گزارش حریم خصوصی برنامه اپل در نسخه بتا راه اندازی می شود تا به شما نشان دهد برنامه های شما در چه کاری هستند – TechCrunch

اپل اکنون یک نسخه بتا از “گزارش حریم خصوصی برنامه” خود را راه اندازی کرده است، یک ویژگی جدید که هدف آن ارائه جزئیات به کاربران iOS است که هر چند وقت یکبار برنامه های روزمره آنها درخواست دسترسی به اطلاعات حساس را دارند و این اطلاعات در کجا به اشتراک گذاشته می شود. این ویژگی برای اولین بار در کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل در ماه ژوئن، در میان سایر پیشرفت‌های متمرکز بر حریم خصوصی، از جمله ابزارهایی برای مسدود کردن پیکسل‌های ردیابی در ایمیل‌ها، VPN خصوصی و موارد دیگر معرفی شد. اپل در آن زمان توضیح داد که گزارش جدید شامل جزئیاتی در مورد دسترسی یک برنامه به داده‌های کاربر و حسگرها، از جمله موقعیت مکانی کاربر، عکس‌ها، مخاطبین و موارد دیگر و همچنین فهرستی از دامنه‌هایی است که برنامه با آنها تماس می‌گیرد.

اگرچه به عنوان بخشی از به‌روزرسانی iOS 15 اعلام شد، گزارش حریم خصوصی برنامه زمانی که نسخه جدید iOS اوایل پاییز امسال عرضه شد، در دسترس نبود. هنوز برای عموم قابل دسترسی نیست، اما با انتشار نسخه‌های بتای iOS 15.2 و iPadOS 15.2 وارد یک آزمایش بتا گسترده‌تر شده است.

گزارش جدید فراتر از برچسب‌های بالقوه خطاپذیر حریم خصوصی برنامه است که به جزئیات مربوط به نوع داده‌های حساسی که یک برنامه جمع‌آوری می‌کند و نحوه استفاده از آن‌ها اشاره می‌کند. توسعه دهندگان ممکن است همیشه برچسب های خود را به طور دقیق پر نکنند – به اشتباه یا با تمایل به گمراه کردن کاربران نهایی – و تیم بررسی برنامه اپل ممکن است همیشه این حذفیات را متوجه نشود.

در عوض، گزارش جدید حریم خصوصی برنامه برای جمع‌آوری اطلاعات درباره نحوه رفتار مستقیم‌تر برنامه‌ها کار می‌کند.

وقتی کاربران در تنظیمات حریم خصوصی دستگاهشان فعال شود، گزارش حریم خصوصی برنامه فهرستی از فعالیت برنامه‌هایشان در هفت روز گذشته ایجاد می‌کند. سپس می‌توانید روی هر برنامه‌ای ضربه بزنید تا جزئیات بیشتری درباره آخرین باری که برنامه به داده‌های حساس یا یکی از حسگرهای دستگاه دسترسی داشته است – مانند میکروفون یا مکان، ببینید. این اطلاعات در لیستی موجود است که در آن هر دسترسی با یک مهر زمانی ثبت شده است.

در بخش دیگری، «فعالیت شبکه برنامه»، کاربران می‌توانند فهرستی از دامنه‌هایی را ببینند که برنامه‌ها طی هفت روز گذشته با آن‌ها ارتباط برقرار کرده‌اند. این فهرست می‌تواند شامل دامنه‌هایی باشد که توسط خود برنامه برای ارائه عملکرد آن استفاده می‌شود، اما دامنه‌هایی را نیز از ردیاب‌ها و ارائه‌دهندگان تجزیه و تحلیل شخص ثالث که برنامه با آن‌ها برای اهداف تحلیلی و تبلیغاتی کار می‌کند، نشان می‌دهد.

«فعالیت شبکه وب‌سایت» فهرستی مشابه ارائه می‌کند، اما بر وب‌سایت‌هایی تمرکز می‌کند که با دامنه‌هایی تماس گرفته‌اند، که ممکن است برخی از آنها توسط یک برنامه ارائه شده باشند. همچنین می‌توانید دامنه‌های با بیشترین تماس را مشاهده کنید و دامنه‌های جداگانه را بررسی کنید تا ببینید از کدام ردیاب‌ها و تجزیه و تحلیل‌ها استفاده می‌کنند، همچنین برنامه‌هایی که با آن‌ها تماس گرفته‌اند و چه زمانی بوده‌اند.

پیش از راه‌اندازی نسخه بتا، اپل قابلیتی به نام «Record App Activity» را در دسترس قرار داد که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌داد پیش‌نمایش آنچه را که کاربران هنگام در دسترس قرار گرفتن گزارش حریم خصوصی برنامه مشاهده می‌کنند، مشاهده کنند. این گزینه یک فایل JSON تولید می‌کند که در آن می‌توان تایید کرد که برنامه‌شان مطابق انتظار عمل می‌کند. در حال حاضر، این ویژگی یافته های جالبی را ایجاد کرده است. به عنوان مثال، برنامه فوق العاده چینی WeChat هر چند ساعت یک بار گوشی کاربران را برای عکس های جدید اسکن می کند.

در حالی که گزارش حریم خصوصی برنامه گنجینه ای از داده ها را در اختیار کاربران قرار می دهد، می تواند مشکلاتی را برای توسعه دهندگان ایجاد کند که ممکن است مجبور شوند اکنون به کاربران توضیح دهند که برخی از این درخواست های داده واقعاً نقض حریم خصوصی نیستند – آنها در مورد ارائه وعده داده شده هستند. عملکرد برنامه به عنوان مثال، اگر کاربر اعلان‌های فشاری در مورد تغییر الگوهای آب‌وهوا، مانند به‌روزرسانی‌های طوفان، درخواست کرده باشد تا به آنها کمک کند برای سفر آماده شوند، ممکن است یک برنامه آب‌وهوا به طور منظم نیاز داشته باشد موقعیت مکانی کاربران را مشخص کند.

اپل هنگام ارائه برنامه به توسعه دهندگان گفت که این گزارش به آنها فرصتی می دهد تا با شفاف سازی در مورد آنچه برنامه آنها انجام می دهد، با کاربران “اعتماد ایجاد کنند”. این شرکت همچنین پیشنهاد کرد که می‌تواند به خود توسعه‌دهندگان بینش بهتری نسبت به SDK‌هایی که برای نصب انتخاب کرده‌اند، بدهد تا اطمینان حاصل شود که رفتار آن‌ها با آنچه توسعه‌دهنده می‌خواهد و انتظار دارد، مطابقت دارد.

اپل اعلام نکرده است که چه زمانی ویژگی جدید ممکن است از نسخه بتا خارج شود، اما ممکن است زمانی که iOS 15.2 در دسترس عموم قرار گیرد، عرضه شود.