آمازون 20 درصد از سهام Rivian را قبل از IPO سازنده EV – TechCrunch فاش کرد

آمازون روز جمعه فاش کرد که مالک 20 درصد از سهام Rivian، خودروساز برقی است که در اوایل این ماه برای عرضه اولیه اولیه سهام درخواست کرده بود.

بر اساس این پرونده، از 30 سپتامبر، غول تجارت الکترونیک سرمایه‌گذاری‌های سهام، از جمله سهام ممتاز Rivian که حدود 20 درصد از سود مالکیت را نشان می‌داد، داشت. این هلدینگ دارای «ارزش حمل» 3.8 میلیارد دلار بود که از 2.7 میلیارد دلار تا 31 دسامبر 2020 افزایش داشت.

این افشاگری که در یک پرونده نظارتی ظاهر شد، بینشی تازه از اینکه آینده ریویان چقدر با آمازون مرتبط است را ارائه می دهد. بر اساس عرضه عمومی اولیه سازنده خودروهای الکتریکی، آمازون 1.345 میلیارد دلار در Rivian سرمایه گذاری کرده است. آمازون همچنین اخیراً 490 میلیون دلار اسکناس قابل تبدیل در Rivian خریداری کرده است که پس از عرضه اولیه عمومی سهام به سهام کلاس A تبدیل می شود، طبق مقررات قیمت گذاری خاص.

آمازون نه تنها یک سرمایه گذار در Rivian است. آن هم مشتری است در سپتامبر 2019، Rivian با آمازون برای تولید 100000 ون تحویل الکتریکی قراردادی منعقد کرد. Rivian اوایل این ماه فاش کرد که eانتظار دارد حداقل 10 وسیله نقلیه را در ماه دسامبر 2021 تحویل دهد. همه ون ها (که 99990 دستگاه باقی مانده خواهد بود) تا سال 2025 تحویل خواهند شد.

هنگامی که اولین بایگانی عرضه عمومی Rivian از بین رفت، واضح بود که آمازون بخش بزرگی از جهان Rivian است. به عنوان مثال، 81 مورد از آمازون در پرونده Rivian S-1 ذکر شده است که به دلیل وضعیت دوگانه آمازون به عنوان سرمایه گذار و مشتری، رقم بالایی است.

در آن زمان، به نظر می‌رسید که آمازون حداقل 5 درصد از Rivian را در اختیار دارد، اگرچه آن عدد نهایی هنوز در دسترس نبود. افشای آمازون نشان می دهد که سهام آن به مراتب بیشتر است.

همانطور که TechCrunch قبلا اشاره کرده است، ارتباط قوی این شرکت با آمازون هم یک مزیت و هم یک خطر است. بخش ریسک S-1 در ریویان:

ما انتظار داریم که بخش قابل توجهی از درآمد اولیه ما از یک مشتری باشد که وابسته به یکی از سهامداران اصلی ما است. اگر نتوانیم این رابطه را حفظ کنیم، یا اگر این مشتری وسایل نقلیه به میزان قابل توجهی کمتر از آنچه در حال حاضر پیش‌بینی می‌کنیم خریداری کند یا اصلاً هیچ، کسب‌وکار، چشم‌انداز، وضعیت مالی، نتایج عملیات و جریان‌های نقدی ما تحت تأثیر مادی و نامطلوب قرار می‌گیرد.