کسب و کار تبلیغات متا در فرانسه به دلیل سوء استفاده مشکوک ضد انحصار با اقدامات موقت مواجه شد

مشکلات نظارتی بیشتر برای متا: ناظر رقابت فرانسه اقدامات موقتی را در مورد این غول فناوری تبلیغاتی اعلام کرده است – گفت که به سوء استفاده از موقعیت غالب در بازار فرانسه برای تبلیغات در رسانه های اجتماعی و در سراسر بازار گسترده تر تبلیغات آنلاین (غیر مرتبط با جستجو) مشکوک است. .

به متا دستور می دهد تا اعمال معیارهای فعلی را که برای اعطای مشارکت های تأیید آگهی اعمال می کند، به حالت تعلیق درآورد. و مهلت دو ماهه برای تعریف و انتشار قوانین جدید برای دسترسی و حفظ قابلیت مشاهده و مشارکت های ایمنی برند که این سازمان مشخص می کند باید “عینی، شفاف، بدون تبعیض و متناسب” باشد.

متا همچنین باید یک رویه دسترسی شفاف برای مشارکت ها داشته باشد که بر اساس دعوت نامه ای که ارسال نمی کند، دستور نیز تصریح می کند.

مداخله ضد انحصار به دنبال شکایت Adloox، یک پلت فرم تأیید تبلیغات فرانسوی است که خدمات ضد کلاهبرداری تبلیغاتی و ایمنی برند را به فروش می رساند. به شکایت کرد سازمان رقابت در مورد رفتار متا بین سال‌های 2016 تا 2022، و این شرکت را متهم کرد که از همان نوع دسترسی به اکوسیستم خود که برخی از رقبای آن اعطا شده‌اند، محروم کرده و به توانایی آن در ارائه خدمات آسیب می‌زند.

Adloox ادعا می کند که متا به طور تبعیض آمیزی از دسترسی به قابلیت مشاهده و مشارکت های ایمنی نام تجاری فوق الذکر محروم شده است – علیرغم ارائه چنین دسترسی به سایر شرکت ها در شرایط مشابه.

همچنین متا را به سوء استفاده از موقعیت مسلط با تحمیل شرایط دسترسی ناعادلانه با فراهم کردن دسترسی جزئی به اکوسیستم خود متهم می کند. و شکایت خود را پرسید اختیار به تحمیل اقدامات موقت با هدف وادار کردن متا به ارائه دسترسی مورد نظر.

رگولاتور فرانسوی، که نظر اولیه‌ای دارد مبنی بر اینکه شیوه‌های متا احتمالا قوانین رقابت را زیر پا می‌گذارد، در یک بیانیه مطبوعاتی خاطرنشان می‌کند که آخرین درخواست Adloox از متا، در آگوست 2022، بدون پاسخ ماند.

رگولاتور در بیانیه ای می نویسد: “مقامات فکر می کند که اقدامات متا احتمالاً سوء استفاده از موقعیت مسلط است.” [translated from French using machine translation]. «در پرتو تحقیقات، مقامات در نظر گرفتند که متا احتمالاً در بازار فرانسه برای تبلیغات آنلاین در رسانه‌های اجتماعی و همچنین در بازار گسترده‌تر تبلیغات آنلاین که به جستجو مرتبط نیست، موقعیت غالبی دارد. با توجه به اهمیت سرمایه گذاری های تبلیغاتی انجام شده در پلت فرم متا، متا به عنوان یک شریک کلیدی برای حسابرسان مستقل تلقی می شود.

اقدامات متا که رگولاتور به عنوان احتمال سوء استفاده از موقعیت مسلط اعلام می کند عبارتند از: 1): فقدان معیارهای هدفمند و شفاف، غیر تبعیض آمیز و متناسب برای دسترسی و حفظ قابلیت مشاهده و مشارکت ایمنی برند – با قدرت گفت که این شرکت شرکای فعلی خود را “به دنبال یک رویه مبهم که تنها توسط متا آغاز شده است” یکپارچه کرده است. و در حالی که متا از معیارهای واجد شرایط بودن شراکت ها در ابتدای سال جاری اطلاع داده است، اما خاطرنشان می کند که این معیارها هنوز عمومی نیستند، و به نظر نمی رسد که در سایر جنبه ها مورد توجه قرار گیرند، و تنظیم کننده اشاره کرد که آنها همچنان قصد دارند تا به عنوان بخشی از یک سیستم دعوت (یعنی غیرشفاف) اجرا شود و نشان دهد که آنها “هم نامتناسب و هم ناموجه” به نظر می رسند.

در مرحله دوم، قدرت می‌گوید امتناع متا از دسترسی شراکتی به Adloox احتمالاً تبعیض‌آمیز است، زیرا ارزیابی‌های وی مبنی بر اینکه شخص ثالث در وضعیتی معادل با دیگرانی است که متا به آنها اجازه دسترسی داده است.

تنظیم‌کننده می‌گوید که تحت قانون تجارت فرانسه عمل می‌کند که به آن اجازه می‌دهد «اقدامات احتیاطی» را اعمال کند، زمانی که در نظر می‌گیرد این اقدامات باعث آسیب جدی و فوری «به اقتصاد عمومی، به اقتصاد بخش مربوطه، به منافع مصرف‌کنندگان یا، در صورت لزوم، به تعهد شاکی».

در این مورد، می افزاید که مشکوک است که اقدامات متا با مسدود کردن ساختار انحصاری بازار باعث آسیب جدی و فوری به بخش تأیید تبلیغات مستقل شده است.

“[A]دسترسی به اکوسیستم متا با توجه به سرمایه‌گذاری هنگفت تبلیغ‌کنندگان در موجودی‌های آن، و همچنین افزایش تقاضای مشتریانشان برای یک پیشنهاد واحد که همه کانال‌های تبلیغات آنلاین را پوشش می‌دهد، برای تأییدکننده‌های مستقل تبلیغات بسیار مهم است. با ایجاد موانع مصنوعی برای ورود و گسترش، چنین اقداماتی به طور قابل توجهی مانع از توسعه بخش تأیید تبلیغات و انگیزه های نوآوری می شود.

این قدرت در ادامه بیان می‌کند که با توجه به اینکه اقدامات متا در شرایطی انجام می‌شود که به زودی بازار تأیید تبلیغات مستقل باز می‌شود – به عنوان قانون بازار دیجیتال اتحادیه اروپا (DMA) شروع به تنظیم کردن دروازه‌بان‌های اینترنتی می‌کند، نگاه جدی‌تری به اقدامات متا دارد. در ماه های آینده

متا هنوز به عنوان دروازه بان تحت DMA تعیین نشده است، زیرا کمیسیون تا اوایل سپتامبر فرصت دارد تا تصمیم بگیرد که کدام سرویس های پلت فرم اصلی تحت این رژیم قرار می گیرند. با این حال، انتظار می رود که غول تبلیغاتی به عنوان یک دروازه بان با مقررات مواجه شود. و در حالی که باید دید دقیقاً کدام یک از سرویس‌های آن کاهش می‌یابد، به نظر می‌رسد که پلتفرم تبلیغاتی متا به‌عنوان یک سرویس پلتفرم اصلی تحت DMA تعیین شود – که آن را ملزم به رعایت مجموعه ثابتی از تعهدات عملیاتی می‌کند. تضمین معامله منصفانه و باز

ناظر فرانسوی همچنین خاطرنشان می کند که DMA تعهداتی را برای “سکوهای تبلیغاتی اصلی” تعیین می کند تا دسترسی رایگان به داده های لازم برای تأیید مستقل موجودی های آنها را فراهم کند. بنابراین به نظر می رسد اقداماتی که اکنون انجام می دهد، پس از شکایت Adloox، مزه آنچه را که مقررات اتحادیه اروپا به زودی از غول های پلتفرم مانند Meta می خواهد، ارائه می دهد – اما تفاوت این است که از قبل نیاز به ماه ها (یا سال ها) است. ) پس از شکایت در مورد رفتار توهین آمیز.

این قدرت متا با ممانعت از ارائه خدمات راستی‌آزمایی خود بر روی پلتفرم خود، متا را به محروم کردن شخص ثالث از محرک رشد اصلی و احتمالاً از دست دادن مشتریان خود متهم کرده است.

همچنین باید توجه داشت که تجارت Adloox از سال 2017 به طور قابل توجهی کاهش یافته است، همزمان با امتناع متا از ادغام آن در اکوسیستم خود، در حالی که تجارت رقبای یکپارچه آن رشد قابل توجهی داشته است. بنابراین امتناع از دسترسی به Adloox می تواند قبل از پایان تحقیقات در مورد ماهیت، منجر به اخراج آن از بازار تأیید تبلیغات شود.»

برای اظهار نظر با متا تماس گرفته شد.