بنیاد لینوکس اروپا RISE، پروژه اکوسیستم نرم افزاری RISC-V را راه اندازی کرد

بنیاد لینوکس اروپا، بازوی نسبتاً جدید اروپایی بنیاد بنیادهای لینوکس، امروز از راه اندازی پروژه اکوسیستم نرم افزاری RISC-V (RISE) خبر داد. هدف RISE گردآوری طیف گسترده‌ای از فروشندگان نرم‌افزار و سخت‌افزار برای تسریع «در دسترس بودن نرم‌افزار برای هسته‌های RISC-V با کارایی بالا و کارآمد با سیستم‌عامل‌های سطح بالا برای بخش‌های مختلف بازار است». اعضای موسس شامل گوگل، اینتل، مدیاتک، انویدیا، کوالکام تکنالوژی، رد هت و سامسونگ هستند.

بر کسی پوشیده نیست که RISC-V، معماری مجموعه دستورالعمل استاندارد آزاد و باز، لحظاتی را سپری می کند، زیرا برخی از بزرگترین فروشندگان فناوری به دنبال جدا شدن از استاندارد x86 و IP Arm’s برای ساختن تخصصی خود هستند. پردازشگرها بدون نیاز به پرداخت هزینه های مجوز به متصدیان. و در حالی که شایان ذکر است که اینتل بخشی از این همکاری جدید و سایر ابتکارات RISC-V است، این ممکن است بیشتر نشانه ای از مشکلات کنونی اینتل و امیدواری سرسختانه برای ایجاد یک تجارت ریخته گری شکوفا باشد تا علاقه واقعی آن به این فناوری. .

مارک اسکارپنس، معاون و مدیر ارشد مهندسی نرم‌افزار سیستم در اینتل گفت: «تسریع پشتیبانی RISC-V در اکوسیستم نرم‌افزار متن‌باز، همسو با استانداردهای پلت‌فرم، برای رشد پذیرش RISC-V ضروری است. اینتل از پیوستن به دیگر رهبران صنعت در تشکیل RISE برای پیشبرد این هدف خوشحال است.

بنیاد لینوکس اروپا می‌گوید اعضای پروژه هم استعدادهای مهندسی و هم پشتیبانی مالی را برای رفع نیازهای نرم‌افزاری خاصی که کمیته راهبری پروژه قصد دارد طرح‌ریزی کند، کمک خواهند کرد.

گابریل کلمبرو، مدیر کل بنیاد لینوکس اروپا، گفت: “پروژه RISE به فعال کردن RISC-V در ابزارها و کتابخانه های منبع باز (به عنوان مثال، LLVM، GCC و غیره) برای سرعت بخشیدن به پیاده سازی و زمان عرضه به بازار اختصاص دارد. “RISC-V سنگ بنای فناوری و چشم انداز صنعتی اروپا است، بنابراین ما مفتخریم که یک خانه خنثی و قابل اعتماد برای پروژه RISE تحت لینوکس بنیاد اروپا فراهم کنیم.”