ظرفیت ذخیره میلیون‌ها رکورد در مقایسه با مقیاس ده‌ها هزاری Airtable است.

در نگاهی به گذشته، دو بنیانگذار چینی بهترین مسیر ممکن را برای گسترش جهانی Seafile انتخاب کرده‌اند، در زمانی که مردم و دولت در غرب به طور فزاینده‌ای نسبت به پیوندهای چینی شرکت‌ها شک دارند. اما کارآفرینانی که می‌خواهند یک امپراتوری را اداره کنند، به راحتی رها نمی‌شوند، حتی کمتر با شرکای خود که هزاران مایل دورتر زندگی می‌کنند، سر و کار دارند. همانطور که رالف خاطرنشان کرد: “من فکر می کنم که نیاز به اعتماد زیادی بین دو طرف دارد.”

جداسازی داده ها

پلت فرم پایگاه داده کم کد SeaTable. تصویر: SeaTable

اگرچه Seafile در عملیات روزانه SeaTable شرکت نمی‌کند، اما با توسعه پلتفرم پایگاه داده از گوانگژو، یک راه‌اندازی که در بین شرکت‌های فناوری جهانی که می‌خواهند از مهندسین مقرون‌به‌صرفه و باکیفیت چین استفاده کنند، رایج است، نقش کلیدی ایفا می‌کند.

تیم چین یک نرم افزار به ما می دهد… که همه می توانند آن را از اینترنت، از مخزن دانلود کنند، و ما تیم آلمانی با آن اجرا می کنیم. مخزن به نوعی مانند خط جداسازی است. رالف توضیح داد که همه چیز در این طرف مخزن توسط جاناتان و دانیل مدیریت می شود و همه چیز در آن طرف توسط ما مدیریت می شود.

مخزن، در برنامه نویسی کامپیوتر، یک حافظه دیجیتال متمرکز است که توسعه دهندگان از آن برای ایجاد و مدیریت تغییرات در کد منبع برنامه استفاده می کنند.

نسخه SaaS SeaTable به طور کامل توسط سرمایه گذاری مشترک آلمانی اداره می شود و داده ها را در اروپا ذخیره می کند. همه سفارشی‌سازی‌ها و خدمات در دفتر آلمانی آن انجام می‌شود، که همه چیز از نصب نرم‌افزار، اجرای ارتقا، مدیریت پشتیبان‌گیری، عیب‌یابی، خواندن و تفسیر گزارش‌ها تا بهینه‌سازی عملکرد سیستم را انجام می‌دهد.

“مدیریت سیستم اتباع آلمانی یا اروپایی هستند. جدا از این واقعیت که SeaTable در چین توسعه یافته است، تقریباً تا جایی که می تواند اروپایی باشد، می باشد. طعنه آمیز است که همه ما سخت افزار تولید شده در چین داریم… اما نرم افزار چینی در اروپا موقعیت دشواری دارد.

برادران آلمانی اعتراف کردند که روش بازاریابی SeaTable “ایمن ترین” نیست. در حالی که برخی از مشتریان با ریشه های چینی آن خوب هستند، برخی دیگر، از جمله یک وزارتخانه در فرانسه، در مورد نرم افزارهای منشأ چین محفوظ هستند. اما این رویکرد فعالانه گاهی منجر به بحث‌های دوستانه در مورد اشکال جدید همکاری فرامرزی می‌شود که از یک طرف توسعه نرم‌افزار در چین و از سوی دیگر تلاش‌های بومی‌سازی در کشورهای هدف را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

برخی از مشتریانی که با آنها صحبت می کنم کاملاً از منشأ چینی SeaTable غافل هستند و این من هستم که آن را به آنها فاش می کنم. ما نمی‌خواهیم وارد بحث شویم و در نهایت به این نتیجه می‌رسد که SeaTable چینی است و بعد می‌گویند، ببین، باید زودتر به ما می‌گفتی.»

بنابراین ما در این مورد بسیار فعال هستیم و بسیاری از مشتریان این موضوع را جالب می دانند زیرا در اوایل دهه 2000، مدل سرمایه گذاری مشترک معمول این بود که شرکت های اروپایی و آمریکایی به چین رفتند و به دنبال یک شریک چینی برای ایجاد تجارت خود در چین بودند. اکنون ما نمونه ای از یک شرکت چینی هستیم که برای تشکیل یک سرمایه گذاری مشترک به اروپا آمده است. مردم متوجه می شوند که اوه، این در واقع جالب است، بنابراین آنها کنجکاو هستند که در مورد آن بیشتر بیاموزند.”