کمیته بودجه سنا به ناسا می گوید که دو توسعه دهنده را برای برنامه کاوشگر ماه انتخاب کند – TechCrunch

حماسه سیستم فرود انسان هنوز به پایان نرسیده است.

سناتورها روز دوشنبه نسخه پیش نویس لایحه تخصیص بودجه را که بر بودجه ناسا برای سال مالی 2022 حاکم است ، منتشر کردند و آژانس را ملزم کرد که دو تیم را برای برنامه سیستم فرود انسان (HLS) انتخاب کند – اما فقط 100 میلیون دلار دیگر به آژانس برای این کار داد.

مجموع بودجه این برنامه 1.295 میلیارد دلار است و ناسا بودجه کلی 24.83 میلیارد دلار را برای سال مالی آینده دریافت می کند.

پیش نویس این لایحه می گوید: “با استفاده از این بودجه ، انتظار می رود ناسا از افزونگی و رقابت ، از جمله پشتیبانی قوی برای تحقیق ، توسعه ، آزمایش و ارزیابی برای کمتر از دو تیم HLS اطمینان حاصل کند.” ” [Senate appropriations] کمیته انتظار سرمایه گذاری واقعی در توسعه را دارد تا مطالعات اضافی. “

بخشنامه روشن است. آنچه مشخص نیست این است که ناسا چگونه انتظار دارد که آژانس دو تیم HLS را بدون افزایش بودجه مناسب تامین کند.

اول ، کمی تجدید نظر: HLS بخش مهمی از برنامه Artemis ناسا است که هدف آن بازگشت انسان به ماه برای اولین بار از روزهای برنامه فضایی آپولو است. در آوریل ، ناسا SpaceX ایلان ماسک – و تنها SpaceX – را برای توسعه وسیله نقلیه فرود برای فضانوردان تحت آرتمیس انتخاب کرد. این شرکت پیمانکار دفاعی Dynetics و Blue Origin را که یک تیم ملی تشکیل داده بود شامل تیم های اول هوافضا ، لاکهید مارتین ، نورثروپ گرومن و دراپر ، برای این جایزه شکست داد.

در گذشته ، ناسا به طور کلی با انتخاب حداقل دو فروشنده برای تشویق رقابت عمل می کرد و به عنوان یک پرچین در صورت به نتیجه نرسیدن پروژه یک شرکت. هنگامی که ناسا قراردادهای SpaceX و بوئینگ را برای ساخت فضاپیماهای حمل و نقل فضانوردان منعقد کرد ، با برنامه Commercial Crew برای ایستگاه فضایی بین المللی کار می کرد. بنابراین ، منصفانه است که بگوییم این آژانس در انتخاب تنها SpaceX از سابقه تاریخی منحرف شده است.

از ماه آوریل ، Blue Origin کمپینی را برای اعتراض به تصمیم ناسا آغاز کرده است ، ابتدا با اعتراض به اعطای قرارداد به ناظر دولتی در دفتر حسابداری دولت و سپس – هنگامی که GAO اعتراض شرکت را رد کرد – از طریق شکایت در دادگاه ادعاهای فدرال.

ناسا معتقد است که SpaceX را انتخاب کرده است زیرا این شرکت با توجه به محدودیت های بودجه ، قوی ترین پیشنهاد فرود را با کمترین قیمت ارائه کرده است: در مقایسه با برچسب قیمت پیشنهادی Blue Origin (5.9 میلیارد دلار) و Dynetics (9 میلیارد دلار) ، تنها 2.9 میلیارد دلار. با توجه به تفاوت چشمگیر هزینه بین این سه پیشنهاد ، مشخص نیست که چگونه افزایش سنا در برنامه HLS – که تنها 100 میلیون دلار است – چگونه ناسا را ​​قادر می سازد تا یک تیم اضافی را انتخاب کند.

بیل نلسون ، مدیر ناسا ، مطمئن است که آژانس در نهایت بودجه مورد نیاز خود را دریافت می کند. “من فکر می کنم در پایان روز ، پس از پایان تمام فریادها ، پس از همه فشارها و کشیدن ها ، که بسیاری از آنها ربطی به ناسا ندارد ، خواهید دید که ناسا بودجه مورد نیاز خود را خواهد داشت.” در مصاحبه با SpaceNews گفت:

بر اساس این لایحه ، “داشتن حداقل دو تیم ارائه خدمات […] باید هدف نهایی برنامه توسعه فعلی باشد. ” اگر این نسخه از لایحه وارد بودجه نهایی شود – که نامشخص است ، زیرا هنوز باید با مجلس مذاکره شود – ناسا 30 روز فرصت دارد تا به کنگره و مردم توضیح دهد که چگونه می خواهد از دستورالعمل جدید پیروی کند. به