عواملی که باید قبل از قیمت گذاری SaaS مجهز به هوش مصنوعی در نظر گرفت

عواملی که باید قبل از قیمت گذاری SaaS مجهز به هوش مصنوعی در نظر گرفت

در سال 2019 نوشتم پستی در مورد اینکه چگونه شرکت ها باید نرم افزارهای مجهز به هوش مصنوعی خود را قیمت گذاری کنند. من روی شرکت‌های SaaS که هوش مصنوعی خود را توسعه می‌دهند، تمرکز کردم و ملاحظات قیمت‌گذاری را در حین تلاش برای بهبود مدل‌های خود برجسته کردم.

از آن زمان، افزایش چشمگیری از ارائه دهندگان مدل های پایه شخص ثالث مانند OpenAI، MosaicML و غیره وجود داشته است. این فروشندگان “AI به عنوان یک سرویس” به هر بازیکن SaaS این امکان را داده اند که هوش مصنوعی قدرتمند را در برنامه خود ادغام کند. این یک خط تیره دیوانه کننده برای پاشیدن گرد و غبار AI pixie در سراسر اکوسیستم SaaS ایجاد کرده است. ما این را در بین تعداد بی‌شماری استارت‌آپ‌های تازه تاسیس و شرکت‌های دولتی بیشتر دیده‌ایم.

گسترش این فناوری سؤالات بسیاری را ایجاد می کند، از جمله نحوه استقرار ایمن آن، چه کسی برنده خواهد شد (استارت آپ های متمرکز یا شرکت های متصدی با توزیع موجود؟) و موارد دیگر. یکی از زمینه های مهم که هنوز زیاد مورد بحث قرار نگرفته است: نحوه قیمت گذاری آن.

در زیر، یک چارچوب کاری ارائه می‌دهم که چگونه در مورد قیمت‌گذاری هوش مصنوعی در برنامه SaaS خود فکر کنید. فضا به سرعت در حال پیشرفت است، بنابراین من این تفکر را در پست های بعدی به روز خواهم کرد.

ویژگی های هوش مصنوعی شما چقدر ارزش متمایز ایجاد می کند؟

طبق تعریف، این مدل‌های پایه برای هر ارائه‌دهنده SaaS قابل دسترسی است، بنابراین چگونه باید در مورد قیمت‌گذاری چیزی که در واقع کالایی است که در محصول خود ادغام کرده‌اید فکر کنید؟ با اصول اولیه شروع کنید: چقدر متمایز شده است آیا این ویژگی هوش مصنوعی ارزش ایجاد می کند؟

با ادغام ویژگی‌های هوش مصنوعی در جریان پلتفرم گسترده‌تر خود، در زمان کاربر صرفه‌جویی می‌کنید تا مجبور نباشد جریان خود را برای رفتن به مدل اصلی (ChatGPT و غیره) ترک کند. نگه داشتن کاربر در زمینه می تواند یک بازگشایی قدرتمند باشد.

با این حال، در مورد اینکه هوش مصنوعی شما واقعا چقدر ارزش ایجاد می کند، با خودتان صادق باشید. امروزه بسیاری از ویژگی‌های هوش مصنوعی در SaaS سیل کاربران کنجکاو را دریافت می‌کنند، اما شاهد پذیرش پایدار و معنادار نیستند. با درک حفظ و ایجاد ارزش شروع کنید.

شرکت‌های SaaS باید برای سادگی و پذیرش قیمت‌گذاری ویژگی‌های هوش مصنوعی خود را حل کنند. این زمان برای یادگیری و تکرار است.

سپس از خود بپرسید که ارائه های هوش مصنوعی شما چقدر متفاوت است. اگر بیشتر ارزشی که ویژگی هوش مصنوعی شما ایجاد می کند را می توان با رفتن مستقیم به ChatGPT به دست آورد، سعی نکنید حاشیه قابل توجهی در آن ویژگی ایجاد کنید. فروش مجدد یک استراتژی ایجاد ارزش پایدار نیست (و نه استراتژی تمایز، اگرچه این موضوع برای پست دیگری است).

حتی اگر امروز نمی‌توانید هزینه زیادی برای ویژگی‌های هوش مصنوعی خود بپردازید، می‌توانند با ارزشمندتر کردن و شاید چسبناک‌تر کردن محصول فعلی‌تان، ارزش معناداری ایجاد کنند. آنها همچنین می توانند برای افزایش فروش به سطوح بالاتر مورد استفاده قرار گیرند، که همه این موارد می تواند منجر به افزایش حفظ خالص دلار شود.

با گذشت زمان، می‌توانید از ویژگی‌های اولیه استفاده کنید که امروزه ممکن است فقط یک پوشش نازک در اطراف یک مدل شخص ثالث باشد تا ارزش متفاوت‌تری ایجاد کنید (در ادامه در مورد چگونگی آن بیشتر توضیح می‌دهید). وقتی به آن نقطه رسیدید، می توانید رویکرد قیمت گذاری استخراجی با ارزش بیشتری را در نظر بگیرید.

قیمت گذاری AI SaaS در روزهای اولیه خود است