کریپتو، اینفلوئنسرها در پیشنهاد مالیاتی جدید کنیا مورد هدف قرار گرفتند

کنیا در تلاش برای رشد درآمدهای داخلی و کاهش کسری مالی خود در پاسخ به بحران جاری نقدینگی، مالیات‌های جدیدی را برای استفاده از اقتصاد رو به رشد دیجیتال پیشنهاد می‌کند.

این کشور آفریقای شرقی قصد دارد برای انتقال یا ارزش مبادله دارایی‌های دیجیتال 3 درصد مالیات دریافت کند، در حالی که تولیدکنندگان محتوا 15 درصد از درآمدهای آنلاین را از 5 درصد مالیات بر درآمد کسر شده پرداخت خواهند کرد. در صورت تصویب پیشنهادات در لایحه مالی، مالیات ها در سال بودجه آینده که از اول ژوئیه آغاز می شود، اجرایی می شود.

رمزنگاری

انتظار می‌رود صرافی‌های ارزهای دیجیتال مانند Binance یا Yellow Card یا افرادی که تبادل یا انتقال دارایی‌های دیجیتال را تسهیل می‌کنند، کسر مالیات را کسر کرده و ظرف 24 ساعت به سازمان مالیاتی کشور ارسال کنند. با این حال، صرافی ها باید ابتدا در سازمان مالیاتی ثبت نام کنند تا این کسورات را پس دهند.

کنیا دارایی‌های دیجیتال را اینگونه تعریف می‌کند: «هر چیزی با ارزش که ملموس نیست و ارزهای رمزنگاری شده، کد رمزی، شماره‌ای که به شکل دیجیتال نگهداری می‌شود و از طریق ابزارهای رمزنگاری یا به هر نام دیگری تولید می‌شود، ارائه یک نمایش دیجیتالی از ارزش مبادله شده با یا بدون توجه است که می‌تواند به صورت الکترونیکی منتقل، ذخیره یا مبادله شود. و یک توکن غیر قابل تعویض (NFT) یا هر نشانه دیگری با ماهیت مشابه، به هر نامی که نامیده شود.»

در حال حاضر دولت کنیا رمزارزها را به عنوان یک ارز قانونی به رسمیت نمی شناسد و در گذشته به شدت هشدار داده است که آنها غیرقانونی هستند، و بسیار سوداگرانه و بی ثبات هستند، که آنها را در معرض خطر زیادی از دست دادن ارزش قرار می دهد. دولت همچنین به گونه‌های مختلف ادعا کرده است که نمی‌تواند در صورت ورشکستگی صرافی‌های کریپتو، مانند آنچه اخیراً در مورد FTX مشاهده شد، هیچ گونه محافظتی ارائه دهد.

با این حال، طی چند ماه گذشته کنیا موضع خود را در مورد ارزهای دیجیتال ملایم تر کرده و پیشنهاد کار روی آن را داده است. یک چارچوب قانونی برای دارایی های کریپتو، همانطور که به سمت افزایش پذیرش ارزهای دیجیتال حرکت می کند.

کنیا در حال حاضر در زمینه تراکنش‌های همتا به همتا که شامل ارزهای دیجیتال است، پیشرو است. طبق گزارش Chainalysis در سال 2021، این کشور همچنین برترین کشور آفریقا در پذیرش ارزهای دیجیتال است و پس از آن نیجریه قرار دارد.

از آنجایی که مقررات کریپتو در آینده نزدیک است، در اینجا صورتحساب هایی وجود دارد که باید مراقب آنها باشید

سازندگان محتوا

در رابطه با تولیدکنندگان محتوا، لایحه جدید مالیاتی را بر درآمدهای یک سازنده محتوا که توسط یک برند حمایت می شود برای تولید محتوا یا انجام تبلیغات و درآمد حاصل از بازاریابی وابسته اعمال می کند.

تولیدکنندگان محتوا را کسانی تعریف می‌کند که «سرگرمی، اجتماعی، تحت اللفظی، هنری، آموزشی یا هر مطلب دیگری را به صورت الکترونیکی» از طریق وب‌سایت‌ها، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، توییتر یا اینستاگرام با مشارکت برندها یا خرده‌فروشان ارائه می‌کنند.

درآمد حاصل از ارائه، «خدمات اشتراک که در آن مخاطب برای دسترسی به محتوا و حمایت از سازنده محتوا هزینه‌ای دوره‌ای می‌پردازد، یا فروش کالایی که در آن کالاها و خدمات فیزیکی با نشان‌واره، برند یا عبارت جذاب به مخاطبان سازنده محتوا فروخته می‌شوند، کتاب‌های الکترونیکی، دوره‌ها یا نرم‌افزارها نیز مشمول مالیات خواهند شد.

همچنین از درآمد حاصل از «برنامه های عضویت برای محتوای انحصاری از جمله دسترسی زودهنگام، مجوز دادن به محتوا از جمله عکس، موسیقی یا سایر مشاغل یا افراد برای استفاده در پروژه های خود کاربر صرفه جویی نمی شود. یا تامین مالی جمعی برای جمع آوری سرمایه برای اهداف خاص برای یک سازنده محتوا یا شخص دیگری.”

استارت‌آپ کنیایی Wowzi 3.2 میلیون دلار از 4DX Ventures، بنیانگذار Andela برای گسترش در سراسر آفریقا تضمین می‌کند.

Crypto، اینفلوئنسرها در پیشنهاد مالیاتی جدید کنیا توسط Annie Njanja که در ابتدا در TechCrunch منتشر شده بود مورد هدف قرار گرفتند.