اثر شبکه ضد رقابتی است-TechCrunch

یک قاضی فدرال آمریکا هفته گذشته قوانین اپل را که فروشندگان برنامه را از فروش مستقیم آنها به مشتریان خارج از فروشگاه App Store محدود می کند ، لغو کرد.

سهام اپل 3 درصد کاهش یافت ، که به عنوان یک برنده برای توسعه دهندگان برنامه های کوچک و متوسط ​​در نظر گرفته می شود زیرا آنها قادر به ایجاد صورتحساب مستقیم با مشتریان خود هستند. اما اپل تنها یکی از بسیاری از شرکت های بزرگ فناوری است که بر بخش خود تسلط دارند.

مساله بزرگتر این است که چگونه این توسعه بر آمازون ، فیس بوک ، Grubhub و دیگر غول های فناوری در بازارهای آنلاین که از شرایط سخت خدمات استفاده می کنند تا فروشندگان خود را مطیع نگه دارند ، تأثیر خواهد گذاشت. درگیری بین اپل و توسعه دهندگان برنامه های کوچک و متوسط ​​تنها یک نبرد کوچکتر در یک جنگ بسیار بزرگتر است.

برنامه سازان در ازای هر فروش خود در فروشگاه App Apple تا 30 pay پرداخت می کنند. نمایندگی های فروش در آمازون هزینه اشتراک ماهانه ، کمیسیون فروش 8 تا 15 درصد ، هزینه های انجام و سایر هزینه های متفرقه را پرداخت می کنند. Grubhub 15 درصد از هر سفارش ، هزینه پردازش کارت اعتباری ، هزینه پردازش سفارش و 10 درصد پورسانت تحویل از رستوران ها می گیرد.

مانند توسعه دهندگان برنامه ، نمایندگان فروش آنلاین و تأثیرگذاران رسانه های اجتماعی همگی به یک دروغ بزرگ سقوط می کنند: این که آنها می توانند یک کسب و کار پایدار با حاشیه های سالم در بستر دیگران ایجاد کنند. واقعیت این است که App Store ، بازارهای آنلاین و حتی شبکه های اجتماعی که بر بخش های خود تسلط دارند ، قدرت یک جانبه ای دارند که به طور انتخابی باعث کاهش فشار و فشار کاربران خود شوند ، و کارهای زیادی در این زمینه انجام نمی شود.

رقابت سالم در داخل App Store و در میان فروشندگان بازار و تأثیرگذاران مشتاق رسانه های اجتماعی وجود دارد. اما به نظر می رسد هیچ کس در مورد فیل های واقعی در اتاق صحبت نمی کند ، که خود شبکه های اجتماعی و ارائه دهندگان بازارهای آنلاین هستند. از برخی جهات ، آنها تقریباً مانند دیکتاتورهای دیجیتالی با کنترل کامل بر سرزمین های خود شده اند.

این چیزی است که هر مشاغل کوچک و متوسطی از برخی خدمات آنلاین جدید که به صنایع خود ارائه می دهد هیجان زده می شود ، باید از آن آگاه باشد ، زیرا این امر به طور مستقیم بر توانایی آنها برای توسعه یک تجارت پایدار تأثیر می گذارد. تصمیم قاضی فدرال نشان می دهد که هدف واقعی در تجارت دیجیتال رابطه صورتحساب مستقیم با کاربر نهایی است.

در اینترنت ، کسانی که می توانند اسب را به آب برسانند و آنها را به نوشیدن وادار کنند – خارج از باغ های دیواری اپراتورهای بازار دیجیتال مانند Uber ، Airbnb و Udemy – مدعیان واقعی هستند. در محتوا و تجارت الکترونیکی ، این چیزی است که اکثر شرکت های کوچک و متوسط ​​متوجه آن نیستند. وب سایت خودتان یا متعلق به رسانهa ، در یک دامنه سطح بالا که شما کنترل می کنید ، تنها راه بدون محدودیت برای فروش مستقیم به کاربران نهایی است.

سازندگان برنامه های تلفن همراه در App Store اپل ، فروشندگان در آمازون و سازندگان مشتاق محتوا در Instagram ، YouTube و TikTok همه تحت کنترل مطلق تیتان های دیجیتالی هستند که آزادانه بر اساس قوانین خود با قدرت کنترل نشده اداره می شوند.

برای دسترسی به بازارهای آنلاین و شبکه های اجتماعی ، یک معامله خام به دست آوردیم. ما در اصل در حال شخم زدن زمین های آنها مانند سهامداران دیجیتال هستیم. نمایندگی های فروش در آمازون مجبور می شوند برداشت خود را با صاحبخانه ای تقسیم کنند که درصد ناخالصی را بدون محدودیت دریافت می کند. جمع آوری فالوورها در TikTok در حال ایجاد مخاطبی است که در محل برگزاری خود قفل شده است.

این غول های فناوری – همه استارتاپ های سابق که مخاطبان خود را از ابتدا ایجاد کردند – آزاد هستند که قوانین ظالمانه را اعمال کرده و به صورت انتخابی اعمال کنند. اگر شما یک بچه کوچک هستید ، آنها می توانند شما را از درخواست آدرس ایمیل مشتری منع کرده و از شما بخاطر چربی سوزی جلوگیری کنند ، اما وقتی Spotify و نیویورک تایمز همین کار را انجام می دهند ، به سمت دیگر نگاه کنید. هر دو پیش از حکم روز جمعه مستقیم و از طریق App Store فروش داشتند.

چگونه رقابتی است؟ حتی پس از صدور حکم ، Big Tech هنوز می تواند تصمیم بگیرد که به چه کسانی اجازه می دهد شرایط خدمات خود را نقض کند و از چه کسانی تخریب می کند. فقط مخاطب آنها نیست. این جهان آنها ، حکومت آنها ، قوانین و اجرای آنها است.

در پرونده دادگاه 1948 ایالات متحده در برابر پارامونت پیکچرز ، دیوان عالی تصمیم گرفت که استودیوهای فیلمسازی نمی توانند تئاترهای شخصی خود را داشته باشند زیرا این بدان معناست که آنها می توانند به طور انحصاری کنترل فیلم هایی که نمایش داده می شوند را کنترل کنند. آنها با کنترل اینکه چه فیلمهایی به میدان رفتند رقابت را خفه کردند ، بنابراین SCOTUS آنها را شکست.

امروزه شبکه های اجتماعی آنچه را که بر روی پلتفرم های خود مشاهده می شود کنترل می کنند و با فشردن یک دکمه می توانند هر زمان که بخواهند قلاب را به هرکسی که می خواهند بدهند. چالش بزرگی که اینترنت برای سرمایه داری ایجاد می کند این است که اثر شبکه اساساً ضد رقابتی است. همه بازارهای برنده که تحت سلطه غول های فناوری هستند بیشتر شبیه اقتصادهای بازار آزاد تحت کنترل دولت هستند.

از یک سو ، وب به ما امکان دسترسی به بازار جهانی خریداران و فروشندگان را می دهد. از سوی دیگر ، چند ارائه دهنده اصلی خدمات را که اکثر مردم برای انجام تجارت از آنها استفاده می کنند کنترل می کنند ، زیرا دانش یا منابع لازم برای ایجاد یک وب سایت رقابتی را ندارند. اما مگر اینکه دامنه خاص خود را داشته باشید و از دید خوبی در جستجوی خود برخوردار باشید ، همیشه در خطر انحطاط و از دست دادن دسترسی به مشتریان یا مخاطبان خود بدون هیچ گونه استفاده عملی هستید.

تأثیر شبکه به گونه ای است که هنگامی که یک بازار آنلاین غالب شد ، بازار رقابتی را خنثی می کند ، زیرا همه برای دستیابی به بهترین معامله به خدمات غالب تمایل دارند. بین اهداف یک شرکت فناوری برنده و همه چیز با یک بازار آزاد تضاد ذاتی وجود دارد.

بازارهای آنلاین غالب فقط برای کاربران قابل رقابت هستند. در همین حال ، ارائه دهندگان بازار بدون مجازات عمل می کنند. اگر آنها تصمیم بگیرند که می خواهند از پیمانکاران نیمه کاره هوش مصنوعی یا فراساحل برای نظارت بر شرایط خدمات خود استفاده کنند و نتایج کاذب را تقویت کنند ، هیچ راهی برای رقابت کاربران وجود ندارد. فیس بوک چگونه می تواند با حدود 60 هزار کارمند ، نزدیک به 3 میلیارد کاربر را به صورت عاقلانه اداره کند؟ همانطور که دیدیم ، نمی تواند.

برای سازندگان برنامه ، فروشندگان آنلاین و سازندگان ، تنها گزینه هوشمند منبع باز در وب باز است. شما به جای تکیه بر مخاطب دیگران (یا نرم افزار مربوطه) ، صاحب مقصد آنلاین خود هستید که از نرم افزاری مانند وردپرس یا Discord استفاده می کند و هرگز نگران این نیستید که وقتی بنیانگذاران عمومی می شوند یا پلت فرم آنها با سود خریداری می شود ، تحت فشار قرار بگیرید. بانکداران گرسنه سرمایه گذاری تنها در این صورت می توانید از حاشیه سود خود محافظت کنید. و تنها در آن صورت شرایط خدمات قوانین سرزمین است.

سیاست را کنار بگذاریم ، همانطور که رئیس جمهور سابق دونالد ترامپ نشان داد ، اگر شما فیس بوک و توییتر را کنار بگذارید ، واقعاً راه دیگری برای رفتن وجود ندارد. اگر آنها بخواهند شما بیرون بروید ، بازی تمام شده است. تصادفی نیست که ترامپ در همان روزی که جمهوری خواهان سنا را از دست دادند ، حساب های فیس بوک و توییتر خود را از دست داد. اگر جمهوری خواهان سنا را پس گرفتند ، ببینید ترامپ حساب های رسانه های اجتماعی خود را پس می گیرد. شبکه های اجتماعی با جلب رضایت اکثریت قانونگذاران ، نهادهای نظارتی را دور می کنند.

بنابراین در مورد برنامه جدید تأثیرگذار آمازون زیاد هیجان زده نشوید. اگر می خواهید یک کسب و کار دیجیتالی پایدار ایجاد کنید ، نیاز به حضور رسانه ای دارید که از نرم افزاری برخوردار است و کمیسیون نمی پردازد ، به اطلاعات تماس مشتری خود دسترسی دارید و دارای مخاطبی است که نمی توان با تغییر الگوریتم به آنها فرمان داد.